Inlägg från: FLovesA |Visa alla inlägg
  • FLovesA

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

TouchOfRed skrev 2016-02-19 09:53:32 följande:

Var på kontroll hos bm igår. Hade högt blodtryck och utslag på proteiner i urinen. Dessutom gått upp ytterligare 3 extra kg de senaste 2 veckorna. Så nu har jag begynnande havandeskapsförgiftning. Bm skickade mig vidare till sjukhuset för ytterligare koll, blodprov visade ettförhöjt njurvärde bland annat. Bebis mådde prima. Har dock inga symptom än, men känns jätteläskigt....

Dessutom så misstänker min bm att bebis kommer bli en stor bebis. Var på tillväxtkontroll i v. 34, då trodde de att bebis kommer väga 3700 vid BF, men min bm sa att den nu (i v. 37+6) känns stor och att hon tror den kommer väga mer.

Så nu har jag blivit ordinerad vila, mäta blodtrycket hemma och åter för nya prov imorgon. På måndag ska de göra ett nytt tillväxtultraljud. Om förgiftningen blir värre eller om bebis är för stor kommer de antingen sätta igång mig eller k-snitt. Usch vad jobbigt det känns, att liksom få höra att man är sjuk fast man själv inte känner av det.

Förstår att du är orolig. Men bra att dem håller extra bra koll på dig! Skönt att du mår så pass bra ändå. Kan tänka mig att man kan må riktigt dåligt annars. Hoppas det går bra på tul på måndag. Och försök vila så mycket du bara kan. Och det måste kännas skönt att bebis i magen mår bra:) kram till dig <3
  • FLovesA
    Pauliina skrev 2016-02-20 17:57:11 följande:

Sedan igår kväll har jag både fysiskt och psykiskt "gett upp". Gått in i ett "mode" känslomässigt där jag skiter i allt. Har sovit hela dagen idag, jag är som en zombie, nollställd, negativ. Detta har nog maken tagit av då han varit grinig och argsint hela dagen. Varför kan inte han vara glad åt oss båda så som jag måste när han har en dålig dag? Nej han blir som jag när jag väl är som jag är nu. Jag är trött på allt, alla och hela situationen. Jag kommer vara psykiskt utmattad när de väl är dags, hurray...

Förlåt för inlägget men är tvungen att skriva av mig när de inte finns någon annan att prata med. Ett plus är ju att foglossningen/ischiasen inte känns så har fått städat (gör jag alltid när jag mår dåligt eller är arg). Nu gräver jag ner mig i mina godispåsar och väntar på mello.

Det är bra att skriva av sig! Precis sådär är min man också. När jag är sur och grinig blir han likadan. Och då blir man ju inte gladare direkt;) dessutom är det mer än ok att ha dagar man bara vill ge upp på. Och vet du...lite godis kan göra underverk så bara att äta:)

Jag drog igång städning på övervåningen...konstant stenhård mage med sammandragningar. Satte mig precis i soffan med världens kramigaste dotter. Inte mycket som slår det! Och vi insåg att vi inte hade något godis hemma..tydligen blev maken sugen på något för han erbjöd sig att åka och handla nyss..så lät det inte för någon timma sen när jag frågade honom. Själv känner jag mig som ett vrak utseende mässigt idag och vill inte vistas utanför dörren . Haha. Någon mer än jag som har sådana dagar?

Trevlig lördagkväll!
  • FLovesA

Söndag! Vaknade med lite lätt sockerhuvudvärk tror jag efter gårdagens godisätande:(

Hoppas det är bra med alla er andra!?

Ligger kvar i sängen och ska försöka ta tag i nerevåningen idag med städet. Skönt när det är gjort men jobbigt innan man börjat!

Hur har ni andra det med foglossning, sammandragningar, förvärkar och dåliga humör ?

• FLovesA

En magbild jag tog idag, drygt en månad kvar och jag är sprickfärdig känner jag:)

Idag har jag även insett att brösten börjat läcka mer. Förut har det varit någon liten droppe då och då..men idag betydligt mer.
  • FLovesA
    Migas skrev 2016-02-21 23:51:00 följande:

Jag har nu bara 23 dagar kvar till BF och samtidigt som det känns skönt att graviditeten börjar lida mot sitt slut så känns det samtidigt jobbigt och skrämmande att det snart är dags för en förlossning. Känns liksom lite som att man så gärna vill vara där och snart ha bebis hos sig samtidigt som man inte känner sig riktigt redo och att det gärna hade fått dröja ett tag till, men man kanske aldrig känner sig riktigt redo för en erfarenhet som är svår att veta vad det är som verkligen väntar och hur det kommer vara gentemot vad tankarna på förhand är. 

Jag som gillar att ha kontroll över saker och ting känner att det börjar bli lite jobbigt med ovissheten ju längre bf man kommer, dvs. att inte våga planera för mycket för vet inte när bebis är redo att komma ut, att inte veta om man hinner klart med saker man påbörjat. Någon som känner igen sig?

Förresten är det någon mer som har en partner som har ett jobb som innebär att denne jobbar långt bort och inte har möjlighet att avbryta direkt utan att det kan ta några timmar innan denna har möjlighet att komma? 

Känner igen dina tankar! Nu väntar vi vårt andra barn, men när viväntade dottern kände jag stress över att hinna klart med allt hemma, och jag tyckte det var riktigt jobbigt att inte veta exakt när allt skulle dra igång. Jag har ganska stort kontrollbehov på så vis att jag vill planera saker och ting..är inget fan av överraskningar heller kan jag erkänna. Det jag gjorde för att lugna mig var att jag skrev listor...på allt!

Då hade jag kontroll på det jag kunde kontrollera.

"Packlista" på det som skulle med till BB (även laddare och allt som är svårt att packa innan)

"Att göra lista" till allt jag ville ordna med hemma innan.

"Planeringlista" vad gör vi när det är dags, vart lämnar vi vår hund, etc mest för min mans del, som nog förlitar sig mycket på att jag har kontrollen i vanliga fall.

"Telefonlista" vilka vi ringer när allt är klart, vilka vi skickar sms till osv.

Jag blev lugn på så vis att jag kunde kontrollera lite runt omkring. Sen gick vi aldrig och väntade på bf. Den dagen åkte vi x antal mil till Ikea:) Haha ja det var en del som höjde ögonbrynen åt oss..dagen efter Ikea vaknade jag och hade massor med energi..storstädade övervåningen! På kvällen drog förlossningen igång..då var jag helt slut. Så ja denna gång får vi se hur det blir. :)
  • FLovesA
    Pauliina skrev 2016-02-22 13:05:38 följande:

Tillbaka från besöket. Jag öppnade mig totalt och sa som de va. Jag tror inte jag kommer klara av förlossningen kroppsligt eller mentalt om jag går över tiden som med de andra barnen. Hon såg besvärad ut och ville att jag skulle börja prata med psykologen och få "lyckopiller" utskrivet. För tydligen tror hon att min kropp saknar ett visst hormon när jag är gravid som gör att jag känner såhär.

Jag va tydlig och sa att jag inte behöver någon kurator, de kommer inte hjälpa mig med varken smärtan eller att få ut bebisen. Jag sa också att de är totalt o-humant att gå 8-10 veckor till och må såhär. Hon ville träffa mig om en vecka igen och se statusen på mitt mående. Jaja sa jag men du lär få se samma jag då.

Hon skickar iaf tid till spec MVc för mina förvärkar så jag ev kan få bricanyl om de är så att de behövs. Hon pratade om ctg remsa men någon som vet om dem kollar statusen där nere också?

Min första tanke är att det kanske är bra att prata med någon kurator ändå, just för att du då kanske får någon som backar upp dig och hjälper så att BM förstår allvaret m.m Jobbigt att inte få må bra! Det tär verkligen på både kropp och själ och på alla runt omkring:( massa styrkekramar till dig!!<3
  • FLovesA
    Pauliina skrev 2016-02-23 10:14:38 följande:

Tack!

Fick tiden till smvc redan igår så på fredag ska jag dit. Har fått tänka massor igår och har kommit på en kompromiss som jag ska ta upp med BM på måndag. Idag känns de som en av de "bättre" dagarna.

Vad skönt att du känner så! Hoppas ni kommer överens och kan mötas så framförallt du känner dig tillfreds! Det är ju det viktigaste tycker jag.
  • FLovesA
    TouchOfRed skrev 2016-02-23 11:41:12 följande:

Liten uppdatering på hur det gått för mig: blodtrycket ligger fortfarande högt och jag har mer proteiner i urinen än tidigare så nu är jag inskriven på sjukhuset för observation. Mår dock bra och har inga känningar på havandeskapsförgiftning. Bebis mår också bra och blir ingen jättebebis iaf, de uppskattade nuvarande vikt till ca 3,5 kg. Har diskuterat igångsättning med läkarna men i nuläget avvaktar vi. Jag tycker det känns läskigt att bli igångsatt och vill helst att allt kommer igång naturligt... Har ni några erfarenheter av igångsättning?

Skönt att du och bebis mår bra, men tråkigt med havandeskapsförgiftning.

Min kompis har blivit igångsatt båda gångerna pga att hon haft bekymmer med levern m.m och förlossningarna har gått toppenbra. :)
  • FLovesA
    Nystjärna skrev 2016-02-23 21:16:06 följande:

Tack för dina snälla ord. <3 Jo tänkt ringa imorgon innan deras telefon tid så jag kan lämna meddelande och be henne ringa mig. Bara rädd att jag skall uppfattas som "tjatig" och "klen" liksom. Men hoppas jag kan lämna meddelande så hon kan ringa mig så jag kan berätta får vi se vad hon säger. Jag har aldrig tagit citadon,så är lite så hur jag skulle reagera på de. Pratade ju med läkaren om smärtlindring när jag var där i torsdags och då sa läkaren att det är svårt att smärtlindra då det inte finns något och ta. Då morfin preparat eller så inte är bra för bebisen sa hon. Alvedon som du säger hjälper absolut ingenting,så faktiskt inte ens tagit det. Då jag känner att eftersom det inte gör minsta skillnad så är det ingen idé och ta de och i onödan liksom. Hoppas du förstår vad jag menar. Bm tyckte sist att jag skulle överväga akupunktur igen men rädd för nålar känns bara som jag spänner mig så nä,sen vet inte om det funka för mig. Min bm är väldigt bra och förstående så tror hon kommer lyssna och förstå. Sen är frågan hur mycket hon kan göra åt saken. Ne sant. De enda jag är glad för är att bebis mår bra och liksom inte tar skada eller mår dåligt över det. Känner mig bara lite egoistisk som inte "kämpar" mer och så. Känns som jag sviker eller vad man skall säga både bebis,min man och mig själv. Men som du säger skall orka en förlossning med,min dotter skall ha en någorlunda fungerande mamma som inte bara gråter och har ont och bara ligger i soffan och sängen. Sen vill jag vara någorlunda trevlig fru också. Min man är ju borta ca 12 timmar per dag,så även om dottern går på dagis så måste jag kunna ta hand om henne ett par timmar själv. Kan inte bara ligga på soffan heller. Utan måste finnas för henne och även våran hund. Våran hund får ändå bara superkorta promenader med mig för jag inte kan,men måste ändå kunna ta ut henne så hon får gjort sina behov. Så ingen lätt sitts.

Men så här ont får du inte ha!!! Måste finnas något som fungerar som smärtlindrande. Varma bad? Tensapparat? Jag har ej fått akupunktur för foglossning men jag blev sjuk efter jag fått vår dotter. (Ca 6 månader efter)Alla leder värkte, benen bar mig inte och jag levde med enorm värk och smärta konstant dygnet runt. Jag vet att det tär enormt på energin och psyket framför allt. Jag kände mig värdelös! Jag fick noll hjälp av vårdcentralen, dem visste inte vad felet kunde vara, dem trodde absolut inte att det hade med graviditeten att göra osv. Jag blev misstrodd! Mina svärföräldrar skickade mig då till deras akupunktör. Jag var såååå skeptiskt! Men vilken underbar människa jag fick träffa! För första gången var det någon som lyssnade! Och som istället för att klia sig i huvudet och se frågande ut sa att "det här ska vi fixa!!" Första behandlingen var väldigt mild. Men jag kände skillnad bara någon timma efter. Så jag måste verkligen rekommendera akupunktur. Nålarna känns inte och dem var supertunna. Och dem hjälpte verkligen. Däremot vet jag inte vilken typ av utbildning de akupunktörer vården rekommenderar har, den jag gick till hade utbildat sig i riktig kinesisk akupunktur..eller vad det heter. Men kan som sagt verkligen rekommendera att testa. Tänk om det hjälper, vilken underbar känsla<3
  • FLovesA
    Nystjärna skrev 2016-02-23 22:30:45 följande:

Har ju inget badkar tyvärr men brukar ta duschar som hjälper ibland,men kan inte stå för länge heller. Men gör lite men inte så stor skillnad. Tensapprat har jag inte haft denna gången,men hade med dottern men tycker bara det är obehagligt och inte gör så mycket för min del. Skönt att de hjälpte. Jag är dock nålräddd och skeptisk till akupunktur. Tyvärr så vill/vågar inte jag göra det. Hört om bra effekt av akupunktur men även att de inte gjort skillnad. Känns som jag bara kommer spänna mig när de gör det. Är en person spm har svårt och slappna av och är jag då rädd så,vet att nålarna är små och inte känns men ändå rädd. En del tycker de är konstigt så jag varit percad och har tatuering men skillnad och något jag valt själv. Var så jag inte ens ville ha epidural sist men som bm och min man övertala mig till och ta på förlossningen sist vilket jag är tacksam för men ändå rädd för den igen och så även hur jag vet effekten och hur underbar den var sist. Så svårt att komma förbi den rädslan. Tyvärr...Antar att jag får skylla mig själv,vill ha hjälp men är man rädd så är man...:(

Såklart man inte ska tvinga sig till något man absolut inte vill. Tycker så synd om dig. Synd att tensen inte kändes bra sist:( Kan dem inte ha någon mirakelkur till dig som verkligen fungerar...Förstår verkligen hur hemskt det måste kännas att ha så ont som du har. Kram till dig.
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)