Inlägg från: safiia |Visa alla inlägg
  • safiia

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Saltig skrev 2016-03-15 15:46:33 följande:

Ni som inte jobbar längre, vad gör ni på dagarna och nätterna (ni som inte kan sova)?

Jag har ju fått graviditetspenning sen början av februari. Mådde helt ok och längtade att småhusmarknaden hemma, gå på korta promenader osv men sen fick jag ju den förbannade influensan näst sista dagen på jobbet som gjorde mig mer eller mindre sängliggande i fyra veckor. Efter det har jag inte orkat mycket alls, är fortfarande sjuk. Ont i fogarna, tungt att andas, känner mig så tung, kan inte sova på nätterna så då blir man ju helt off på dagen. Sover sen kanske max tio minuter på dagen. Sömn finns inte.

Försöker plocka och städa lite men efter en kort stund är jag helt slut.

När barnen kommer från skolan så försöker och vill jag göra enkla saker med dem men jag är helt slut. Att hämta yngsta från skolan är en pärs. Att sätta sig i bilen är en jobbig grej. Magen är i vägen och trycker och det är väldigt obekvämt.

Har gått och fikat med kompis men jag är helt död efter en timme och vill hem och då går man som en pingvin och efter några steg så blir jag helt andfådd. Då hela grejen är en jäkla procedur. Vi behöver saker från Ikea men bara tanken hur min kropp funkar så blir det inte av. Hjärnan vill så mycket men kroppen säger nej.

På dagarna och nätterna tittar jag mycket på tv och film, gör korsord, Facebookar, (så här aktiv har jag aldrig varit på Facebook ), googlar, är på familjeliv men nu är allt skittråkigt. Jag vill fixa hemma med inredning, städa mera, gå på promenad, SOVA, handla det sista som jag saknar, gå och fika, måla tavlor ( det är helt omöjligt nu med magen, ryggen och foglossningen), vara pigg, vara aktiv. Nu sitter/ligger man bara och väntar ut tiden, Blä!

Vad gör ni?

Ungefär så ser mina dagar ut också. Sitter i fåtölj med surfplattan, sover, försöker göra ett eller ett par projekt varje dag (typ tvätta håret och laga mat :D såpass avancerat! Men så mycket mer orkar jag ej) låter hundarna springa av sig på gården och virkar och syr. Promenader kan jag bara drömma om :( och bb väskan är inte färdig ännu (38+3)...
  • safiia

Jag har haft mensvärk i natt och sovit väldigt dåligt. Så vi får se om det kanske börjar hända något. Har varit på blodprov idag för hf eftersom jag hade protein i urinen igår och extrem vätskeansamling. +26kg nu, med tanke på att jag också gick ner 10kg i början så är det ganska mycket... I morgon ska jag till läkare på ul och få storleksbedömning eftersom även sf kurvan stigit. Så vi får se om det blir igångsättning eller om jag får fortsätta vänta. Skulle hellre vilja att det kommer igång av sig själv men får jag träffa henne tidigare är det ok ;) har födelsedag på söndag så helst skulle hon kunna få en egen födelsedag, men man vet aldrig :)

Sex har vi haft exakt två ggr under graviditeten. Det var bara obehagligt och gjorde ont (har moderkakan lågt ner vilket jag misstänker är orsaken till att det gjorde ont). Och jag mår oftast så dåligt på kvällarna att sex nog är det sista jag tänker på.

• safiia
    Migas skrev 2016-03-17 19:15:05 följande:

Då förstår jag, jag hoppas att det förblir så också  Det måste ha varit jobbigt att det hängandes över sig tills man vet att allt är bra.  Vad skönt att det växte bort och inte blev något allvarligare med det i alla fall  

Jo, jag förstod det med Vad olika det verkar vara då, för min bm sa till mig att bara högt blodtryck är inte en anledning till att de skulle sätta igång det, utan att det snarare skulle vara tal om blodtrycksmedicin, vilket jag är lite rädd  för att ta speciellt som gravid. 86 i undertryck är ju inte så högt men det är ju ganska nära gränstrycket på mellan 90 - 100, men vi får hoppas att det inte stiger mer. Hur mådde du med det extremt låga blodtrycket? 

Jag lånade en blodtrycksmätare och fick lägre värden hemma. Vid besöket torsdagen efter (den 3/3) hade dock blodtrycket sjunkit till 90 i undertryck så det verkade ha stabiliserat sig. Detta kanske berodde på att förlossningen vara nära, för sen på lördagen den 5 mars så fick vi en dotter

Grattis! <3 Gick allting bra?

Hon var så nära bf så därför blev hon igångsatt och fick inte blodtrycksmedicin.

Jag mådde jätte dåligt då jag hade högt blodtryck. Migrän och slut av minsta lilla, orkade inget. Vad som orsakade vad vet jag inte och ingen läkare eller neurolog hittade något fel. Skönt att det inte blev någon hf för dig!
  • safiia

Erese- grattis! <3

Igår kväll fick jag ordentliga förvärkar som gjorde riktigt ont. Ringde förlossningen eftersom värkarna var koncentrerade till en punkt / område i ryggen. Och blodtrycket hade dessutom stigit innan det (mäter hemma). Tog värkmedicin och värmekudde och värkarna gick om under natten. Idag har de varit lite mer ihållande men svagare, så vi får se. Var till bm och allt ok förutom fortfarande ett + på proteiner och lite hade trycket stigit. Bf på lördag.

• safiia
    FLovesA skrev 2016-03-26 08:09:51 följande:

Bf+2 här och japp läget är stendött. Molande värk, mensvärk och ryggont har jag haft i flera dagar nu så inget som jag kan se som ett tecken på att det skulle vara på g. Så detta blir en lång graviditet... Max två veckor kvar men hoppas gärna det går snabbare än så;)

Här fortsätter väntan också. Bf idag. Har fortfarande till och från värk i ryggen men den är mer molande och ilande och ihållande. Försvinner och är borta några timmar för att sedan återkomma. Har pågått sedan i onsdag-torsdag natt så jag vet inte om det är ett tecken eller om det bara är något som är i kläm (njuren). Det är väl bäst att utnyttja tiden och hålla sig sysselsatt så går det fortare kanske:) eller så har man i alla fall annat att tänka på.

Lite besviken och frustrerad då vi trott att hon skulle komma tidigare och även bm trodde det och har sagt det flera gånger:( egentligen dumt att hon säger så. Dessutom känns det rätt jobbigt när vänner och bekanta ringer jämt och frågar om det börjat hända något. Vet att dom bara vill väl men det gör det liksom bara svårare att försöka tänka på något annat.
  • safiia

Jag är intagen på förlossningen nu. Har haft sjukt ont i ryggen sedan i onsdags och åkte in för att kolla det. Troligen bara någon muskel eller nerv. Blev ändå intagen pga högt blodtryck, som nu ändå igen är helt ok. Babyns storlek uppskattades nu till 4,2kg (för en vecka sedan 3.4!!! Så vad som sen stämmer vet jag ej). Blir antagligen igångsättning i morgon eller på tisdag pga storleken och mina ryggsmärtor :)

• safiia

Tack tjejer!

Nu tror dom ändå att ryggsmärtorna är värkar trots att dom är väldigt ihållande och så sticker det till plötsligt i några sekunder och bara på ett ställe. Så vi får se vad sim nu händer. Jag vet ju inte då det är första barnet och det känns verkligen inte så som folk säger "att du vet nog sedan då det är riktiga värkar". Men sån här ryggont har jag då aldrig haft tidigare heller...

Spännande är det verkligen! Tänk att jag kanske får åka hem härifrån med bebis :)

• safiia

Hej. Jag försvann lite :D. Blev intagen under påsken pga ryggsmärta. På tisdag påbörjades igångsättning (på grund av babyns storlek och att jag ändå var där och var så långt gången då redan 40+4). Började med ballong som kommit på tisdag kväll. På torsdag morgon fick jag cytotec och sedan en andra på eftermiddagen. Kl 18 spräckte hinnorna (vattnet gick dock inte eftersom hennes huvud troligen var ivägen). En halvtimme senare började jag få täta och regelbundna värkar. 12 timmar senare var hon född. Använde lustgas och epidural och båda var helt fantastiska :D... krystade i två timmar innan hon var ute och det slutade med att de tog hjälp av sugklocka och gjorde ett snitt där nere så att hon skulle rymmas ut. Babyn mådde bra, jag hade inga krafter längre utan behövde hjälp att få ut henne. Kräktes hela förlossningen igenom och fick även feber och dessutom försvagades mina krystvärkar trots oxytocin dropp. Kämpigt och aningen traumatiskt men nu är hon här <3 föddes alltså 31.3 på 40+5. Hon gick ner för mycket i vikt de första dygnen så vi var tvungna att stanna längre på bb. Dessutom hade hon väldigt ont i magen de första dygnen och skrek i princip dygnet runt. Amningen har vi inte fått att fungera eftersom hon blev så slö då hon gick ner för mycket i vikt och bara somnar. Så jag pumpar och matar från flaska. Får se om vi får amningen att fungera bättre då hon blir lite piggare. I måndags fick vi komma hem efter att jag varit intagen 8 dygn (först pga ryggsmärtan och sedan med bebis) Skönt och overkligt att hon är här nu :) 4140 gr och 52cm lång. Så inte enorm men det var ändå relativt trångt för henne att rymmas ut.

Jag har redan hunnit glömma den jobbiga graviditeten med alla problem jag haft och den traumatiska förlossningen så kanske det blir ett syskon en vacker dag ändå ;)

Grattis till er som fått era små bebisar <3 och kämpa på ni som fortfarande väntar!

• safiia

Tack <3

CissiJissi skrev 2016-04-06 11:34:02 följande:

GRATTIS SAFIIA!!!!:D var detta första förlossningen?:) lät som en sådan!

Jo det var första. Vet att det troligen är både snabbare och lättare med nästa. Och då vet man ju dessutom lite vad som händer och hur man skall göra. Hoppas förstås att jag då slipper igångsättning och att kanske kroppen jobbar bättre om det kommer igång själv. Men nu njuter vi först av livet med denna lilla tjej innan det blir några fler :D..
  • safiia
    CissiJissi skrev 2016-04-07 09:25:18 följande:

Måste först bara säga att jag ångrade mitt inlägg hela dagen igår för det lät inte så som jag menade, jag ordlade mig så konstigt :p men skönt om du förstod vad jag menade iaf:D

Vad bra att du känner så!!! Trots att min första var igångsättning och en väldigt bra sådan så kände jag ändå lite trauma efteråt, att gå från att aldrig ha fött till föda liksom, plötsligt fick man vara med om det! Men andra gången, trots att det gjorde ondare (låter skrämmande men nejdå, var bara så att min första endast gjorde ont innan utdrivningsskedet, noll smärta under krystningen), kändes inte alls traumatisk, kände mig ju mer van nu liksom, den där smärtan kommer men sen så går den och allt är över - Ser redan fram emot nästa gång med spänning :D tyvärr, för det är ju långt dit:p

Jag förstod nog :) har många kompisar som haft liknande första förlossningar och sedan betydligt lättare. Ont tycker jag egentligen inte att det gjorde alls. Förutom då krystvärkarna kom och jag inte orkade krysta. Kan bra tänka mig att föda igen att vara gravid igen är jag inte så sugen på. Även om jag nu ibland kommer på mig själv att sakna att känna sparkar i magen och att känna på magen :D.
    FLovesA skrev 2016-04-07 21:09:47 följande:

Hej på er, igår på bf +13 valde Lillebror att äntligen komma ut. En blond liten kille på 3900gr och 53cm lång.

Han mår toppen och imorgon får vi nog äntligen åka hem. Då jag hade GBS fick vi stanna 48tim trots att jag hann få antibiotika. Men är så glad och tacksam att han är här och att han mår bra:)

Jag känner mig mörbultad, vilket inte är så konstigt eftersom jag födde barn igår;) men är så lycklig så jag kan spricka. Idag kom storasyster på besök och jag fick verkligen hålla tillbaka tårarna. Så stolt och lycklig som hon var värmde hela hjärtat. Men nu längtar vi som sagt hem så vi kan vara en hel familj igen.

Massa grattiskramar till er andra som också fått era små.

Grattis! Den som väntar på något gott...
  • safiia
    Cissi90 skrev 2016-04-05 09:01:32 följande:

Hej allihop!

Skriver lite i desperation just nu. Har så extremt ont i ryggen. Högra sidan av ryggslutet och på sidan. Illamående.

Vad tror ni? Foglossningen eller?

Har du hittat någon orsak?

Jag hade extremt ont i ryggen jag med. På ena sidan, väldigt ihållande men med hugg nu och då. Kunde inte vara hemma med det utan blev intagen. Dom misstänkte urinsten men det var det inte. Någon diagnos fick jag ej men jag misstänker själv att det var någon nerv i kläm. Stor bebis och liten jag+en hel del vätska. Har inte känt något sedan hon föddes.
  • safiia
    Saltig skrev 2016-04-10 18:38:21 följande:

Igår kom min lilla tjej efter igångsättning. Vägde 4.5kg. Tuff förlossning mot slutet och det gick relativt snabbt. Tog

3 timmar från att jag blev igångsatt tills hon var ute.

Kämpa på ni andra, snart har ni era guldklimpar i famnen

Grattis! <3
  • safiia
    Pauliina skrev 2016-04-11 12:42:12 följande:

Efter mycket väntande på doktor så fick jag henne att godkänna igångsättning idag. Nu är vi och äter lunch sedan tar dem hinnorna :). Och samma förlossningsrum som med mina tidigare barn fick vi!

Lycka till! :)
  • safiia

Här har vi också haft en väldigt skrikig början :( bebisen är sällan nöjd trots att vi försöker med allting (byta blöja, mat, sömn, rapning och närhet). Verkar ej heller som om hon har ont i magen men vad vet vi. Om det är kolik vet jag inte, riktigt så mycket skriker hon kanske inte och sällan är hon helt omöjlig att trösta. Bärsele och vagnpromenader hjälper alltid. Nätterna är ändå bra och hon sover 8-10 timmar med en eller ett par mål mjölk emellan. Vet att skrikandet förstås minskar med tiden men man känner sig så hjälplös då man inte vet varför hon gråter. Och lite trist att vänta att tiden ska gå fort då man ändå samtidigt vill njuta av den här första tiden.

Annars har vi som tur fått hållas friska.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)