Inlägg från: MammAmma |Visa alla inlägg
  • MammAmma

Tips för att amma "länge"

Jag har aldrig trappat ner på amningen aktivt. Jag har ammat fritt, låtit barnen äta själva från första början (fast föda naturligtvis då) och skippat välling samt andra amningssubstitut.

Låtit dem själva styra tillvänjningen med mat och gett dem fri tillgång till brösten helt enkelt

• MammAmma
    Morkullan skrev 2015-07-17 22:56:24 följande:

Hela första året ska amning vara huvudfödan. tidigast vid 6 mån kan en, om barnet vill, börja med kompletterande föda i små små smakprov som successivt utökas.

WHO rekommenderar helamning i minst sex månader och därefter delamning till två års ålder eller längre. Detta gäller alla barn när amning är möjlig. Hänvisa till whos riktlinjer om du behöver för att få styrka att stå emot andras okunniga uttalanden. Sök kunskap och stöd för egen del hos amningshjalpen.se som har en enorm kunskapsbank baserad på vetenskap forskning och beprövad erfarenhet och som drivs ideellt och utan vinstintresse.

• MammAmma
    Dijon skrev 2015-07-18 20:54:04 följande:

För övrigt sa läkaren till mig på 10.månaders kontrollen att inte nojja så mycket över järnet och att hon inte åt. De flesta barn får INTE järnbrist och klarar det bra ändå.

Järnet i bröstmjölken är litet, men väldigt mycket lättare att ta upp i kroppen än ex från gröt/välling.

• MammAmma
    SSL skrev 2015-07-19 11:11:44 följande:

Jag tycker att det är jättetråkigt att vissa skäms att amma sina små offentligt. Jag är stolt ammande och jag har bara stött på positivitet när jag ammat äldre barn offentligt. Mina barn behöver inte vänta tills vi kommer hem bara för att jag tror att en del har negativa åsikter om det.

Jag har heller aldrig gömt eller försökt 'mörka' amningen (ammar inte nu längre). Jag tror på att göra småbarnsamning synligare, folk reagerar nog oftast på det för att det är en ovanlig syn, det tog jag på mig själv när det begav sig
  • MammAmma
    SSL skrev 2015-07-25 21:14:55 följande:

Haha! Varför skulle jag vara det? 1 avokado till frukost, fullt mål hemlagat till lunch och middag och frukt däremellan är inte lite för en 12 månaders? Hon är jätteduktig på att äta. Att hon ammar varannan timme är bra för henne. Jag går helt efter henne när det gäller amningen och det kommer vi fortsätta med. Hon växer så det knakar, är frisk och supersmart

• MammAmma
    telly skrev 2015-07-26 00:23:42 följande:

Har själv en 7-månaders som precis kommit igång med mat. Men jag ammar ungefär varannan timme dagtid och tolkar det som att det därför är för lite mat att tala om än eftersom amning behövs för mättnaden. Kände spontant att det lät som att den (din) ettåringen behöver större portioner för att inte behöva komplettera med mjölk. Trodde en ettåring behövde mer mat ifall hon/han blir hungrig efter bara två timmar? Men funkar det för er så

Fast barn ammar ju inte bara för hunger.
Svar på tråden Tips för att amma "länge"