Inlägg från: Syoss |Visa alla inlägg
  • Syoss

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Smilla80 skrev 2015-07-30 11:40:42 följande:

Förstår, går i samma tankar. Kollar de någonting efter missbildningar också vid ultraljudet vid KUB, eller mäter de enbart nackspalten och "blundar" för resten? Man vill ju gärna veta om allt ser bra ut när man ändå gör UL.

Det går inte att se så mycket annat än nackspalten på kub. Bebisen är ju inte så jättestor. De mäter längden på bebisen för att se om längden stämmer ungefär med vilken vecka men är och sen mäter de nackspalten. Inte så mycket mer. Men om de skulle se något uppenbart fel så berättar dom det, om det är något allvarligt. Annars får man vänta till RUL, som egentligen är den enda diagostiksultraljudet som alla har rätt till.
  • Syoss
    FLovesA skrev 2015-07-30 21:14:53 följande:

Hej, Hoppar med här istället. Vill inte va med i fb grupper???? jag och min man planerade för syskon till nästa sommar men det tog sig snabbare denna gång och vi mer eller mindre råkade bli gravida nu helt enkelt och det kom som en fantastiskt glad nyhet.

Är inte helt 100 på när min förra mens startade men tror jag är ca i v 5 nu. Plussade för några dagar sedan. Och fick 3+ på digitalt. Men har ingen tid hos Bm förens i slutet av augusti. Hoppas veckorna går fort???? Just nu håller jag tummarna för att jag slipper kräkningarna denna graviditet.

Så nu ska jag läsa igenom hela tråden.

Gokväll

Hej och välkommen! Roligt att vi blir så många här jag kände också att jag inte ville vara med i grupper på fb. Det känns bättre här på något vis
  • Syoss
    Saltig skrev 2015-07-31 14:12:34 följande:

Pomperiposa jag kör allt möjligt. Just nu är det mycket styrketräning och kondition. Har tagit kontakt med en instruktör ang träning under graviditet. Har hört att träning är bra men det är viktigt lyssna på kroppen. Just nu är det inga problem men kanske om några månader så blir det nedtrappning.

Jag har berättat för några enstaka ang graviditeten. Har haft 7 missfall tidigare. Är som en öppen bok i både positiva och negativa händelser ????. Vill berätta då man är så glad. Blir det missfall så är det inte mycket att göra åt.

Exakt så känner jag med. En graviditet som är så otroligt stort och fantastiskt, varför skulle man smyga och hemlighålla något sånt. Jag är ju skitglad och vill att alla ska veta! Precis så tänker jag om missfall också, händer det så gör det. Inget man kan förhindra. Jag har några i bagaget jag med.
  • Syoss
    Nils-Eric skrev 2015-08-01 11:07:21 följande:

Ni som har lite erfarenhet...

Igår när jag skulle gå och lägga mig fick jag FRUKTANSVÄRT ont i magen. Tårarna sprutade, jag mådde illa av smärtan och kunde varken gå, stå eller ligga. Tog panodil efter ett tag och ca 1 h efter att det börjat lugnade det ner sig och jag kunde till slut somna.

Vaknade sen tidigt imorse (ca 4.30) och det var likadant. Fruktansvärd smärta och det tog åter igen ca 1 h innan det gick över.

Är detta något man kan förvänta sig? Vänja sig vid? 

Nja, riktigt så ont ska man väl inte ha. Utan mer som mensvärk typ. Det för mig tankarna på utomkvedes. Blöder du? Om det inte ger med sig eller om du börjar blöda så tycker jag du ska ringa bm eller gyn, eller åka in akut. Men å andra sidan så behöver det inte betyda något alls. Men håll lite koll! Kram!
  • Syoss

Någon som börjat bli sugen på något speciellt ännu? Jag är bara i v6 men jag är så himla sugen på salt! Salt mat, salt godis som nappar, fiskar och djungelvrål. Även surt smågodis har åkt ner i magen under senaste veckan. Med de andra två graviditeterna hade jag inget speciellt som jag var sugen på, förutom pizzasallad med första :-P

• Syoss

Inte bara jag som är sugen på salt då alltså :-P Och jag är hungrig nästan jämt! Ibland känns det som att jag kan äta hur mycket som helst och andra gånger vill jag inte va i närheten av mat. Illamåendet är riktigt kraftigt emellanåt och jag skulle vilja ha Lergigan Comp. Ringde BM förut på telefontiden för att be om en läkartid för att få det utskrivet men det var inget svar. Får försöka imorgon igen.

• Syoss
    Nils-Eric skrev 2015-08-03 17:03:07 följande:

Jag gick in i vecka 6 igår och jag känner inte av någonting förutom att jag haft smärta i livmodern två nätter (typ som mensvärk x 100)

Alla skriver så mycket om symptom, cravings och svullen mage att jag blir helt snurrig.

Någon som är som jag inte märker av graviditeten än?

Är det första barnet? Med första så hade jag ingen svullen mage förrän efter v8-9. Det kommer snabbare om man fött barn förut. Nu med tredje graviditeten så kom svullnaden direkt. Var glad så länge du inte känner illamående osv. Det är inte roligt att gå runt med spyan i halsen hela tiden.
  • Syoss

Jag ringde bm igår för att boka tid för inskrivning och be om en läkartid för att få lergigan. Ska på inskrivning den 18e augusti hon ville ge mig ett hälsosamtal först men eftersom det är tredje barnet så tycker jag inte det behövs, man är ju inte nybörjare längre så då gav hon mig tid för inskrivning direkt. Men nån läkartid kunde jag inte få! Läkaren som hör till mvc har semester och ingen vikarie hade dom. Antingen skulle jag få vänta till den 21a augusti tills han är tillbaka eller så skulle jag ringa vårdcentralen och fixa recept via den vägen istället. Så nu väntar jag på telefontiden som jag har med en läkare om 2,5 timme. Hoppas så in i bomben att han skriver ut! Jag orkar inte mer. Det är hemskt att må så här jäkla dåligt dygnet runt. Åt lergigan comp under förra graviditeten och när jag vet hur mycket det hjälper, så vill jag ha det NU!

• Syoss
    Nystjärna skrev 2015-08-05 10:52:04 följande:

Då har man precis bokat in ett tidigt ul :) Känns så bra och spännande. Kommet göra tidigt i september,kommer vara i vecka 9+. Känns så bra men nervöst med. Hoppas allt går bra tills dess. En månad att vänta. <3

Åh så mysigt!
  • Syoss
    pomperiposa skrev 2015-08-06 12:58:16 följande:

Tänkte fråga, vilka prover är det man tar hos bm vid inskrivning? (glömt bort) 

Har inte bokat tid än. Är frisk och har koll på blodgrupp och värde, men funderar på om det är något prov man tar som man inte borde vänta med att kolla upp.

Dom kollar väl allt möjligt. Förutom järnet och blodgrupp, så kollar de väl bl.a hiv, klamydia, om man är rh-positiv/negativ, om man har immunitet för olika sjukdomar, typ röda hund. Massor. Men det är inget du måste kolla i förväg, utan kan vänta tills inskrivningen
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)