Inlägg från: telly |Visa alla inlägg
  • telly

Tips för att amma "länge"

Mitt barn är strax över 6 månader och vi ammar / ger ersättning som vanligt. Utöver det ger vi lite mat nån gång om dagen: lite gröt, lite grönsakspuré, smörgåsrån osv. Ser det mer som träning än riktig mat. Vi går långsamt fram och märker inget behov av att aktivt och medvetet minska amningen än.

• telly

Om han bara är 5 mån behöver du inte ens tänka på att byta ut amning mot riktiga måltider än på länge...

• telly
    SSL skrev 2015-07-20 11:16:47 följande:

Upp till ett år så ska den huvudsakliga födan vara modersmjölk och i andra hand modersmjölkersättning. Jag tror att det är många som tror att när man börjar med fast föda så kan man trappa ner amningen vilket är vansinnigt.

Men om ett barn under ett år äter gröt till frukost, 1/2 burk mat till lunch och en 1/2 burk till kvällsmat blir ju det plötsligt den huvudsakliga födan istället för mjölk. Du menar att av 5-6 måltider bör minst 4 vara amning? Eller hur menar du med huvudsaklig föda?
  • telly
    SSL skrev 2015-07-23 17:49:34 följande:

Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?

Du är inte orolig för att ditt barn fortsätter vara pluttig med maten och äta dåligt av förmån till bröstet?
  • telly
    SSL skrev 2015-07-25 21:14:55 följande:

Haha! Varför skulle jag vara det? 1 avokado till frukost, fullt mål hemlagat till lunch och middag och frukt däremellan är inte lite för en 12 månaders? Hon är jätteduktig på att äta. Att hon ammar varannan timme är bra för henne. Jag går helt efter henne när det gäller amningen och det kommer vi fortsätta med. Hon växer så det knakar, är frisk och supersmart

Har själv en 7-månaders som precis kommit igång med mat. Men jag ammar ungefär varannan timme dagtid och tolkar det som att det därför är för lite mat att tala om än eftersom amning behövs för mättnaden. Kände spontant att det lät som att den (din) ettåringen behöver större portioner för att inte behöva komplettera med mjölk. Trodde en ettåring behövde mer mat ifall hon/han blir hungrig efter bara två timmar? Men funkar det för er så
  • telly
    MammAmma skrev 2015-07-26 07:22:27 följande:

Fast barn ammar ju inte bara för hunger.

Nej, så är det ju.
Svar på tråden Tips för att amma "länge"