Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej allihopa :) Hur har eran helg varit? Min helg har varit bra men jobbig också. Var hos vänner i fredags och åt middag,väldigt trevligt. Men var så trött när jag kom hem och hade ont i fogarna och ryggen. Igår vart det hemskt med fogarna,gjorde så ont så skrek till utav smärta i mellan och tårarna kom,sen varit så trött. Sover så dåligt det senaste och haft så ont i fogarna,höfterna och ryggen hela helgen så svårt att sova och vända mig om i sängen på pga det. Så varit en väldigt lugn helg. Har iallafall fått fixat syskonvagnen,det enda är att de behövs en ny skruv för att fästa liggdelen,då den lutar annars och det vill vi ju absolut inte men skall sambon fixa i veckan. Sen tvättat bebiskläder och lagt in,har lite kvar och tvätta,sen insåg jag att jag behöver köpa lite mer byxor och iallafall pyjamaser i storlek 50. Men annars börjar det mesta falla på plats. Bara hämta hem vagga och bädda och bädda vagnen. Sen är det mest små saker som fixa flaskor och blöjor och packa väskor och så. En fråga,när tänkte ni börja packa bb-väskan och hur mycket tänkte ni packa och vad för något? Känner mig helt borta när det gäller bb-väskan. Minns inte riktigt vad jag packade när vi väntade dottern,vet bara att jag packade lite för lite kläder till mig och att jag inte hade något godis med mig. Vilket jag gärna vill ha denna gången. hihi :) 

Hoppas eran helg har varit bra. :) 

• Nystjärna

En annan fråga. Har ni beställt eller hämtat ut några gratis gravid boxar eller så? Och isåfall vilka och var det bra? :) Vet att med dottern hämtade vi ut på babyproffsen och fick ifrån Libero. Skulle vilja ha babyproffsens men orkar inte åka dit med foglossning,då närmaste babyproffsen är en bit bort. Så tips tas gärna emot :)

• Nystjärna

Aztec- Vad skönt för er att få komma hem lite. :) Längtar ju som en tok efter min lilla bebis när jag ser din sötnos :)

Här idag har livet gått tillbaka till det normala. Mannen började jobba idag efter ett par veckors ledighet och dottern började på dagis igen. Kändes väldigt konstigt att ingen av dem var hemma förut,men samtidigt behövligt för mig. Då jag kunde passa på och sova lite,vart så trött och sov så dåligt inatt. Men känns som jag sover sjukt dåligt varenda natt nu sen ett par veckor tillbaka någon mer som känner igen det?

Så sjukt nervös över att dottern skall bli sjuk nu när hon är tillbaka på dagis,då det första en av fröknarna sa när vi kom imorse var att det går magsjuka hos dem. Fick nästan panik, bara kände inte det också. Vi hade magsjuka förr året,precis när vi trodde alla var friska så åkte vi på det igen,så inget vi ser framemot alls. Så hoppas och håller tummarna för att vi skall klara oss denna gången. 

Kan säga att jag var så trött och hade så ont efter att ha gått fram och tillbaka till dagis 4 vändor idag,kändes i kroppen :( Kunde ju inte ha kryckorna hela tiden,utan fick försöka stödja mig på vagnen men inte lätt för uppförsbackarna och så men vad gör man inte, måste ju bara få det att funka. Men kändes inte kul och ge sig ut i blåst och regn. Underlättade ju inte heller direkt när dottern inte riktigt vill hem,utan höll på med massa annat och inte ville lyssna på mig när vi skulle hem, men gick okej på vägen hem ändå,tack och lova. Så får vara glad och nöjd med det lilla :)

När det gäller toalettbesök som jag ser att ni diskuterat så tycker jag att jag springer mycket mer på toaletten nu än tidigare på något sätt,men som någon sa att det knappt kommer något bara några droppar men det känns som panik innan. Värst är det på natten just nu tycker jag då man får springa minst 2 gånger,för typ ingenting. När det gäller numer 2 så har jag haft tur och bra denna gången,så inte haft några problem med det. Kanske en gång om dagen men inte alltid men max 2 gånger om dagen. Med dottern fick jag väldig förstoppning och hade jobbigt så vart rädd för det denna gången med. Dock har jag ju inte behövt äta järntabletter så länge, ätit järntabletter i bara 4 veckor ca nu och då tar jag bara en tablett var 3 dag,bm och jag sa att vi börjar så eftersom jag är lite orolig för förstoppning. Se om det räcker,känner mig ju så trött hela tiden så vet inte om det räcker,men tröttheten kan ju bero på att jag fortfarande måste ta lergigan och även postafen ibland för att jag mår illa. Mitt illamående känns som det kommit tillbaka mer och starkare,inte behövt kräkas på några veckor men illamåendet har inte försvunnit men känns mer nu. Någon som känner igen? Vet inte om det är för bebis tar mer plats i magen eller vad det är. Men något som är skönt är ändå att halsbrännan och de surauppstöttningarna ändå blivit bättre sen jag tog en 2 veckors kur med omeprazol. Hoppas det håller sig. Blev långt inlägg detta men var så mycket jag ville säga :) 

Imorgon skall jag iallafall unna mig lite lyx och en lugn stund hos frisören :) Och på fredag är det besök till bm igen. Ser framemot det,känns som det är så länge sen jag var hos bm nu,så skall bli riktigt roligt och skönt :)
    Idag gick vi även in i vecka 32 och "bara" ca 2 månader kvar till BF. Det närmar sig :)

Hoppas ni alla får en trevlig kväll. Min kväll lär bli lugn i soffan. :)

• Nystjärna

Jag måste bara få skriva av mig lite, vet inte vart jag skall ta vägen. Allt känns bara så jobbigt idag och tårarna bara rinner ner just nu. Jag är så sjukt trött på att ha ont hela tiden :'( Kan inte sova för jag kan inte vända mig i sängen och fogarna gör så ont så det väcker mig. Inatt vaknade jag även av förverkar,lätt mensvärk,gjorde inte ont men ändå så jag vaknade. Gör typ ingenting hemma för jag inte har någon energi eller för det gör för ont,vilket gör att jag mår ännu sämre och vantrivs med hur det ser ut hemma. Känner mig då värdelös som fru som inte kan hjälpa till med något knappt. Sen känner jag mig värdelös som mamma,som inte kan sitta på golvet och leka med min dotter eller knappt leka alls. Inte gått så mycket idag och ändå haft kryckorna det mesta men ändå så sjukt ont och denna veckan känns det bara som det blir värre och värre för varje dag. Kan inte böja mig fram eller sånt utan att få ont. Och det enda folk säger till mig är att det inte är långt kvar ändå,är ju bara några veckor och att det kommer gå fort och bara och kämpa vidare,har ju kämpat så här länge så lite till fixar jag. Men för mig går det inte fort,varje dag känns som en evighet just nu och jag kan inte riktigt se något slut på det!! Bebis kan komma om 6 veckor men kan likaväl komma om 10 veckor också. Börjar ta över min glädje över att vara gravid mer och mer. Känns inte som någon förstår mig helt,hur jobbigt detta är och hur ont det verkligen gör!! Vill klara av och vara mamma till min dotter och skall vara en bra mamma till bebisen sen också. Folk frågar hur jag mår och hur allt går,då säger jag jo det går. Vad annat skall jag säga,vad har jag för annat val?! Alltså missförstå mig inte, älskar att vara gravid och älskar bebisen och vet att detta är en små sak och gnälla över,att det finns de som har det värre och mycket svårare. Men för mig är detta så jobbigt, först må så illa,tappa,vikt och kräkas och må illa hela graviditeten och sen bara lite uppehåll innan detta med foglossningen. Finns lite tid när allt bara få vara bra :(

Sen för varje dag som går blir jag mer och mer orolig och nervös inför förlossning,hur allt kommer gå och bli och om allt är okej med bebis och hur den kommer att må när den kommer ut och så. 

en otroligt känslosam dag,med mycket,tankar,funderingar och känslor. Vet inte vad jag vill få ut av detta inlägg,bara få skriva av mig lite tror jag och kanske få lite förståelse. Och om någon har något tips på vad jag skall göra,så tar jag mer än tacksamt emot det. 

Tack för att ni finns och för att jag får lov och skriva av mig lite.

• Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-09 17:19:09 följande:
    Hade lika gärna kunnat vara jag som skrivit det där! Jag är så less på allt. Orkar inget, är bara hemma och tankarna går runt och humöret är uruselt. Maken jobbar skift och är denna vecka borta fram till 23.15 på kvällarna. Jag kan inte göra något med barnen efter fsk för då ligger jag hjälplös pga fogarna/ischias och klarar inte nattningen.

Fräser för minsta lilla och är redan trött på det här livet/vardagen. 9 veckor kvar och hoppas varje dag att bebis ska komma tidigare, även om de är tidigt. Fy fan för de här.. Hjälplös, orkeslös och sinnesmässigt frustrerad och ledsen
    Ja men precis så är det verkligen,förstå mig rätt men skönt att man inte är ensam om det ändå. Just det där med humöret, antingen så är man irriterad och arg eller bara ledsen och nere. Konstant sur eller trött,hur rolig kan man vara och umgås med då? Här jobbar ju mannen långt bort och pendlar,vilket innebär att han oftast är borta 12 timmar hemifrån,från liksom 7-19 så inte mycket han hinner hemma och fixa och greja på vardagarna eller umgås och leka med dottern. Har min mamma som jag är hos ibland men Går ju inte varje dag heller och även en vän jag umgås mycket med och som har ett barn min dotter kan leka med, men går inte heller varje dag och måste man ändå vara social och trevlig. Eller måste och måste, vet att hon förstår men man kan ju inte bara lika och vila och så heller då. Ja jag vill också bara att bebis skall komma,samtidigt vill jag ju inte såhär tidigt utan att den ändå skall vara färdig bakad liksom. Är ju i vecka 32 nu så har jag tur och bebis vill komma tidig så kan den ju komma om 6 veckor, men 8 veckor kvar till bf och 10 veckor som längst. Dottern födde jag 10 dagar före bf,men finns ju inget som säger att det sker igen, hade så mycket runt oss med saker när vi väntade dottern så vet inte om det påverkade och satte igång allt när jag slappnade av. Men att hon föddes tidigare gör tyvärr att jag är inställd på att födda tidigare denna gången med vilket inte är en bra inställning,men svårt och tänka om. Skulle inte förvåna mig om går över tiden bara för det. Känns bara hopplöst och tänka på det. Och just den finna kommentaren det kommer gå fort och det fixar du,det ordnar sig. Det har ju gått bra hittills så det kommer det göra det sista veckorna med. Det har gått bra för jag inte haft något val!! Så tröttsamt...
  • Nystjärna

Måste fråga er en annan sak. När ni känner av era förverkar hur känns det då? Känns det alltid som ni har "mensvärk" molande värk?

För förut så när jag stod upp och skulle gå några steg så fick jag som hela magen blev verkligen stenhård och gjorde små ont och fick stanna upp lite för kunde liksom inte röra mig kändes det som. Så la mig en stund på soffan, då fick jag att magen blev stenhård,ont i ryggen och ont framtill,i underlivet eller ja mellan benen hur man nu skall förklara det bra,skit svårt. Men hoppas ni förstår vad jag menar. Det drog,tryckte,ilade och värkte, fick liksom andas lite djupare under denna stund,liksom in genom näsan och ut genom munnen,varade bara någon sekund sen släppte det,men skrek till när jag kände det för gjorde så ont. Men sen efter en stund fick jag likadant igen men försvann efter några sekunder,men känns och gör ändå ont. Har inte haft att det gjort ont i ryggen så innan men denna gången gjorde det de och magen blev så hård,bebis puffade och gjorde vågor efteråt och så. Först trodde jag bara beisen tryckte ut sig men hela magen vart så hård och spänd. Var detta förverkar eller vad var det? När jag haft ont där innan ibland har jag trott att det varit foglossning men då har det varit lite mer tillhållande och mer i ljumskarna och höfterna liksom. Foglossning enligt mig kommer och går ju inte så,utan är ju ihållande. Möjligen kan det göra mer ont och bli värre i höfterna om jag vänder mig i sängen men inte så som förut. Pratat med en vän och min mamma som tyckte det lät som förverkar och var väldigt säkra på det. Jag tror mer och mer själv på det,men så blir jag osäker när det står att det inte skall göra ont och känns som mensvärk. Gjorde ju inte extremt ont men ändå så de känns. Minns inte alls hur det var med dottern och minns inte att jag hade förverkar eller sammandragningar så. Så vad skulle ni säga om detta? Skall ju till bm på fredag och skall då fråga och ta upp detta med henne och se vad hon säger. Men skulle ändå vilja veta lite innan om någon annan har det såhär och ifall jag behöver oroa mig eller vara nervös.

• Nystjärna

När det gäller sammandragningarna och förvärkarna så sa min bm till mig iallafall att jag skulle säga till henne om det ökade och så. Så ringde henne om det för länge sen och fick då tid till en läkare och fick det kollat. Då var tappen opåverkad och så iallafall. Men den läkaren sjukskrev mig för foglossning och sammandragningar. Sen att jag börjat vara hemma har det lugnat sig, men kan få sammandragningar ibland ändå. Men denna veckan tycker jag det ökat igen,hade ju mycket sammandragningar i tisdags och förverkar. Igår hade jag lite men haft en del mensvärk/molanande värk men inte så ont som häromdagen,men ändå så det känns lite och obehagligt. Vet inte om det varit förvärk eller växtvärk då bebis växer mycket just nu. Men skall till min bm imorgon och skall då ta upp och prata med henne om detta. Har 59 dagar kvar till bm så är ändå en del kvar för mig. Mina fogar är idag hemska,just höfterna men hoppas det skall lugna sig lite. Annars får det bli en lugn dag idag.

Hoppas ni andra får en bra dag också.

• Nystjärna

God kväll allihopa :)

Denna dagen började inte bra kan jag säga,vart en stressig morgon som resulterade i att jag var tvungen att springa till bussen,vilket INTE var bra för mina fogar,så kan säga att min kropp har ONT idag. Men var tvungen att hinna med bussen,men detta resulterade också till att jag kräktes upp hela min frukost. Bara tacksam över att jag hann av bussen. Så dagen startade inte alls bra men men. 

Var iallafall på besök hos bm idag. Vilket var så skönt,kunna få se hur allt var och få prata av mig lite om mina tankar och funderingar. Riktigt skönt. Bm förstod och såg att jag verkligen hade ont av min foglossning, kan ju inte gå med kryckorna nu när jag skulle köra vagnen med dottern och när jag sprang till bussen sträckte jag mig nog i ljumsken med så inte bra. Bm sa att nästa gång så skall jag inte springa eller stressa för att ta mig dit utan det löser sig alltid om jag blir sen. 

Alla mina värden var riktigt bra, bra blodtryck och bra hb som hade gått upp,så räcker med järntablett var 3 dag. Riktigt skönt. Har nu gått upp 9 kg totalt sen inskrivnings vikten,vilket känns okej men kommer nog gå upp mer nu i slutet, vilket innebär att jag kommer gå upp mer denna gången än vad jag gjorde med min dotter. Hade hoppats på att bara gå upp 10 kg,max 12 men vi får se det löser sig alltid. Bebis låg med huvudet ner just nu men gick att flytta runt honom/ henne :) Sf-måttet låg på 30 så bra tillväxt mått sa hon, ligger precis lite över mellersta kurvan,sist var måttet lite mer men helt okej tillväxt. Bebis rumpa trycker upp under höger revben precis som jag trodde. :) bebis hjärtljud var snitt på 124-125,någon gång uppe på 136. När jag läste i papperna sen så var detta de lägsta den varit så vart orolig,men bm var inte orolig så säkert helt okej. :) Misstänker mer och mer pojk,då deras hjärtljud sägs vara lägre och för mig att dottern hade högre :) Hon sa att min smärta har nog varit både foglossning,men även förverkar och sammandragningar och upplever jag de värre eller ökande,så skulle jag höra av mig,då läkaren som jag var hos sist hade skrivit att hon ville göra en titt till på mig om det blir mer. Detta känns så bra. :) Så allting var så bra och kändes bra :) Nästa besök om 3 veckor sen tätare :) Fått alla tider nu fram till bf. 

Pratade även lite om bm trodde jag skulle gå över tiden då detta är något som jag är orolig för,pga min smärta mm. Men hon trodde absolut inte att jag kommer göra det, sen som hon sa kan hon inte ge några graniter eller så vilket jag med förstår. Men eftersom min mamma aldrig gick över tiden med något av mina syskon, hon gick över några timmar med min ena bror,så kan inte riktigt räkna det. Annars fått på bf eller tidigare. Jag själv är född 4 veckor förtidigt och min dotter födde jag 10 dagar innan bf. Så sa till bm att jag har svårt och tänka om och tänka att jag skall gå över tiden,vilket hon kunde förstå. Sa att jag är så inställd på bf datumet,då sa hon att längre än så tror hon inte att jag kommer att gå så bra tanke. Så hoppas hon har rätt, vill verkligen inte gå över. Kanske blir en påsk bebis till och med :p hihi :) 

Men en fråga ni som vet kön vad ligger er bebis hjärtljud på? Av ren nyfikenhet :) Jag hoppas så att jag bara har snart max 7 veckor kvar,orkar inte med denna smärta och längtar såå efter bebis nu!! <3 :) Vecka 31+ 4 idag så är ändå lite kvar. Ja är väl som alla säger,bara och kämpa på.

• Nystjärna

Ser att ni pratat lite om kläder och namn och bb-väskan och så. :)

När det gäller kläder så har jag inte så mycket i 50 då vi inte köpte så mycket till dottern,då alla sa att det kommer ni inte använda så mycket och ni kommer få massa. Nu fick vi inte så mycket i storlek 50 då alla tänkte det var bättre och köpa större,sen är mycket av våra 50 kläder rosa och eftersom vi inte vet kön vill jag ha mer neutralt. Har väldigt lite 50 och vill ha lite mer,försökte hitta idag men gick inte alls bra,var antingen pojk eller tös,fanns inget neutralt. Har dock mer 56,men då jag själv bara var 45,5 cm och vägde 2300 gram när jag föddes och dottern var 49 cm lång och vägde nästan 3200 gram så hade hon 50 ett bra tag och hon vände inte direkt först,så känns 56 alldeles för stort. Hon hade 50 ett tag kanske 1-1,5 månad så. Så något mer 50 blir det sen avvakta :) 

När det gäller namn så har tös namnet varit spikat sen länge länge,redan innan vi vart gravida och pojknamn hade vi ett men ändra oss då de vi tänkt tyckte vi var alldeles för vanligt för våran del,ett fint namn men som sagt vanligt för vår smak. Men sen någon månad tillbaka kom jag med ett förslag och mannen med ett och jag har fastnat väldigt mycket för min mans förslag,så för mig är det väldigt spikat och tror det för honom med. Hade svårt med namn. Men sen skall man inte säga 100 för man vet ju inte om namnet man valt passar bebis men som vi tänker har vi ett pojk och ett tös namn :)

När det gäller bb-väskan har jag inte packat den än,men funderar på att göra det. Mest för att det känns jobbigt och som det hänger över mig lite,sen för det är mysigt och ha något och göra. Och få känslan att det är på riktigt,att vi skall ha en till bebis och det ganska snart. För ibland känns det overkligt och jag kan ibland vakna på morgonen och verkligen fundera på om jag bara drömt att jag är gravid hihi :p Löjligt kanske men så känns det ibland. Är dock bara i vecka 31+1 men eftersom jag haft en del sammandragningar och förverkar känns det ändå skönt och påbörja packningen så jag inte glömmer något, utan kan packa i lugn och ro till bebisen och mig så jag verkligen får med mig de jag vill ha.Just kläder tänker jag på. Sen eftersom jag födde dottern för tidigt och bm inte tror jag kommer gå över. går ju in i vecka 33 på måndag så då är det ju 7 veckor kvar till bf men som bm sa kan det lika gärna vara 5 veckor så. Och har lite annat och fixa med och vill inte ha allt till slutet. Men dock vet jag inte alls vad jag skall packa med i bb väskan,tycker det är svårt. Minns inte vad jag tog med när vi väntade dottern bara att jag hade för lite kläder. Tycker ni det är dumt/osmart att redan packa bb-väskan? Tänkte även packa en väska till dottern med kläder så det står lite startklar ifall allt går fort. Bm sa att jag hade en ganska snabb men normal förlossning sist och att denna gången lär det nog gå fortare så. Atta jag hade typ ingen latensfas för var öppen 4 cm när jag kom in till förlossningen,sen stannade eda av förlossningen lite,men fick krystvärkar snabbt med hjälp av drop sen och från första krystvärken till att min dotter var ute tog det 15-20 min vilket är väldigt snabbt som först föderska sa både de på förlossningen då och min bm idag så. Känns som det är bra och vara förbered. Dock är jag nervös och orolig för att jag inte skall förstå/veta när det verkligen är på riktigt,trots att jag fött barn innan. Vet att med dottern bara visste jag. Och blir säkert så igen men känns ändå osäkert och lite läskigt. Någon som har något tips på vad man kan ta som tecken eller ha i bak huvudet att det verkligen är på riktigt? Vill inte gärna ringa hem mannen ifrån jobbet om det inte är på riktigt och han skulle vara på jobbet eftersom han har 11 mil hem liksom och pendlar och bara har våran bil en gång i veckan och om det sätter fart kommer få låna en bil och köra direkt till sjukhuset med. Så känns inte som jag vill ringa i onödan liksom. 

Vart 2 långa inlägg av mig nu,sorry. Men har så mycket tankar och funderingar idag. 

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)