Inlägg från: safiia |Visa alla inlägg
  • safiia

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

FLovesA skrev 2016-03-08 17:48:47 följande:

Tråkigt med läkaren:( är det GBS du har? (Eller vad heter det?) för i så fall har vi samma.

Tack:) vi har köpt lite nytt till bebis, för att vi nästa. Är övertygad om att det är en lillebror(det sa dem på RUL) så storasysters fina kläder passade inte riktigt då kände vi:) men ska bli roligt sen när bebis kommit och man kan köpa mer:) Vi ska ta med en tjockare filt annars är ju bebisen ganska nedpackad i babyskydd eller vagn så vi har ingen tjockare overall:)

Jag vet inte vad det är för infektion. Kollades bara med någon form av snabbtest så kanske inte möjligt att veta vad det är med dem? Fick flagyl vagitorier (?) utskrivet.

dom första kläderna är ju ändå lite speciella :) vi har fått kläder från tre olika familjer (vi har verkligen inte behövt köpa något, men nya kläder är ju ändå trevligare på sitt sätt :D ) så vi har både pojk- och flickkläder. Borde vara en tjej men man vet ju aldrig.
  • safiia
    FLovesA skrev 2016-03-09 07:08:35 följande:

Då är det nog troligen någon svampinfektion kanske, tycker jag känner igen medicinen. Men kan ha helt fel.

Då har ni kläder så ni klarar er förstår jag ;)

Medicinen är både mot svamp och bakterieinfektioner så jag vet inte. Huvudsaken är att babyn inte blir sjuk så jag hoppas kuren hinner ta slut innan hon föds och att den hjälper (fast jag har inte haft några symptom så jag vet inte hur jag ska veta om den hjälpt eller ej...).

:D ja verkligen! Vi kommer säkert plocka bort en del för jag tror inte vi kommer behöva allt. Eller så behöver vi aldrig tvätta kläder :P... Dessutom finns där en hel del sparkdräkter och skjortor som inte känns väldigt praktiskt eller modernt. Nuförtiden verkar det vara mer pop med bodys och byxor.
  • safiia
    pomperiposa skrev 2016-03-09 10:02:47 följande:

Hej, jag har också köpt björnoverall en vit och en brun, den vita i stl 50 och den bruna i stl 56, de är ju så söta! Den vita har jag packat ner i bb-väskan

Det får ju inte bli för mycket kläder i bilen, så för mig blir det den som ytterplagg och så en filt över på väg till bilen, och mössa förstås.Köpt ganska mycket känns det som så vill inte köpa mer, har fått en del också, längtar efter att hon kommer, då kommer jag vilja köpa mer och i större storlekar också. 

Jo det blir ju snabbt varmt i bilen ändå. Svårt det där med mängden kläder, men man lär sig väl. Vad jag förstått så är det vanligare att man klär på dem onödigt mycket. Nu har det dessutom varit ganska varmt ute och blir väl knappast kallare till slutet av mars. :)
  • safiia
    Saltig skrev 2016-03-10 19:02:47 följande:

Dr sa idag att förvärkar gör ont medan sd ska inte göra ont dvs magen blir bara hård. Men jag vet inte.... Har båda hela dagarna/nätterna. Ibland vet jag inte om det är en sd utan smärta och bebin trycker mot ligamentet eller om det foglossningssmärta samtidigt under en sd eller om det är förvärkar.

Förvärkar gör ont men hur ont är individuellt. Så när det gör riktigt ont och magen blir hård så är det en förvärk enligt mig.

Jo så har jag också förstått det. Sammandragningarna gör inte ont medan förvärkarna gör det. Jag har inte öht känt sammandragningar, men har nog haft dem t.ex. då jag varit hos bm och hon fått sf måttet helt knasigt pga sammandragning just då. Däremot har jag den senaste tiden haft ont nu och då och antar att det då är förvärkar.
  • safiia

Någon annan som har varit med om att tappa känseln på magen? :/

Det är som att huden domnar bort ovanför naveln. Kanske helt normalt?

• safiia
    CissiJissi skrev 2016-03-10 22:24:30 följande:

Jag får så om jag sitter eller böjer mig framåt!!:) min mamma sa precis att hon också hade så!

Okej, då är det säkert ingen fara :) . Frågade min mamma också men hon minns inte sade hon. Jag har helt tappat känseln i tre fingrar i ena handen och ett i andra så det förvånar mig inte att jag tappar känseln annanstans också...

Millis- grattis till killen! <3

Jag tror min slempropp har börjat lossna. Såg ut så i morse i alla fall, om det nu inte är vagitorierna som gör att det kommer slem men jag tror ej det.
  • safiia

Jag tvivlar att man känner skillnaden på att föda en 3,5kg baby och en 4kg ;). Det är säkert inget att oroa sig för.

Jag har inte fått någon viktuppskattning alls (pga den inkompetenta läkaren jag skrev om för någon dag sedan, borde då ha fått viktuppskattning men fick det ej). Enligt ul som senast gjordes i v 30 så är hon helt normalstor och har varit det på varje ul tidigare. Har följt övre sf kurvan hela graviditeten men det beror nog mer på vätskan, att jag är kort och hur hon ligger än hur stor hon är. Själv var jag över 4,4kg då jag föddes så man vet ju aldrig ;) dock var min mamma överviktig då hon väntade mig så det inverkar väl också.

• safiia

Jag har börjat fundera en del kring föräldraskapet. Detta är ju vårt första barn. Jag skulle vilja att pappan är lika stor del av babyns liv som jag är, att det inte bara är "jag som duger". Många bekanta och kompisar har blivit hel fast i sina barn och kan inte lämna dem med pappan (frivilligt eller ej det vet jag inte). Det vill barnets pappa också, förstås kan han ju inte amma men jag har tänkt pumpa också och förhoppningsvis är hon ok med att även dricka från flaska. Och han kommer att vara på jobb dagtid. Har själv alltid varit pappas flicka (även om det nog uppstått senare och inte då jag var nyfödd) och vill att våra barn ska ha en lika bra relation till sin pappa som till mig. Och jag kommer att behöva min egen tid för att inte bli galen och också komma iväg och träna några gånger i veckan.

Är det någon som lyckats med det eller har tips på hur vi lyckas med detta? Eller är det bara att acceptera att leva i en babybubbla ett år framöver :\... Hur har ni gjort?

Beror förstås en hel del på hurdan babyn är. Det inser jag nog.

• safiia
    Pauliina skrev 2016-03-14 10:18:00 följande:

Vi löste de med att jag pumpade bröstmjölk så de fanns minst en flaska varje dag. Då kunde jag åka iväg en stund om jag behövde och de gav min man egentid med bebisen. De uppskattade han! Även om de bara va 30-60 min per dag. Ibland tog han även första nattmålet med bebis så jag fick sova. Win-win

Ja det blir säkert kortare stunder i början förstås. När jag åker iväg och tränar så tar det minst 2h men jag är förstås bredd på att det inte fungerar direkt och ja min kropp är förstås heller inte i skick direkt dem heller ;)... skönt att höra att det går. Och annars får pappa och baby komma med och träna om hon nu skulle vägra äta från flaska.
    Erese skrev 2016-03-14 12:40:46 följande:

Paulina- Oftast så helammar inte bebis efter ca 6-8mån, de brukar behöva mer föda och börja smått med riktig mat. Sedan kan man pumpa eller använda ersättning. Vad som känns bäst för er. Men det är viktigt att komma ifrån och det kommer du kunna göra bebis kommer inte hänga vid dina bröst varje halvtimma i flera månader, utan det är i början som amningen är som mest frekvent för att mängden mjölk anpassas till bebis.

Min man kommer ta över föräldraledigheten när bebis är ca 8-9mån. Jag mjukstartar med att jobba 50% i en vecka sedan är det jullov i två veckor. Därefter kommer jag jobba 100% skulle bebis fortfarande vilja amma så kommer min man komma till mitt jobb. I många anställningar har man rätt till ytterligare paus i jobbet för amning.

Min första ammade bara 1-2mån, vi fick det inte att funka.

Nr 2 gick amningen kanon men i combo av att jag reste bort en helg och att han fick magsjuka så slutade han tvärt att amma vid 8mån. Han total vägrade.

Vi får se hur det kommer gå med nr 3.

Nej man vet ju inte hur det går med amningen. Vore trevligt att få det att fungera i början i alla fall men funkar det ej så funkar det ej. Pappan är troligen bara några veckor hemma nu i början och sedan senare någon vecka till. Helt av ekonomiska orsaker, jag hade gärna börjat jobba i alla fall delvis tidigare.
  • safiia
    Saltig skrev 2016-03-14 14:27:28 följande:

Vi har inte haft problem att dela på föräldraskapet trots amning. Jag tog matningen och ibland tog han blöjbyten på vardagsnätterna beroende på hur jobbig dagen varit. Under vardagarna så tog jag nästan alla nätterna och han kvällarna. Helgerna turades vi om gällande sovmorgon och natten. Jag ammade ju varje natt men han tog blöjorna och annat som behövde göras under sin natt.

Min man ville alltid ta bebisen när han kom hem från jobbet. De hade rutin att ta en tupplur tillsammans och sen när hon vaknade så gick de upp och bara gosade, bytte blöja etc. Då fick jag tid för mig själv.

Vår dotter har aldrig varit mammig eller pappig utan båda dög oavsett situation men det är oxå olika för alla. Vissa barn blir extremt mammiga eller pappiga.

Det gäller att låta pappan bli delaktig. Att de umgås tillsammans. Bara för att man ammar betyder inte att pappan inte kan göra det andra som hör till. Tror att många mammor kanske tar barnet mer utan låta pappan göra saker då man tror att man känner barnet bäst. Jag minns att jag tyckte att min man gjorde saker "fel" som tex hur han tröstade dottern (höll barnet annorlunda än jag och sjöng en konstig sång ) men jag blundade för det eftersom de skapade en rutin som passade dem två. Och det blev jättebra! Jag har aldrig tagit barnet ifrån pappan när han haft henne och hon varit ledsen eller något. Om barnet var hungrig var ju en annan sak. Då matade jag och gav barnet tillbaka.

Första tiden lever man i en bubbla, vi var trötta och skittråkiga men efter några månader så blev det bättre. Då hade vi kommit in i rutinerna.

Vi har "övat" med fyra hundar :D så det där med att han gör saker på annat sätt är jag rätt van vid. Brukar ibland påpeka det men har nog insett att det finns fler sätt som fungerar. När det är vårt bådas första barn så har vi ju inga färdiga system så jag ska försöka låta honom göra saker på sitt sätt också :).
    CissiJissi skrev 2016-03-14 16:09:43 följande:

Håller med ovanstående!

Och lägger till att det alltså inte är ett helt år med bebisbubbla framöver, de växer så gryyyymt fort - den bubblan i början är supernyttig för bebisen och föräldrarna men väldigt mycket händer det första året, bubblan varar rätt kort!:)

Efter första månaden kände vi att NÄ det måste väl ha gått TRE månader?!:D

Vem vet, kanske kommer första ordet vid 8 månader, "bebisen" kanske springer redan vid 10 månader, kanske är redo för fast föda vid 6 månader, sover hela nätter vid 3 månader - allt kan hända!!:)

Jo det är klart att man säkert behöver och vill leva i den där bubblan en tid. Jag menar inte heller att lämna bort henne utan mer att kunna komma bort och träna eller åka och handla själv. Så att hon får en trygg uppväxt men ändå har fler personer än mig som hon är fäst vid (pappan i början och senare även mor- och farföräldrar). Men jag har oroat mig mycket för detta eftersom många träningskompisar (som har barn) skrattat åt mig då jag sagt att jag nog kommer att börja träna så fort jag är fysiskt i skick igen. Och jag har ju mått så dåligt hela graviditeten att jag mest har varit stillasittande så därför är behovet att träna ännu större...

Att sova dåligt och lite har jag inga problem med. Sover redan nu dåligt och jag är ju ändå hemma hela dagarna och kan ju då vila när hon sover.

Tack för att ni delat med er! Det är bra att höra lite olika syn på saken :)
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)