• SSL

Tips för att amma "länge"

Bäst att börja med Smakportioner efter 6 hela månader. Barnet "behöver" egentligen inte någon extra före 1 års ålder. Det är bara för att man vill vänja dom vid fast föda. Det går väldigt upp och ner med maten för dom flesta spädbarn. Du kan äta extra järnrik mat eller ge bebis järnrika smakportioner. Var inte orolig för dom dagar bebis inte äter utan lita på ditt barn. Amma på så mycket du kan bara. Det där har gud ordnat så fint så. Trappa ner amning vid 5 månaders ålder var det knäppaste jag hört. Fortsätt amma lika ofta. Bättre att du håller produktionen igång.

• SSL
    Dijon skrev 2015-07-18 20:52:17 följande:

Det är först nu vid 11 månader vår dotter börjat äta något som liknar portioner med mat och hon har ammat mest hela tiden och ätit några teskedar högst varje dag. Ingen järnbrist. (kollat) så det behöver inte bli brist på järn. Hon ratar all gröt och välling. Ersättning kan gå ner men då pratar vi inga mängder utan 200 ml på en dag.

• SSL
    scanmia skrev 2015-07-19 00:16:12 följande:

Just för att få det att funka "länge" så tror jag att göra det så praktiskt som möjligt. Jag har ammat mina tre barn ca 2 1/2 år var och även under perioder då jag har arbetat heltid. Det går alldeles utmärkt: man ammar när man är närvarande och ger annan mjölk eller utpumpad mjölk när man inte är det.

Några saker som hade varit bra för mig att veta innan är att det går att avvänja tex på natten och ändå fortsätta på dagen. Och det går att gå från fri amning till att ha lite struktur om man känner att det gör livet lättare. Även en ettåring som ammar mycket kan klara av att höra "vänta lite" eller "det tar vi när vi kommer hem".

Kan du pumpa eller handmjölka? Det kan också vara något som är nyttigt att träna på innan man behöver det så att man inte behöver snabbavvänja för att något oväntat inträffar och för att undvika mjölkstockning.

Ett annat tips är att välja "ord" för amning med omsorg så att det inte blir pinsamt när lillan börjar prata. Jag har kört med "mjölk" samt ett handtecken och det funkar bra. En väninna tyckte det blev lite jobbigt när hennes övertrötta toddlare vrålade efter "boppe" på bussen.

Jag tycker att det är jättetråkigt att vissa skäms att amma sina små offentligt. Jag är stolt ammande och jag har bara stött på positivitet när jag ammat äldre barn offentligt. Mina barn behöver inte vänta tills vi kommer hem bara för att jag tror att en del har negativa åsikter om det.
  • SSL
    scanmia skrev 2015-07-19 13:54:39 följande:

Nej det är klart man inte ska behöva skämmas. Det var faktiskt inte det jag skrev heller om du tittar efter. Jag har ammat större barn offentligt och jag har ammat nästan överallt, på flera kontinenter och i de flesta olika sammanhang under nästan ett decennium (sammanlagt på tre barn). Jag har aldrig fått några negativa kommentarer eller blivit ombedd att sluta. (FL räknas inte som på riktigt. Här kan man få negativa kommentarer för allt tydligen.)

När det gäller lite större barn så kan det dock ibland vara praktiskt av helt andra anledningar att inte göra det på studs utan vänta lite på ett bättre tillfälle. Tex om man har bråttom eller det är snöstorm ute eller om man vill plåstra om syskonet först eller vill parera det med middagsvilan...

Okej, men du skrev om att använda ett "hemligt" ord så att det inte blir pinsamt om barnet skriker efter bröstet offentligt. Men jag kanske missförstod. När det gäller nattamning som du skrev att det går att bara amma på dagarna. Så vill jag säga det att jag har aldrig kunnat sluta nattamma för min mjölk blir mycket mindre utav det. Jag märker jättestor skillnad. Så det funkar inte för alla. En del är lite känsliga.
  • SSL
    MammAmma skrev 2015-07-19 11:54:50 följande:

Jag har heller aldrig gömt eller försökt 'mörka' amningen (ammar inte nu längre). Jag tror på att göra småbarnsamning synligare, folk reagerar nog oftast på det för att det är en ovanlig syn, det tog jag på mig själv när det begav sig

Ja precis. Än sålänge har ingen reagerat då jag har ammat mina ute. Jag hade blivit väldigt arg om någon hade yttrat sig.
  • SSL

Upp till ett år så ska den huvudsakliga födan vara modersmjölk och i andra hand modersmjölkersättning. Jag tror att det är många som tror att när man börjar med fast föda så kan man trappa ner amningen vilket är vansinnigt.

• SSL
    telly skrev 2015-07-21 16:20:19 följande:

Men om ett barn under ett år äter gröt till frukost, 1/2 burk mat till lunch och en 1/2 burk till kvällsmat blir ju det plötsligt den huvudsakliga födan istället för mjölk. Du menar att av 5-6 måltider bör minst 4 vara amning? Eller hur menar du med huvudsaklig föda?

Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?
  • SSL

Vet du, du har helt rätt. Jag var själv inne och läste att dom har ändrade rekommendationer. Undrar när dom ändrat detta?

Jag har läst det på andra ställen också men minns ej vart då det var ett tag sedan. Ber om ursäkt. Jag kommer dock tänka likadant med fortsatta barn. Bröstmjölk huvudsakliga födan upp till 1 års ålder. Förresten så kan man ju tänka som så att om man ammar /ger ersättning mer än man ger fast föda är det ju den huvudsakliga födan. Då stämmer ju detta som dom skrev om att så småningom vid 10-12 m. ålder att det "behövs" 2 huvudmål om dagen ect

Är trött nu därför skriver jag lite krångligt.

• SSL
    pigglet skrev 2015-07-23 20:36:10 följande:

Jag är inte så duktig på att googgla, men visst är who:s rekommendationer att man ska helamma 6 månader, sedan ska bröstmjölken gärna utgöra en del av näringen tills barnet är 1, gärna 2, år?

Enligt who sist jag läste, delamning 2 år eller längre ja.
  • SSL
    telly skrev 2015-07-25 16:03:46 följande:

Du är inte orolig för att ditt barn fortsätter vara pluttig med maten och äta dåligt av förmån till bröstet?

Haha! Varför skulle jag vara det? 1 avokado till frukost, fullt mål hemlagat till lunch och middag och frukt däremellan är inte lite för en 12 månaders? Hon är jätteduktig på att äta. Att hon ammar varannan timme är bra för henne. Jag går helt efter henne när det gäller amningen och det kommer vi fortsätta med. Hon växer så det knakar, är frisk och supersmart
  • SSL
    pigglet skrev 2015-07-25 21:04:43 följande:

Ingen ändring av who:s rekommendationer, eller livsmedelsverkets, sedan 2003. Så vitt jag vet. Livsmedelsverket är jag helt säker på, och de kom efter WHOs tror jag bestämt.

Ok. Jag ska kolla upp det.
  • SSL
    telly skrev 2015-07-26 00:23:42 följande:
    Har själv en 7-månaders som precis kommit igång med mat. Men jag ammar ungefär varannan timme dagtid och tolkar det som att det därför är för lite mat att tala om än eftersom amning behövs för mättnaden. Kände spontant att det lät som att den (din) ettåringen behöver större portioner för att inte behöva komplettera med mjölk. Trodde en ettåring behövde mer mat ifall hon/han blir hungrig efter bara två timmar? Men funkar det för er så
    Hon kan äta hur mycke som helst och ändå ta bröstet efter maten. Tyckte att det var jättemärkligt i början men nu är jag van. Som sagt så går jag efter mitt barn. Jag vet att hon får i sig precis det hon behöver. Hon äter själv och jag hjälper till att mata ibland och hon visar tydligt att hon är mätt. 250-300 g mat är inte lite kära du. Och min bröstmjölk är väldigt fet. 5 min varannan timme har hon diat sedan hon var 2 månader och hon ligger över medelkurvan. Varför skulle jag ändra på något som jag ser funkar så bra. Hon är rund och go men inte fet och mår super. Dessutom är hon ju inte hungrig varannan timme men hon diar i 5 min när jag varannan timme erbjuder. Både hon och jag är jättenöjda och jag har inga problem med att amma henne så ofta. Amning är mer än mat också 
Svar på tråden Tips för att amma "länge"