Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Pauliina skrev 2016-01-23 21:49:59 följande:

Har BM besök 1/2 och kommer be BM om ett läkarbesök på förlossningen för igångsättning. Inte för min egen del, utan för min familjs välmående. Maken får stå ut med mycket och får komma hem från jobbet för att jag inte klarar av att ta hand om barnen. Förhoppningsvis är hon tillmötesgående och hjälper mig..

Jag hoppas verkligen på det bästa för din skull :)

Idag har jag så fruktansvärt ont i mina fogar så bara gråter och tjuter till av smärta när jag försöker ändra ställning eller det verkligen värker till :'( Ändå har jag inte gjort mycket idag. Besök svärmor som bor ca 10 mil bort. Så suttit i bilen i ca 20 mil totalt idag,vilket kanske inte var bra. Sen suttit för mycket på stolar och inte ändrat ställning och använde inte kryckorna då jag bara skulle gå några steg från bilen och in. Behöver jag säga hur mycket jag ångrar det nu? :( Och imorgon är det tänkt att vi skall åka till ett badhus med min bror och hans sambo så dottern får bada lite,vet inte hur de skall gå eller hur jag skall orka. :( men får la sitta vid kanten eller något annars. Känner vill så gärna åka för dotterns skulle,hon älskar verkligen och bada och jag vill inte att min smärta mm skall påverka henne negativt och inte få göra roliga saker. Så vill passa på medan min man är hemma och kan ha hand om vår dotter och göra roliga saker med henne. För jag fixar ju inte de. Sen kommer vi ju få hjälp av min bror och sambo imorgon,så gör mycket. Men ja bara och bita ihop så kan jag gråta och skrika när jag kommer hem och kanske ta någon värktablett som jag hoppas hjälper. Men orolig för hur jag skall klara av vardagen sen när min man börjar jobba igen. Då skall jag försöka lämna och hämta på dagis,ut så hunden iallafall får kissa och så,kommer inte orka långa rundor utan får mannen fixa. Men även hemmet skall skötas. Hur skall de gå med dessa smärtor och ju större jag blir.., :( Mycket tankar,oro och känslor idag. Även haft mycket tankar på bebis och förlossning idag,kan inte reda ut allt i huvudet. Någon mer som har mycket tankar i huvudet och känslorna all over the place just nu? Eller är det bara jag...?
  • Nystjärna
    FLovesA skrev 2016-01-25 21:36:00 följande:

På förmiddagen ringde jag inte mindre än tre gånger till FK , men dem hade hög belastning så återkom senare fick jag höra genom automatsvar. Så jag ringde nu ikväll igen.

Du har plats etthundra....sjuttiotvå!!!

Herregud! Men jag gav inte upp och efter ca 1tim och 10minuter hade jag plats ett i kön. Haha helt galet att sitta och vänta såååå länge. Fick prata med en trevlig herre. Jag förklarade att jag var lite orolig över att inte ha fått svar på min ansökan om gravidpenning fr.o.m. 1/2, och att det ju börjar närma sig snabbt.

Då sa han att "beslut togs i fredags och att han kunde berätta att jag är beviljad hel gravidpenning fr.o.m. 1/2 tom 13/3. " Jag blev så himlans glad!! Jag vågar ju dock inte tro på det förens jag fått det på papper...men om någon dag borde beslutet ligga i brevlådan. Då kan jag andas ut och känna att jag kan ta dagarna i mitt egna tempo.

Ni som har fler barn, hur gör ni med dagis(förskola)? Vår dotter är 3,5 och kommer fr.o.m. Måndag börja på 15tim/vecka. Måndag, Tisdag och Torsdag 8.30-13.30, det kommer kännas väldigt konstigt att lämna henne och sedan åka hem, men tror nog ändå hon kommer tycka det är roligt att komma in i gruppen mer och få vara med på morgonsamling m.m Nu går hon nämligen väldigt olika tider. Som denna veckan går hon imorgon 11-18.30 och på Torsdag 9-16, vi jobbar nämligen båda inom Handels och jag har väldigt varierade tider. Kommer bli skönt att hon slipper de sena dagarna tycker jag. :)

Åh vad skönt för dig att den blev beviljad :)

När det gäller dagis så har ju dottern varit hemma sen innan jul nu,då min man varit föräldrarledig. Men han skall börja jobba i februari och då har jag tänkt att dottern skall gå 9-14 ev 9-15 måndag-fredag. Jag är ju sjukskriven,men då jag normalt sett när jag ibland jobbar över 12 timmar och ledig ibland är de svårt med att ha kvar de tiderna för dottern på dagis,så tyckte bästa avlastningen för mig och det bästa för henne är om hon går 5-6 timmar varje dag. Mannen jobbar så han är hemifrån ca 12 timmar så ingen lösning att han lämnar och hämtar. Sen får vi se hur jag klarar att gå fram och tillbaka till dagis med med denna foglossning. Men jag tror att dottern kommer tycks det är roligare på dagis där hon har vännerna att leka med och så än att vara hemma med mamma som inte kan/orkar göra något. Bättre hon har en något fungerande mamma när hon kommer hem. :)

Här så är det annars okej,hade en riktigt dålig dag igår då jag mådde väldigt illa. Känns som illamåendet är tillbaka mer igen,har ju aldrig släppt och kräktes ju för någon vecka sen men jag har kunnat hantera det men jobbigt igår. Sen denna foglossning är hemsk. Tårarna rann flera gånger igår pga denna foglossning. :( Gick in i v 30 igår så "bara" 10 veckor kvar till BF. Sen får vi väl se när bebis är sugen på att titta ut :)

Just nu är jag bara så trött på alla som skall kommentera magen,hela tiden!!! Varit det länge nu men kan ju inte gå någonstans utan att någon skall kommentera den!! Att den är sååå liten och om jag verkligen är så långt gång och om de inte räknat fel och är det säkert att du inte ätit för mycket det senaste och därför är lite rundare än vanligt. Alltså seriöst!! Blir så förbannat trött på att höra det!! Snart kommer jag nog få ett utbrott på nästa människa som säger något om magen,det värsta är typ främlingar i affären eller när man är typ på vårdcentralen,Bvc eller tandläkaren!! Jag undrar hur många som skulle tycks de är okej om jag säger tillbaka att nä magen är pga en bebis men du åt nog för mycket i julas därför din är lite större!! Blä så trött på alla kommentarer,när skall folk fatta!! Har ni haft än att okänds människor lagt handen på eran mage och vill känna eller så än?
  • Nystjärna
    FLovesA skrev 2016-01-26 10:28:00 följande:
    Tack:) hoppas pappret ligger i lådan ikväll när jag kommer hem. Bara tre jobbpass kvar..ljuvligt!!

Tråkigt att du får så klumpiga kommentarer. Jag har klarat mig utan dem eller så har jag förträngt dem;) Men har mest fått små leenden från främlingar och dem som står mig närmre har känt på magen lite men frågat först vilket jag uppskattar. Sen när jag stått i kassan har jag fått en hel del frågor om när det är dags, en del har sagt oj..inte förens mars..Medans andra inte tyckt det är alls långt kvar eller hur jag ska säga.

Över lag måste jag säga att denna graviditet numer känns lättare än med dottern. Tror det beror på att jag nu har tillgång till bil och att jag har mitt körkort(tog det i november 2014) så jag slipper gå så enormt mycket till station, stressa till bussar och jobb m.m.

Men jag längtar så otroligt mycket tills jag får vara hemma och bara vara liksom. Ska städa och röja här hemma innan bebis ankomst och passa på att ha egentid Medans dottern är på förskolan. Här får vi inte välja tider men jag tycker nog 8.30-13.30 är en ok tid ändå...då kommer jag upp på morgonen med;)
    Hoppas pappret låg i brevlådan :) Jag hoppas snart på att få beslutat att FK beviljat min sjukskrivning. Man vet ju aldrig,de är ju lite kinkiga ibland.

Ja riktigt mycket klumpiga saker men men. Ibland bryr jag mig inte. Men när man hör flera gånger om dagen eller var och varannan dag liksom.
    Idag gör mina fogar så fruktansvärt ont :'( Ligger i sängen och ibland hugger de bara till av smärta samtidigt som de känns som det drar,ilar,värker och liksom som någon vrider i hela bäckenet,typ kramar ur en trasa och ryggen som värker. Hur skall jag orka och fixa 10 veckor till?! Är nu i vecka 30, så är ju 10 veckor till bf men kan ju lika väl bli 12 veckor till om jag går över. :( Och mannen är bara hemma denna och nästa vecka också. Sen skall jag fixa att lämna dottern och ut med hunden och hålla hemmet någorlunda rent. Iallafall få bort disk och tvätt. Städ få vara så får mannen ta de till helgerna när han är ledig. Men nervös över hur allt skall gå och hur jag skall klara detta. Börjar bara bli mer och mer orolig och nervös :'(

Bjuder på en bild på min "lilla" "lilla" mage ifrån idag. V 30 (29+1)
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-01-26 17:41:49 följande:

Jag känner sådan smärta i "majsan". Som ett bowlingklot som ligger och tynger på. Haft mensvärk av och till i ett par dagar nu. Kan de va så att bebisen fixerar sig?! Om jag har såhär i V 29, hur blir de då om 3,4,5 V?? Ojoj.

Nystjärna; lider med dig! Har haft oturen att ha problem med foglossning alla graviditeter och man önskar ingen det! Min BM sa att de förmodligen är för att kroppen inte läkt efter förra grav då jag blivit gravid tätt inpå

Jag hade ju bekymmer med dottern med men så bara ryggen. Nu är det ju allt,ljumskarna,framtill och ner i benen. Höfterna och ryggen. Jag är över rörlig och tydligen därför jag får foglossning lätt,som ett brev på posten. Alla säger att jag skall kämpa på och jag får ju något gått utav det. Jo visst jag får något helt fantastiskt underbart. Men just nu så känns det väldigt tungt. Och tro mig jag kämpar verkligen och gjort i flera veckor!! Jag har haft denna hemska foglossning i minst 10 veckor nu!! Och det blir bara mer och mer och värre och värre för varje dag!! Hur skall jag klara minst 10 veckor till BF!! Dottern kom 10 dagar tidigare. Hoppas denna bebis vill komma lite tidigare med!! Hur skall jag orka och stå ut?! Folk säger du har "bara" 10 veckor kvar,det fixar du och det går fort och lite får man stå ut med. Känns som ett slag i ansiktet när man får höra det och att man bara är otacksam och klagar. Men någon som inte haft detta förstår inte. Jag har ju illamåendet och detta. Så jag har inga lätta graviditeter men jag är tacksam absolut!! Men får tydligen inge lov att klaga eller gnälla om man mår dålig då. Jag älskar annars och vara gravid och magen. Men illamåendet och smärtan hade jag kunnat vara utan. Kan ju inte gå,stå,sitta eller ligga. Funderar på att prata med min bm om detta nästa gång,men vet samtidigt inte vad jag skall säga och framförallt vad hon kan göra,hon kan väl inte göra så mycket åt det tyvärr...Bara hoppas att bebis vill komma lite tidigare och att det släpper snabbt efter förlossningen. Förlåt för gnäll inlägg. Men mår verkligen skit och tårarna rinner och känns bara som det är ni här inne helt förstår mig.
    Tack för att ni finns,lyssnar och förstår <3
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-01-26 18:31:59 följande:
    Vi är till för att du ska få gnälla av dig och få stöd! Och visst är de underbart med graviditeter, men vi har ALL rätt att ha ont och påpeka de och tycka de är jobbigt. För vi vill också ha en normal vardag, hjälpa till och känna oss behövda , inte tvärtom.

Foglossning är bland de värsta jag vet, går hellre igenom en förlossning och då är de illa! Vi kämpar på så gott vi kan men inte är de lätt att bära runt på extra vikt, bebis och känns hur kroppen ändras vecka för vecka.
    Tack snälla :) Fick precis bästa medicinen. Dottern kom precis in och la sig och myste med mig,gav mig massa kramar,pussar och tog och höll min hand. <3 Kan inte bli bättre!! <3 Min underbara älskade lilla tös,hon är fantastisk!! <3

Men skall prata med bm nästa gång jag skall dit om denna hemska smärta jag har,tar så både fysiskt och psykiskt på mig. Hur skall jag orka. Men vet inte vad hon skall göra åt det...men får se. Nästa besök är dock inte förens om ca 2,5 vecka.
    Skall försöka ta mig upp och mysa med min familj lite innan lillan skall sova,skall nog unna mig/oss och göra lite våfflor. Hoppas de kan pigga upp lite.
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-01-26 20:02:23 följande:
    Jag ska ta upp allt det här med BM på måndag. Visar de sig att jag öppnar mig som med barn nr två så vill jag att dem sätter igång mig.

Gud vad härligt!! Jag har sådan tur att barnen somnade ovaggade 19.00 så nu är de egentid framför Ullared. (Och mensvärken vart mindre regelbunden när jag gick upp ur sängen, men orolig blir man).
    Jag funderar på detta med igångsättning med,om de skall fortsätta såhär. Men jag vet inte,tänker typ runt BF om det inte hänt något innan. Men vet inte om de går med på det,foglossning är nog inget skäl. Samtidigt är jag lite rädd och nervös inför en igångsättning med. De bästa är ju om det kommer igång själv tänker jag. Så svårt vad som är bäst.

Ja supermysigt vart det <3 åh skönt och skönt att de är lite bättre men ta de med bm när du träffar henne. Min träffar inte jag förens 12/2.
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-01-26 21:18:38 följande:
    Jag har blivit igångsatt en gång. Första barnet, bf + 11. Visst va de tufft men ångrade mig att jag inte va på dem hårdare för tidigare igångsättning. Den gången va de pga för lite fostervatten.

Barn nr två gick vattnet en morgon på bf +6, va på god väg att få igångsättning men jag "gav med mig". Vattnet gick 7.34 (dumt att man kommer ihåg sånt :) ), ringde in och va välkommen. Åkte inte in förrän vid 13, men fick vänta på läkare till 15.30 (annandag påsk). Vid 17 satt dem dropp och han är född strax efter 19. (Då hade jag varit öppen 3cm i 3 veckor, och va öppen 5 cm när jag kom in).

Känner många som fått igångsättning pga svår foglossning och pga fysiska problem. Jag kommer vara mer bestämd på måndag och säga som de är. Och be henne kolla mig i V 34-35 och är jag mogen vill jag bli igångsatt för såhär ska ingen människa behöva må eller stå ut med.
    Okej kanske skall ta och fundera lite mera på detta med ev igångsättning. För mår sjukt dåligt av denna foglossning. Men läst/hört att de ofta slutar med sugklocka eller kejsarsnitt någon som vet om det är så? Men nervös över igångsättning samtidigt som det vore skönt att ha ett datum att "stå ut till" om ni förstår hur jag menar? Och veta att min man verkligen är med och kan köra in. Känner mig väldigt dubbel till det,både känslomässigt och massa tankar. Men osäker på om de blir beviljat pga foglossningen även om den är riktigt illa. En vän fick inte igenom igångsättning nu pga foglossning och psykiskt mående så tror inte jag kan få det heller. Men skall ta upp och prata med min bm om mina besvär nästa gång. Men vem bedömer om man får igångsättning och hur går det till väga? Jag vill ju inte ha igångsättning för tidigt utan vill helst de sätter igång själv. Men rädd för att gå längre än BF kan bara tänka mig dit med smärtan,knappt ens så länge. Svårt och förklara hur jag menar. Men hoppas ni förstår.
  • Nystjärna
    lillasysterfia skrev 2016-01-26 22:36:26 följande:

Nu är det min tur att gnälla. Har ont i fogarna och har halsbränna och sura uppstötningar. Det enda mannen klagar på är att jag inte ställer upp på sex. Gahahaaaa, jag har ont och kämpar med att försöka hålla lite ordning här hemma. Sammtidigt har jag två grabbar att se efter. Börjar vli less på det här och är "bara" 28+1. Började nästan gråta när jag såg disken i köket förut. Den är som tur va borta nu, men det fick jag ta själv. Trött och less!

Fy vad både arg och ledsen jag blir när jag hör detta!! Vadå inte ställa upp?! Alltså man går inte runt och mår dåligt och har ont för att det är "kul" liksom!! Här har det inte heller blivit mycket sex sen jag blev gravid. Med tanke på mitt konstanta illamående och kräkningar så har jag inte haft någon lust eller sug,tror inte jag var så attraktiv heller under den perioden :p Illamående är ju kvar men inte kräkningarna men då kom foglossningen som är hemsk!! Tror vi haft sex kanske 1-2 gånger under graviditeten och då har jag haft så helvetes ont efteråt pga foglossning eller haft svårt och slappna av då jag haft ont och bebis sparkat i magen. Mannen har sagt kanske att han saknar det och saknar mig,men liksom inget mer med det utan han förstår verkligen och har ju sett och ser ju hur jag mått. Jag har inte heller vågat ha sex pga sammandragningarna jag haft men känns bättre nu när tappen inte var påverkad. Men man måste ju inte ha sex,går ju alltid och lösa på annat sätt,så att säga. Det har varit våran "lösning" ibland. Men handlar ju om förståelse och empati. Tycker de är synd att du får höra såna ord. Man har det tillräcklig jobbigt med att ha ont,må illa och inte ha energi. Och ändå känna dåligt samvete för att man inte kan/orkar göra massa hemma. Men jag hoppas du inte tar åt dig för mycket utan skiter i det och att din man kan skärpa till sig och förstå dig!! Finns en anledning tror jag till att män inte kan bli gravida. För de skulle aldrig fixa eller klara det. Men de skulle behöva ibland känna smärtan,illamåendet och allt vi går igenom,om ens bara lite så kanske de inte slänga ur sig idiot kommentarer. Hoppas det känns lite bättre nu ändå. Kram på dig!!
  • Nystjärna
    aztec skrev 2016-01-27 17:55:28 följande:

Kom hem från sjukhuset för någon timme sedan, hade vår undersökning på bebisens hjärta idag och det var oförändrat.

Då beslutades det ganska direkt att det blir ett snitt imorgon. Så vi ska tillbaka imorgon bitti kl 7.00 och sen troligtvis göra snittet först på morgonen.

Även om det pratas om det smått i två veckor så kändes det ändå som en liten chock. Imorgon är han här! Känner mig helt slut i kroppen och huvudet nu när beslutet väl är taget, spänt mig i 2v och nu kan jag inte göra så mycket mer..

Nervös och spänd inför imorgon. Men vi får träffa vår lillkille :) 35+0 imorgon.

Synd att det var oförändrat och förstår ändå att det kom som en chock. Att de måste vara både mycket tankar och känslor hos dig just nu. Men så mysigt att du får träffa lillkillen imorgon redan <3 Tror och hoppas att allt skall gå bra för dig/er imorgon. Kommer tänka extra mycket på dig och hålla tummarna <3 Hoppas du får en lugn och mysig kväll tillsammans med din familj ikväll!! Många kramar till dig <3
  • Nystjärna
    aztec skrev 2016-01-28 19:14:14 följande:

8.28 imorse kom han med kejsarsnitt ;) 46cm och 3036g!

Han togs direkt till neo intensiven där han ligger kvar än pga hjärtat (som de inte lyckades "fixa" idag så de gör ett nytt försök imorgon FM) men jag har fått ligga där nere med honom hela dagen så känns ändå bra! Hudkontakt!

Hela processen gick mycket bättre än vad jag trodde, smärtan är inget mot vad jag trodde så överlag känner jag att det varit en positiv upplevelse. Även om jag föredragit en vaginal förlossning igen ;)

Har ätit middag nyss så nu väntar vi på bm som ska hjälpa mig upp och sen in i duschen :) imorgon får jag träffa honom igen <3

Åh Grattis!! :) <3
    Så skönt att allt gick bra och bättre än du trodde. Mysigt med hudkontakten. :) Längtar så själv nu. :) Hoppas det lyckad bättre imorgon med hjärtat. Hoppas du får en bra kväll och var rädd om dig. Kramar :)
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)