Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

frida1991 skrev 2016-04-14 21:27:32 följande:

hej! Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag och min sambo tänkte köpa ett nyckelfärdigthus men att de bara lägger grunden och reser väggarna,sen gör han allt själv inne i huset och runt om så som altan osv. Vi har en kontantinsats på cirka en halv miljon, då borde vi få lån till 2 miljoner? Vi har redan en tomt :)

Nu till mina frågor. Har någon här byggt så som vi tänker? Vad landade det på? Har någon byggt med trivselhus eller Eksjöhus? 

Bygga hus känns det som man kan göra i alla prisklasser. Många faktorer verkar spela roll. Företag, design , kvalité, hur mycket man gör själva och är bara några jag kan komma på. Jag förslår att ni vänder er till olika husleverantörer och frågar dem.
  • gbgumman

Hej alla bygg kompisar. Ni som är på g och i som redan flyttat in. Avis som bara den. Nu börjar alla bitar falla på plats. Tomten blir vår på tisdag. Bygglovet är klart och tiden för överklagan går ut om några dagar. Radhuset såldt och boende fram till inflytt är fixar. Lyckade få billiga sådana trots att vi bor i Stockholm. Håller just nu på att packa det sista för utflytt i månadsskiftet. Den 21 ska vi ha avrop och sedan trycker vi på knappen för rivning av sommarstugan på tomten. Beräknad inflytt är feb 17. Så imponerad av mig själv som fått ihop alla trådar.

Berätta om era liv just nu?

• gbgumman
    Lillavi skrev 2016-04-15 15:26:21 följande:

Grattis alla husbyggare/ägare. Detta är något som ligger mig allra närmast hjärtat. Har alltid drömt att få bygga mig en egen gård, dels själva byggdelen, men också livet på en gård. Nu har jag levt ut båda mina drömmar och kan bara konstatera ATT det är en dröm och ett privilegium att få möjligheten att göra detta. Vi köpte en bit avstyckad jordbruksmark, 4 Ha. Vi ritade vårt eget drömhus
    och gick runt till olika hustillverkare och frågade om de kunde tillverka huset enligt våra önskemål. En del hustillverkare var mer tillmötesgånde än andra.
    EN hustillverkare ansåg till och med att det skulle vara omöjligt att bygga vårt hus!!?
    Vi hittade en hustillverkare som inte såg några som helst problem med våra ritningar och var fantastiskt tillmötesgående i alla avseenden. Vi valde naturligtvis dem, Mjöbäcks, och är mycket nöjda med allt från projektering till leverans.
    Vi valde endast stomrest skal. Vi gjorde grunden själva och hela insidan av huset, inkl. innerväggar. Alla inventarier ville vi kunna välja själva då vi hade önskemål om en viss standard.
    Det tog mycket tid och kraft av oss båda och vi jobbade båda parallellt heltid med våra ordinarie arbeten men sällan har jag känt ett så oerhört starkt välbefinnande som under byggets gång. Vi var både trötta och panka när huset stod klart men SÅ FANTASTISKT lyckliga!  Vi byggde vårt fantastiska drömhus på 230 kvm (enplans) samt ett 100 kvm stort fristående 3 bils garage, och sist men inte minst har vi färdigställt gården med ett stall på 170 kvm ( 6 boxplatser ). Det bästa är att vi har gjort detta helt själva. Vi investerade dock i en traktorgrävare som har tjänat in sitt värde mångfalt!
    Nu lever vi drömmen på vår "hemgjorda" hästgård och vi är SÅ STOLTA! Men den som tror att man håller budgeten ska tänka om. Den håller ALDRIG, hur man än vänder å vrider på kronorna. Räkna alltid med minst 20% över budget! :)  LYCKA TILL!

Mamma på många vis.
    Låter verkligen som ni byggt er dröm. Dock vet jag faktist de dom hållet budget. Så omöjligt är det inte. Vi har alltid räknat högt och gissar att det skulle inte förvåna mig om vi hamnar under budget. Tex så sa vi Max 100 000kr i extra tillbehör i kök och badrum. Vi landa på 93 000kr. Kalkylen från götrnehus innehöll en post på vattenframdragning på 200 000kr sen visade det sig att den kostnaden redan var betald av förra ägaren. Dessutom verkar vi kunna minska vår skatt med 100 000kr pga våra renoveringar. Vi lyckades få ut 1 miljon mer från vår försäljning av radhuset än vi räkna med när vi köpte tomten. Men då räknar vi alltid lite högre än vad som sägs för att slippa obehagliga överraskningar.
  • gbgumman

Hur går det? Vi bor här i vår sommarstuga med alla pengar på banken. Trivs bra men lite kallt. Tur att vi lyckats hyra en fin lägenhet i höst. Vi bot nu ungefär där vi ska bygga. Mysigt att få till sina framtids rutiner redan nu. Men det kommer nog kännas som vi flyttar till ett slott med tanke på hur oerhört trängt vi bor nu. Längtar såå.

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-05-30 09:07:28 följande:
    Här har vi bott in oss ett tag nu, men är så mycket kvar att göra och oj, vad pengarna bara rinner iväg! Vi har byggt altan och köpt in altanmöbler, håller på att måla huset, väntar på en offert för att inreda övervåningen och så vill vi helst så gräs i år så att vi kan njuta av en fin gräsmatta nästa sommar. Och så har vi bråkat med Telia sedan i februari och försökt få fiber, men de är inte lätta att ha och göra med.
    Kan tänka mig att pengarna fortsätter att rinna. Känner att man får ta lite pö om pö. Vi vill bygga altan och måla ganska fort. Gräsmatta får vänta. Men det är till detta pengarna får gå så är det bara. Allt annat får ligga på is. Vi äger inga möbler så vi måste börja med det. Sparar som en tok. Målet är 200 000kr i feb. Ligger på 120 000kr nu så kanske.
  • gbgumman

Fick en räkning från vägföreningen. 11 500kr
    För slitage av väg i samband med bygge. Kan väl förstå det men undrar hur många oväntade räkningar det kommer komma. Betalar och blundar och tänker på annat.

• gbgumman
    theemi skrev 2016-06-13 23:27:09 följande:

Hur går det för er andra som inte har färdiga hus än, har det börjat röra på sig än?

Vi har tekniska samrådet på fredag, hoppas verkligen att allt går bra så att vi får startbesked på en gång.

Så hoppas vi att markarbetet kan sätta igång så snabbt som möjligt, sen är snickarna bokade från 1/8.. Så jag längtar! :D

Så här är det tänkt att det ska se ut, dock med vita lister och grå dörrar/portar.. =)

Vi ligger efter er. Vi tror de kommer igång med markarbete i typ slutet av aug. Och huset ska stå på plats i okt. Inflyttning feb/mars. Blev inte ni drabbade av semestrar det blev vi.
  • gbgumman
    theemi skrev 2016-06-16 00:58:49 följande:
    De börjar med markarbetet 27/6, det är en väns företag som ska göra det, de lyckades klämma in oss innan semestern.. :D

Själva plattan ska svärfar göra, så bygger vi ju i lösvirke, så då behöver inte plattan lika lång torktid..

Snickarna börjar 1/8, men vet inte riktigt hur lång tid allt tar, vi hoppad kunna flytta in innan jul, men blir nog svårt (beror väl lite på hur mycket hjälp vi väljer att ta av snickarna, vi kör på löpande räkning..) Innan våren ska vi få flyttat in iaf. :D
    Det ska bli spännande och se hur det löper.
  • gbgumman
    Josefine 039 skrev 2016-07-01 19:04:01 följande:

Hej,

Vilken trevlig "tråd"! 

Vi ska bygga med LB-hus och funderar på följande planlösningar. 
    Vilken planlösning föredrar du och varför? Jag har börjat vela, vi hade bestämt optimal 134, men nu tittar jag på 133...

Optimal 133
    Fördelar: matbord i kök, möjlighet till ett fjärde sovrum. 
    Nackdelar: ingen vinkel på baksidan, väldigt öppet mellan kök och vardagsrum.
    Optimal 134
    Fördelar: vinkel på baksidan ,stort kök (ska välja till köksö) stor klädkammare, 
    Nackdelar: inget köksbord får plats, köksbord får stå i vardagsrummet

Hinner inte skriva nu men har lite tankar. Återkommer.
  • gbgumman

Den första gillar jag entrén mer. Gillar att hallen inte är så mycket i köket. Jag vill ha lite gräns mellan där man lagar mat och där man tar av sig smutsiga kläder och skor. I nr två känns det som man kommer direkt in i köket mer.

Nummer två gillar jag masterbedrum med egen walk-in-closet. Det gillar jag. Så kommer vi ha men vi kommer ha två dörrar till toan så man kan komma dit både från Walk-in-closet och från allrum.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.