Inlägg från: safiia |Visa alla inlägg
  • safiia

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hem, jag tror jag hoppar in här också.

Plussade för snart två veckor sedan. Är nu i vecka 6 (5+5) och väntar första barnet. Välplanerat och efterlängtat <3 däremot med väldigt mycket is i magen ännu och jag vägar nog inte glädjas innan vi gått förbi den mest kritiska tiden. Har bara haft väldigt lindriga symptom (mest illamående och svårt att sova) hittills men igår eskalerade illamåendet! Idag verkar vara likadant. Var lite orolig då jag hade så lite symptom men nu känns de bättre då jag är lite mer ;) uppsvälld är jag också. Jag som började träna då semestern började för att gå något kilo lättare på jobb ter semestern, men så blev det nu då inte :). Har inskrivning nästa veckas torsdag och tidigt ul om lite på 2 veckor.

• safiia
    Syoss skrev 2015-07-30 08:25:36 följande:

Välkommen safiia! Mysigt med första barnet Jag förstår hur du menar med att inte våga njuta fullt ut ännu. Så var det med första för mig också. Med andra så var jag mer avslappnad och tänkte att eftersom första gick så bra så gör det säkert nu också! Men nu med tredje så är det precis tvärtom. Nu tänker jag att eftersom första och andra gick bra, så är jag säker på att den tredje inte kommer gå bra. Oddsen är ju tekniskt sett lägre :-/

Tack :) man kanske inte skall stirra sig blind på statistiken. Vi gör ul privat, kostar ju en del men om de stillar min oro så är det nog värt det.

Autocorrect, menade förstås hej och inte hem :D...
  • safiia

Min man har berättat åt en kompis och jag berättade åt min syster igår. Mest för att få stöd och ha någon att prata med.

Valde att boka tid till ul i vecka 9 (8+3) så att risken för missfall skulle ha minskat lite innan vi gör det. Då känns tiden kortare till 12v då vi får göra ul igen. Skulle kännas jobbigt om allt såg bra ut i vecka 6 el 7 och känna sig lite lättad för att sedan i vecka 12 upptäcka att något är fel. Googlade en del för att kolla när det lönar sig att göra tidigt ul och många rekommenderade tidigast vecka 8. Men kanske beror på lite när man har följande ul.

• safiia
    Nystjärna skrev 2015-08-02 09:16:43 följande:

Nu är det ingen tvekan längre :) Jag är så glad :) <3 Hoppas bara så att den lill* vill stanna hos oss :) <3

Grattis! :)
  • safiia

Första barnet för mig och jag har varit svullen om magen nästan direkt efter att jag blev gravid. Nu i vecka 7 får jag inte på mig mina jeans längre, alla höga jeans i och för sig. Hoppas svullnaden går ner lite småningom.

• safiia
    Shiney skrev 2015-08-04 08:49:10 följande:

Jag har inte heller några symptom förutom svag mensvärk ibland och lite ont i svanken. Är i vecka 6 (5+4).

Vågar ju knappt uttala sig om det för då kanske man får alla symptom rätt va det är ????

Nej det lönar sig inte att klaga ;) . Jag mådde bra de första veckorna men nu i sjunde veckan mår jag jätte dåligt . Så det hinner komma eller med god tur behöver du inte alls må illa, alla gör ju inte det. :)
  • safiia

Nystjärna- kämpa på! Mitt illamående har också varit förskräckligt. Har varit sjukskriven sedan 6 augusti och kräkts dagligen. 3-4veckor konstant då minimala mängder hållits i mig. Gått ner 10kg (inte övervikt från tidigare) varit inne och fått dropp två gånger. Och hade så lågt blodtryck att det inte gick att mäta. Prövade primperan och en annan medicin men inget har hjälpt. Du är inte ensam men det går över! Är nu i vecka 12 och har haft två helt spyfria dagar denna vecka och också börjat få i mig mat. Styrker kramar till dig!

• safiia

Jag är i vecka 13(12+2) och har den senaste veckan haft 2-3 bra dagar varvat med2-3 dagar då inget hålls i mig. Nu har jag igen bra dagar får i mig lite mat och dryck, hoppas nu bara jag slipper de dåliga dagarna.

• safiia
    bine87 skrev 2015-09-13 15:06:52 följande:

Jag känner ingen glädje alls. Det är hemskt att vara gravid.

Jag vet att det har hänt mycket och att det är mycket nytt jag måste ställa in mig på som att vara gravid och ensamstående mitt i allt det fysiskt jobbiga med illamående och värk. Att få reda på att jag är gravid dagen innan min pojkvän åker hem och sen bli lämnad var inte planerat nåt utav det.

Jag börjar bli trött på att vakna då min morgon är fruktansvärd och jag har ingen motivation för nåt. Jag sover med en hink bredvid sängen ifall att jag spyr. Allt jag önskar är att ha någon som smeker ryggen på mig och säger att det kommer bli bra. Jag vet inte om jag kanske måste höra av mig till läkare? 

Vilken jobbig situation. Kan absolut löna sig att kontakta bm och berätta hur du känner så att du kan få hjälp. Eller någon kompis eller familjemedlem kanske kan ställa upp? Jag har varit jätte dålig i 6veckor och skulle aldrig ha klarat det utan hjälp av både man och föräldrar som har skött allt det praktiska. Psykiskt har min man kanske inte stöttat så mycket men han förstår ju inte vad jag går igenom.
  • safiia

Jag har fjärde okej dagen i rad nu. Har nog sytt 1-2 ggr/dag ändå, en helt spyfri dag. Men sakta börjar energin komma tillbaka. Ska till bm idag och förlänga sjukskrivningen, tror dock att jag vågar gå på jobb ännu denna vecka. Kanske, hoppas! Har varit sjukskriven 6 veckor.

Maloon jag gick också upp ett par kg i början, dock har jag nu gått ner 10kg vilket är lite för mycket. Försök få i dig vitaminer och näringsrik mat. Och passa på att äta då du mår som bäst. För mig har små portioner ofta fungerat bäst. Jag har druckit en hel del läsk och ätit salta kex för att få i mig socker och salt. Inte för att hålla vikten men för få elektrolytbalansen i skick. Prövade också med vätske ersättning från apoteket men det smakade så illa. Vikten ska man inte fundera på så mycket så länge som den inte går mycket och snabbt upp eller ner.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)