Migas skrev 2016-02-21 23:51:00 följande:
Jag har nu bara 23 dagar kvar till BF och samtidigt som det känns skönt att graviditeten börjar lida mot sitt slut så känns det samtidigt jobbigt och skrämmande att det snart är dags för en förlossning. Känns liksom lite som att man så gärna vill vara där och snart ha bebis hos sig samtidigt som man inte känner sig riktigt redo och att det gärna hade fått dröja ett tag till, men man kanske aldrig känner sig riktigt redo för en erfarenhet som är svår att veta vad det är som verkligen väntar och hur det kommer vara gentemot vad tankarna på förhand är.
Jag som gillar att ha kontroll över saker och ting känner att det börjar bli lite jobbigt med ovissheten ju längre bf man kommer, dvs. att inte våga planera för mycket för vet inte när bebis är redo att komma ut, att inte veta om man hinner klart med saker man påbörjat. Någon som känner igen sig?
Förresten är det någon mer som har en partner som har ett jobb som innebär att denne jobbar långt bort och inte har möjlighet att avbryta direkt utan att det kan ta några timmar innan denna har möjlighet att komma?
Känner igen dina tankar! Nu väntar vi vårt andra barn, men när viväntade dottern kände jag stress över att hinna klart med allt hemma, och jag tyckte det var riktigt jobbigt att inte veta exakt när allt skulle dra igång. Jag har ganska stort kontrollbehov på så vis att jag vill planera saker och ting..är inget fan av överraskningar heller kan jag erkänna. Det jag gjorde för att lugna mig var att jag skrev listor...på allt!
Då hade jag kontroll på det jag kunde kontrollera.
"Packlista" på det som skulle med till BB (även laddare och allt som är svårt att packa innan)
"Att göra lista" till allt jag ville ordna med hemma innan.
"Planeringlista" vad gör vi när det är dags, vart lämnar vi vår hund, etc mest för min mans del, som nog förlitar sig mycket på att jag har kontrollen i vanliga fall.
"Telefonlista" vilka vi ringer när allt är klart, vilka vi skickar sms till osv.
Jag blev lugn på så vis att jag kunde kontrollera lite runt omkring. Sen gick vi aldrig och väntade på bf. Den dagen åkte vi x antal mil till Ikea:) Haha ja det var en del som höjde ögonbrynen åt oss..dagen efter Ikea vaknade jag och hade massor med energi..storstädade övervåningen! På kvällen drog förlossningen igång..då var jag helt slut. Så ja denna gång får vi se hur det blir. :)