Inlägg från: pomperiposa |Visa alla inlägg
  • pomperiposa

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Godmorgon alla, i morse var jag grymt trött, tycker det blir svårare att hitta en bra sovställning, sover oroligare och så upp och hoppa 5.30, de har fortfarande inte fått tag i nån vikarie här på jobbet, så det känns inte aktuellt att gå tidigare på fp men oj så trött jag är ibland. Hoppas de får tag i nån snart, det skulle kännas bättre om jag visste att allt kommer fungera. 

Den här bebisen i magen har varit lugnare än tidigare graviditeter, ibland känner jag bara av henne 3 gånger om dan, men hon kan vara ganska vild också, jag har moderkakan i framvägg så tänker att det är därför. Hjärtslagen har varit bra och mina värden är bra, det borde väl inte vara något fel, någon annan som känner sparkar så sällan?

Förutom stressen är det bra, jag blir orolig att det ska bli fel på grund av stressen, så det blir dubbelt. Har ganska mycket sammandragningar ibland men det känns som det är normalt, ändå vet man ju inte säkert. Gör såna där dumma saker ibland, som att springa till bussen för att inte missa den. Ur-dumt, så får man en massa extra onda sammandragningar. Så blir man orolig att det ska dra igång för att man gör dumt. Nästa gång ska jag gå även om jag missar den.

Jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur hon kommer se ut, vad hon har för färg på håret, hur ögonen kommer se ut, vad hon kommer ha för personlighet, känner ni också så?

Hoppas ni alla får en fin onsdag {#emotions_dlg.flower}

• pomperiposa

Åh, vad mysigt, jag har också drömt om min lilla men inte varje natt och jag ser inte några ansiktsdrag i drömmen, låter jättemysigt. Imorgon är det exakt en månad kvar till bf för mig. Ska på vanligt rutinbesök hos bm imorgon, känns bra, är lite orolig igen men bara lite. Gått varannan vecka till bm nu här sista gångerna, men funderar på om jag kanske vill gå ännu oftare nu när det bara är 4 veckor kvar, hur gör ni?

Imorgon har jag ledigt, det känns väldigt skönt att börja helgen lite tidigare

• pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-03-02 19:12:33 följande:
    Känner igen precis den där stressen fast från min första graviditet. Mycket stress över jobbet, språngmarsch till stadsbuss och sen genom stationen och försöka hinna med bussen hem. Varit mindre stressad på så vis denna gång faktiskt.

Jag är jätte nyfiken på hur lillebror kommer att se ut. Är han lik storasyster, föds han med massa blondt hår precis som hon? Är han stor eller liten. Osv. Tänker massor och är så så nyfiken:)

Skönt att du är mindre stressad denna gång  
    Jag är ju lite orolig att kroppen ska sätta igång förlossningen tidigare för att man är så stressad, din första graviditet, gick du ända fram även fast du var stressad?

Förstår dig, de kommer vara jättefina.. {#emotions_dlg.flower}
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-03 09:12:45 följande:
    Jag har de senaste två gångerna gått varje vecka, av diverse anledningar. Känns faktiskt skönt att ha en tid att passa en gång i veckan iaf :)
    Ok, det låter skönt att komma dit varje vecka, ska nog kolla så jag kan göra det.
  • pomperiposa

Jobbigt med blodtrycket och havandeskapsförgiftning hoppas det håller sig ok eller blir bättre.

Var hos bm idag, magen hade inte växt sen sist (2 veckor sedan), den var på exakt samma, den har legat på medelkurvan. Jag har fått tid för tillväxtultraljud men blev ändå orolig, bebisen hade inte sjunkit ner mer utan var tvärtom nu rörlig istället för ruckbar. Hon rör sig, så jag borde väl inte vara orolig, men blev det ändå, tänk om hon svälter.. Någon annan, är det normalt, eller vanligt, någon mer? Kommer inte ihåg att det skulle ha varit så under nån tidigare graviditet för mig.

Och glömde att nämna för henne att magen ofta är kall, om jag känner på magen innanför tröjan är den kallare än andra delar på min kropp, är det normalt?

Blev så orolig.

• pomperiposa

Roligt intitiativ CissiJissi!

1) Smärtan vid förlossningen tycker jag är vidrig den hade jag gärna hoppat över.

2) Träffa min lilla flicka i magen och få andas ut, slippa oron det ska bli skönt.

29 dagar kvar till bf

• pomperiposa

Är väldigt orolig, ska på tillväxt-ultraljud snart, magen hade inte växt i fredags, gubben är surpuppa så får inget stöd där alls.

Känner sparkar och hjärtljudet var bra i fredags, visst borde det inte vara nån fara?

• pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-07 09:35:35 följande:
    Du har alla fördelar med dig så jag hoppas att även ul Visar positivt!
    Tack Pauliina, är så rädd för att moderkakan inte levererar som den ska, men säkert är det ingen fara, har förstått att det finns andra magar som ibland stått still några veckor. Försöka tänka att det är vanligt och oftast helt i sin ordning. 

Tack igen.
  • pomperiposa
    FLovesA skrev 2016-03-07 09:47:49 följande:

Det är säkert ingen fara:) Jag tycker magmåttet är ett lite vanskligt sätt att mäta på, mycket beror ju liksom på hur bebisen ligger. Min mage ändrar storlek och form lite då och då. Så tror inte det är någon fara. Skönt med ett ultraljud hur som helst. Härligt att få se bebis igen:) lycka till.

Tack, bebis mådde bra, var lite mindre än medelsnittet nu (-8,3) men moderkakan levererade näring o syre, och allt såg bra ut Så ska inte oroa mig, ska försöka äta mer och hoppas att lill-tjejen lägger på sig bättre <3
  • pomperiposa
    Frida9876 skrev 2016-03-07 10:13:40 följande:

Influensa i vecka 34! :( Inget jag rekommenderar! Akta er från alla virus och baciller där ute nu. 

Stackars, låter jättejobbigt! Krya på dig och hoppas du mår bättre snart.
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-07 09:36:25 följande:

En gång i timmen har jag fått gå på toa, men känner inget annat som skulle tyda på magsjuka iaf.

Hoppas magen mår bättre snart och det går bra hos bm
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-07 12:24:43 följande:

Det gick bra hos BM. Hon tyckte magen va lite "tom" när hon skulle mäta. SF måttet stämde sa hon men de va lite tomt sa hon. Har nämnt mina flytningar så nu ska jag få en tid till smvc för att kolla mängden.

Så bra att SF-måttet var bra och bra med tid hos smvc, hoppas det blir snart så du slipper vänta {#emotions_dlg.flower}
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-07 15:01:39 följande:

Behöver ringa till fl då smvc inte hade nå tider. Känns sjukt dumt att ta upp deras tid.

Inte behöver du känna så, så klart du behöver kolla upp, du och bebis är viktig. Tänk om det är fostervatten som kommer ut, då är det bra att det är fl som kollar, ska du in snart? 

Lycka till! 
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-07 15:52:16 följande:
    Jodå, sitter här bak i bilen och maken kör fortare än fortast. ;) jag är bara obekväm med att åka in men nog har magen minska alltid :( förlossningen tyckte de va konstigt att jag skulle ringa själv.. Men nu har vi hämtat och lämnat barnen hos svärmor och har 2 mil att köra på 10 min ;)
    Har tid 16.00 men hinner nog inte tills dess.
    Jag håller tummarna för att allt går bra
    {#emotions_dlg.flower}

• pomperiposa
    Saltig skrev 2016-03-07 23:57:23 följande:

Detta har vi redan skrivit men kul med liten uppdatering

När är ni beräknade?

Själv är jag beräknad 4/4.

Magen har inte sjunkit än och går in i vecka 37 imorgon...

Beräknad 4/4 också, bebis har haft haft huvud neråt senaste månaden men ruckbart och rörligt. Vi något tillfälle hade hon sjunkit ner i bäckenet ordentligt tyckte bm, men gången efter var hon rörlig, så tror hon har hoppat upp lite.
  • pomperiposa
    safiia skrev 2016-03-08 17:22:18 följande:
    Söta kläder! Vi har likadan björnoverall. :) eftersom det är vår första är jag osäker hur mycket kläder de behöver så jag tänkte även ta en tjockare overall med. Kan hända att jag måste köpa lite kläder till eftersom de som jag valt ut inte matchar ;) en del är dessutom gamla kläder som vi fått och jag skulle ju vilka ha nytt och fint på henne då vi åker hem :D (till bb behöver vi ej kläder utan det får vi låna där).
    Hej, jag har också köpt björnoverall en vit och en brun, den vita i stl 50 och den bruna i stl 56, de är ju så söta! Den vita har jag packat ner i bb-väskan

Det får ju inte bli för mycket kläder i bilen, så för mig blir det den som ytterplagg och så en filt över på väg till bilen, och mössa förstås.Köpt ganska mycket känns det som så vill inte köpa mer, har fått en del också, längtar efter att hon kommer, då kommer jag vilja köpa mer och i större storlekar också. 
  • pomperiposa
    CissiJissi skrev 2016-03-10 16:37:22 följande:

Jag har tre olika sortens "förvärkar", men undrar egentligen, vad är det ni alla klassar som förvärkar?:)

Jag kallar det andra saker och tänker att förvärkar är något annat som kommer först när allt är igång på riktigt..

Kan,ni som orkar, beskriva era upplevelser av just vad en sån värk känns?:)

För mig är en ond sammandragning när magen är stenhård och det gör ont runt och emot (mer dov värk, inte så påtaglig) värken är för mig mer svidande smärt ner mot livmodertappen/fiffin och tryck. Har inte haft så många förvärkar, känt av två gånger. Onda sammandragningar har jag nån/några varje dag.

Har förstått att alla upplever lite olika, men om man har fött barn så kommer man ju ibland ihåg vilken smärta som kändes i vilka skeden
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-10 16:52:29 följande:

Mina förvärkar börjar i ryggen som mensvärk, går fram mot magen och ökar i styrka för att sen släppa. Håller i sig 50-60 min. Ibland tillsammans med sammandragning.

Idag har jag haft sååååå ont i ryggen. Känt tyngd i magen och "majsan". Vid 15 började slemproppen lossna, och kommer lite grann efter varje toabesök.. Vem vet..

Spännande med slemproppen och hoppas bebis vill komma snart
  • pomperiposa

Hej alla, min lilla flicka hade inte tålamod att vänta utan kom 3 veckor innan bf, hon mår bra och är bedårande. Verkligen gos-gos. Jag ska inte gnälla över jobbig förlossning för det gick ganska fort när de elaka värkarna kom men ingen smärtlindring hanns med och gubben hann inte vara med, fy så ensam jag kände mig.. Nu är allt frid o fröjd, hon är så fiin <3

• pomperiposa
    Saltig skrev 2016-03-21 19:13:50 följande:

stort grattis!!! vad mysigt!

vi hade samma bf, om jag kommer ihåg rätt. Hoppas min behagar sig komma senast bf. 14 dagar kvar.Oh, vad härligt och spännande.

En fråga till er alla, har ni köpt andningslarm?

Stämmer saltig, min tösabit föddes den 14/3 (36+6) så hon räknades som prematur (med en dag) så fick vi ligga kvar på bb. Var helt oförberedd att hon skulle komma, var först på väg till jobbet men skulle kontrollera om vattnet gått, hade ingen bb-väska med eller förlossningsbrev. Jag tror det är bättre att de kommer inom 38-42 v Men hoppas nu det går fort och smidigt för dig, 2 veckor innan är de ju helt klara Inget andningslarm här.

Tack alla för gratulationerna!!

Många kramar
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)