Funkade inte skrev 2015-12-16 08:49:05 följande:
gbgumman skrev 2015-12-15 17:58:40 följande:Var ifrån får du siffran 1,8?
Det finns hus i nästan alla prisklasser. Våran slutnota tror vi kommer bli på 4,5 miljon för bara huset men det finns både mycket dyrare och billigare.
www.lbhus.se/husen/lb-optimal-108
Jag bara drog till med något som skulle kunna passa. Har även hittat liknande från andra tillverkare (men billigare). Sedan blir det säker till tillval och ev enklare saker som flytt av väggar. På tomtens detaljplan tillåter de max 120 kvadrat i byggyta (kan ju få mer med 2 plan), detta är ju 124,6, men det borde man kunna få ja på, eftersom vi är 2 och inte planerar att bli fler så räcker ju det bra.
Vi behöver något färdigt, min sambo jobbar gärna, men det går långsamt och blir inte fint. Dessutom har vi andra intressen som vi mycket hellre lägger tid på.
Råder er att inte bara kolla prislappen utan också vad man får för det. Bygger man nytt vill man också gärna bygga modernt och hållbart. Vi var på en husvisning av ett sprillans nytt hus. Modernt på ytan men där kvalitén på huset gick att ifrågasätta hårt. Tex. Så hade de plastmatta i övrebadrummet som verkar blivit dit satt på fabriken och en grund ingen annan tillverkare verkar vilja jobba med. Golvet svaja en aning och inga parkett utan bara laminatgolv. Huset hade resta på två veckor sedan flytta familjen in. Vårar kommer de bygga på närmare ett halvår. Mycket blir platsbyggd och därmed snyggare och gedignare. Men det går att hitta billigare leverantörer som också gör kvalitén bra. Jag tror movehome och Myresjös levelone serie är rätt bra.