Inlägg från: safiia |Visa alla inlägg
  • safiia

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Nystjärna skrev 2016-02-16 10:26:11 följande:

God morgon :) Nu har jag pratat med mvc och hade turen att det var just min bm som ringde upp mig. Förklarade för henne hur det var, att jag hade gått mycket i söndags så,men att jag fick sammandragningar igår bara av att plocka ur diskmaskinen och att de kommer mer och även denna molande värken. Även att jag misstänker att 2 små bitar av slemproppen gått men att jag vet att den kan återbildas. Sa även att jag var rädd för att ta upp tid i onödan sa hon strunta i det,för det ville hon inte höra. Det står i min journal att det skall kollas om det kommer mer eller så,för det läkaren skrivit. Och är det ingenting nä men vad bra, då är de kanon nyheter och jag slipper oroa mig. Men det skall ändå kollas upp. Kändes så bra,för som jag förklarade så var ju fogarna lugnare igår så inte den som jag kände av så igår kände jag. Så hon lyckades lösa en tid på torsdag till mig,vilket känns bra och tur. Misstänker ju även att jag åkt på en svampinfektion igen men inte säkert,så får jag det kollat med. Som det inte räckte med den förkylning jag åkte på under kvällen och natten, men men var la väntat då dottern varit sjuk i helgen. Men tar mycket hellre en förkylning än magsjuka. Så skall inte klaga för mycket på förkylningen :)

Alltså det känns så bra och skönt att ha en bra bm som lyssnar och förstår mig underbart,hoppas jag får samma underbara läkare som jag fick sist,för hon är en av det bästa läkare som jag någonsin träffat. 

Dock pratade min bm om att det inte stannar av ifall det drar igång när man är i vecka 34+0 vilket jag skulle vara isåfall den 28 februari. någon som känner till det eller så? Vart lite nervös när hon sa det,känns ju väldigt tidigt. Behöver ju inte vara någon fara med dessa sammandragningar men när hon sa så vart jag lite nojig,känns väldigt snart och vad innebär det för vård och så ifall det skulle ske? Vet inte om jag räknas som en person som riskerar och födda för tidigt. Med dottern räknades jag ju som fullgången då hon föddes 38+3. Mycket tankar just nu. 

Nu skall jag försöka njuta av min kopp te och hoppas de hjälper min förkylning lite. Hoppas ni andra haft en bra natt och får en bra dag. 

Bor ju i finland så det är knappast samma här som i sverige. Jag är i vecka 35 och senast idag sade läkaren att det inte stoppas längre ifall hon bestämmer sig för att . Detta sade bm också för en vecka sedan. Finns väl inga tecken på att min baby är påväg ut ännu men dom misstänker att jag har havandeskapsförgiftning på kommande.
  • safiia

Jag har packat allt i en hög. Allt är väl inte riktigt där ännu. Men ifall det blir akut avfärd så vet mannen vad han ska slänga ner. Vecka 37 inledd idag. Har ingen mått väldigt illa de senaste dagarna . Igår lyckades jag ändå sy färdigt babynestet som legat halvfärdigt en längre tid. Var lite knepigt då nu två fingrar i min högra hand är konstant avdomnade och helt utan känsel :(. SNART är det över i alla fall!

• safiia
    saraaj skrev 2016-02-28 11:23:23 följande:

Är det någon som haft havandeskapsförgiftning tidigare? Är första barnet för mig och har har haft lite ont i huvudet nu i 2 dagar, och de "glittrade" framför ögonen när jag gick upp imorse, och tror jag samlat på mig vätska på någon dag då jag kände att skorna va trånga igår.. är i v35+1, mitt blodtryck har varit jätte bra under hela graviditeten, ska till min bm imorgon så tänkte be henne kolla urinet, eller måste jag åka in till förlossningen idag redan? Vet ju inte om de är något..

Jag har haft tecken på havandeskapsförgiftning (snabb viktuppgång pga mycket vätska, ett plus på protein en gång). Inte huvudvärk eller högt blodtryck. Jag går nu på kontroll varje vecka och har fått order att direkt ringa bm eller förlossningen om det är helg om jag får huvudvärk, plötsligt ökad svullnad, synrubbning eller ont i buken. Så ja det kan nog löna sig att ringa och kolla i alla fall.

För min del har blodtrycket ändå hållits normalt (lånat hem mätare) och inte proteiner i urinen längre.
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-28 20:42:27 följande:

Jag var hos BM i onsdags och hade gått upp 2 kg mellan 35+0 och 37+0, vilket var betydligt mer än väntat då jag under de tidigare sju veckorna endast hade ökat 1kg.  Mitt undertryck har även vandrat uppåt då det på inskrivningen låg på 70, sedan 75 vid de fyra nästkommande besöken, för att i 35+0 ligga på 80 och nu senast på 85. 

Jag har ett extra bokat besök hos henne på måndag för att att hon vill se om blodtrycket ökat ytterligare, för de ville inte att det skulle vara över 90. Ni med lite mer kunskap än mig, tror ni att det endast är pga. att hon är rädd att  blodtrycket blodtrycket ska bli för högt, eller tror ni att hon tror att det även kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning med tanke på den oväntat stora viktuppgången? 

Kan tillägga att urinen har under alla besök hittills sett bra ut. 

Jag har gått upp 1.3kg-2kg/vecka den senaste tiden och sammanlagt 22kg (från v 24 ungefär, innan det hade jag gått ner 10kg pga spyendet). Det är väl också ganska normalt att trycket stiger mot slutet. Det är nog bara bra att dom håller koll. Havandeskapsförgiftning kan ju också komma väldigt snabbt.
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-28 22:21:42 följande:

Aha, då kanske inte 1 kg/per vecka (avrundat) är så mycket och kroppen behövde det kanske också då jag endast har gått upp 10kg (Vid senaste besöket). Dock så kändes det där och då som ganska mycket då jag stått still ett tag och fått en rekommendation att försöka äta mera för att gå upp lite mer sista tiden, så blev jag lite förvånad när det var sån stor skillnad sen sist, trots att jag inte anser mig ätit så mycket extra.

Det kanske är normalt att det stiger i slutet, men med tanke på att det legat så jämt fram tills vecka 35+0 och nu börjat vandra i kombination med större viktuppgång än tidigare, så kunde jag bara inte låta bli att tänka på havandeskapsförgiftning. 

Jag tycker absolut att det är bra att de har koll på det oavsett vilket, men jag var även nyfiken på om andra trodde det kunde vara det hon tänker på eller om det bara är jag som gjorde den kopplingen (utifrån det man läst om HF). 

Min bm så ej heller först rakt ut att hon misstänker havandeskapsförgiftning, hon bara antydde det. Kanske för att ej skrämma upp? Jag vet inte, skulle hellre föredra att dom sade rakt ut än att man måste gå hem och fundera. Tror det är helt normalt att kroppen samlar på sig extra vätska i slutet. Vila och dricka mer så lättar det lite. Min svullnad har lättat sedan jag slutade jobba.

Min mamma hade havandeskapsförgiftning med sitt första barn (40år sedan) då var rådet att dricka max 1dl/dygn! Vilket ju är helt sjukt :D...
  • safiia

Jag tror nog jag vill hem så fort som möjligt jag med. Men kompisar har sagt att man vill stanna där så länge som möjligt. Jag hatar sjukhus och sover dåligt (fast det kommer jag säker annars att göra ändå ;) ) så vill nog hem till egen säng. Eftersom jag är förstföderska så måste jag säkert ändå stanna ett par-tre dygn. Här brukar dom också vilja se till att amningen kommer igång. Hoppas på att mannen får vara med första natten i alla fall, beror på m vi får hund vakt och om vi får sådant rum.

• safiia
    FLovesA skrev 2016-02-29 18:04:41 följande:

Om du får en vanlig och problemfri förlossning och du kommer igång med amning (eller flaskmatning eller vad ni tänkt) så tror jag absolut inte att ni måste stanna så värst länge. Vi stannade som sagt exakt 22 timmar. Men vi hade fått åka hem tidigare också. Kanske är olika på olika sjukhus, men tror absolut ni får bestämma själva. Tror jag och dottern hade åkt hem också om min man inte hade fått stanna. Sen kan jag tycka att det var riktigt skönt med en säng med höj och sänkbar huvudända..magmusklerna var inte så användbara efter och jag hade träningsvärk i hela kroppen på morgonen dagen efter förlossningen, så sängen och det där handtaget som hängde från taket var guld värt just då;)

Jo, inte är det någon ide att dom håller mig där ifall allt går fint. Hoppas jag förstås på men man vet aldrig. Vet att dom är viktiga med amningen här (bor i Finland) så får hoppas att det kommer igång bra. Napp eller flaskmatning vågar jag inte nämna på bb tror jag ;)... lite den känslan jag fått vad jag hört och läst. Sen gör man ändå på sitt eget sätt hemma. Sist då jag låg inne på förlossningen (för att få dropp ett par dagar) fick jag helt otrolig värk i båda sidorna och höfterna som om jag sovit på golvet :D... så det slipper jag gärna.

Skönt att allt var bra med babyn! Alltid bättre att kolla en gång för mycket än för lite att allt är ok <3
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-29 21:45:49 följande:

Har du havandeskapsförgiftning eller misstänkte hon bara det av någon anledning? Det är säkert så att de inte säger det rätt ut om de inte är ganska säkra, för att inte skrämma upp och oroa i onödan. Samtidigt så är det ju som du säger bättre att det är bättre om de nämnde det mer i klarspråk att de eventuellt kunde tyda på det så att man kunde vara lite förberedd, speciellt idag när det är så lätt att googla allt när man kommer hem och riskera att skrämma upp sig ännu mer än om man fått höra det från början. 

Kan inte påstå att jag har någon större svullnad, det var bara viktuppgången i kombination med stigande blodtryck som fick mig att fundera i de banorna. 

Jag var på extrakontroll hos bm idag på förmiddagen och jag idag hade jag ett blodtryck på 125/95 (om jag minns övertrycket rätt), så undertrycket har stigit med 10 enheter från i Onsdags eftermiddag. Det var dock skönt att vikten bara att ökat några hg under samma tid, så hade ju inte ökat så mycket vätska iaf, samt att det fortfarande inte var någon äggvita i urinen. Hon misstänker därför inte att det är havandeskapsförgiftning utan att det endast är en blodtrycksökning orsakad av graviditeten, vilken känns skönt även om ett stigande blodtryck inte känns så bra heller. 

Hon sa även att om jag kommer över 100 i undertryck så blir det ett besök hos läkare på specialmödravården för att se om det eventuellt blir blodtrycksmedicin, eller igångsättning (även om det är ovanligt här när det bara var högt blodtryck).

Med tanke på att min kropp verkar klara av en graviditet ganska dåligt i slutet så hoppas jag på att den snart själv inser att det är för mycket för den och att förlossningen startar självmant snart, så jag slipper massa mediciner. 

Nej jag har det inte ännu i alla fall. Bara tecken på att det kan komma. Ja precis. Nuförtiden googlar man ju ändå då man kommer hem. Samma sak var det då de i ul i vecka 20 upptäckte att babyns njurbäcken var förstorat (det har dock växt bort och är helt normalt nu) dom berättade inte vad det innebar utan så bara att det antagligen växer bort. Förstås gick jag hem och googlade och blev bara ännu mer orolig....

Man kan ju "bara" få högt blodtryck också i slutet. Vet att min syster blev igångsatt av den anledningen. Det var så i slutet så de gavel blodtrycksmedicin. Mitt övertryck har max varit 133 och undertrycket 86 så inget alarmerande ännu. Jag har annars högt tryck men nu utgår de väl från det jag hade i början av graviditeten (96/62 men då hade jag spytt i flera veckor). Blodtrycksmediciner är otäcka annars också :(, hoppas du slipper dem! Jag åt en tid (var ej gravid då) pga kronisk migrän (och högt tryck) men fick precis alla biverkningar man kunde få av dem.

Du har inte möjlighet att låna blodtrycksmätare någonstans ifrån? Känns lättare och lugnande att kunna mäta hemma och ha koll på det själv (och vanligtvis är det ju lägre då man mäta hemma).
  • safiia

Här har det inte hänt något mer :( var till läkare idag men det var en totalt inkompetent läkare så jag var väldigt ledsen och frustrerad då jag kom hem. Har vaginal infektion och fick medicin utskrivet för det. Läkaren var tvungen att kolla och läsa för att se vad hon kunde skriva ut!!! Såna här infektioner är väl ändå såpass vanliga och en läkare som jobbar med att undersöka gravida kvinnor borde väl veta vad hon ska skriva ut utan att behöva läsa på och kolla upp?

Hon kollade även tappen och där hade det väl inte ändrats så mycket. Själva undersökningen skulle vara för att se att babyn ryms ut men något sådant kollade hon inte över huvud taget. :( jag var så arg och ledsen då jag kom hem. Min man var tvungen att dubbelkolla med bm om jag verkligen kan använda medicinen då jag kände att läkaren verkligen inte visste något alls, och jag var själv för ledsen för att ringa henne. Säkert hormoner som inverkar på mina känslor en del och lite har jag lugnat mig.

Babyn har lite sjunkit ner (har ändå svårt att andas ännu) tycker jag själv men är inte fixerad :( hade så trott och hoppats på att hon kommer tidigare men nu känner jag mig bara ännu mer frustrerad. Men å andra sidan kan det ju gå snabbt då det väl börjar hända saker. Har bf 26.3.

• safiia
    FLovesA skrev 2016-03-08 09:46:05 följande:

Nu är Lillebrors BB väska helt klar.

Det blev en hel del men kände att det är skönt att ha med lite extra ifall man blir kvar längre än man tänkt från början.

Söta kläder! Vi har likadan björnoverall. :) eftersom det är vår första är jag osäker hur mycket kläder de behöver så jag tänkte även ta en tjockare overall med. Kan hända att jag måste köpa lite kläder till eftersom de som jag valt ut inte matchar ;) en del är dessutom gamla kläder som vi fått och jag skulle ju vilka ha nytt och fint på henne då vi åker hem :D (till bb behöver vi ej kläder utan det får vi låna där).
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)