Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

23åring skrev 2016-08-25 08:13:19 följande:

Hej, vi går också i husbyggartankar och har en fundering som någon här kanske kan komma med några kloka råd kring.

Vi bor i hus idag (ej nybygge) och vi vill bygga nytt så att barnen inte behöver byta skola/dagis. Dvs. vi har inte en massa tomter att välja på. I dagsläget har vi små barn, små barn = större slitage på huset (är i alla fall min erfarenhet). Vi tänker oss därför att det skulle vara lagom med ett färdigställt hus om 5-6 år ungefär.

Nu till frågan: eftersom det är svårt att hitta en tomt här är vi sugna på att "slå till" om vi hittar vad vi är ute efter även om vi inte tänker påbörja något husbygge på ett tag. (Ska självklart kolla upp så det inte finns krav på när det skall vara färdigställt innan vi köper tomt). Vi har pengar så att vi skulle kunna köpa en tomt här utan att blanda in någon bank. Vi kommer sedan ha tid på oss att spara ihop ytterligare pengar medan vi äger tomten (som då inte ger oss några merkostnader i form av ränta etc.), dock kommer vi spara i långsammare takt än innan då vi inte jobbar heltid för barnens skull och jag tror kanske att vi inte kommer kunna spara ihop till hela kontantinsatsen för huset. Tar banken då hänsyn till att vi redan äger tomten när vi vill låna och kanske inte har hela kontantinsatsen för huset? Eller är det helt enkelt bättre att låna till tomten, betala ränta i, säg 5 år, men garanterat ha kvar pengar till kontantinsats för själva huset?

Kommer självklart diskutera detta med banker när det är dags men vi är fortfarande i sånt tidigt läge så vi avvaktar med det.

Ni kan ju belåna tomten. Den är kan ju vara er insats. Vi betalde också vår tomt "kontant" och belånar den för bygget.
  • gbgumman
    23åring skrev 2016-08-25 11:53:26 följande:
    Ok, tack för svar. Har hört från andra att banken inte velat gå med på det men beror kanske på hur attraktiv tomten bedöms vara? Hade varit toppen att kunna göra så, vill låna så "sent" som möjligt :)
    Jo värdet på tomten är ju viktigt. Vår ligger ett extremt attraktivt område och vi lyckades köpa den billigt för 3,3 miljoner. Månaden efter såldes en liknande för 4 miljoner och nu ligger två ute för 5,3 och 5,9 men de har lite havsutsikt men inte sjötomt. Banken ser det nog som en rätt trygg affär.
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-09-25 21:11:56 följande:

Vi ska beställa huskataloger nu under hösten för att kolla lite mer på vad som finns att välja på i vår prisklass, men en sak vi funderar på som ni som bygger gärna får svara på är när i processen man börjar betala olika saker och hur det går till? Har googlat och förstått det som att man betalar i etapper men förstår inte riktigt det här med byggnadskreditiv.

Sedan undrar jag - många verkar börja betala en större summa efter stomresning, men hur lång tid tar det från stomresning av ett pakethus till inflyttning? Jag undrar helt enkelt hur lång tid innan inflyttning som man börjar betala stora månadskostnader för huset, för om vi ska bygga tänkte vi ju att det är en fördel att man kan fortsätta husspara månatligen under processen så det är ju väsentligt att veta när banken börjar vilja ha större summor av en. Om man köper tomten själv först (med lån) börjar man då betala ränta och amortering på det lånet direkt eller ingår tomten också i byggkreditivet? Är det skillnad om tomten ingick i paketet från ett husföretag alltså där man får välja tomt i ett visst område?

Hej

Tror allas resa mot huset ser olika ut. Man lär sig under tiden. Vi valde totalentreprenad och då får man vägledning. Vi har inte börjat bygga ännu så hur räkningarna kommer se ut vet jag inte riktigt ännu. Men vi har från banken fått lappar vi ska sätta på räkningarna och skicka in så dras summan från vår byggkreditiv. Vi har dock betalt massa annat smått som bygglov, planritning byggkarta, vägföreningen för transport, uppläggningsavgift till banken, conrollansvarig, lagfart, pantbrev, och tomt. Bortser man från tomten har bara de andra kostnaderna blivit ca 200 000kr Så nu är det bara huset kvar.
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-09-26 19:03:57 följande:
    Ok tack - så de 200000 har ni betalt kontant direkt då alltså? Lagfart och pantbrev, var det för både tomten och huset? De pengarna har vi redan nu utöver insats och buffert så det är lugnt, betalar man då för lagfart och pantbrev direkt till den bank man ska låna av eller?

När ska ni börja bygga? Spännande!
    Jo det har vi betalt kontakt. Insåg nu att pantbreven drog banken från kreditivet. Men jag glömde skriva avgiften för startbesked.

Man kan säkert få dessa saker på kreditivet också. Har inget minne dock av någon kontantinsats. En mäklare gjorde en förvärdering och sedan kolla de mot hur mycket lån vi behövde och såg att det var bra.
  • gbgumman

Så där nu är vi igång. Den 12 dec kommer huset så då ska markarbete och grund vara klart. Jag som varit vid så gått mod i 1,5 år blev nu nästan deppig. Längtar mer nu är det är nära. Har liksom inte känt efter riktigt innan. Nu kan börja gråta varje kväll. Känner mig helt dränerad. Men i maj flyttar vi in. Hoppas inget jäkelskap händer. Än har vi varit förskonade dock

• gbgumman
    23åring skrev 2016-12-05 07:39:14 följande:
    Kul att höra att ni äntligen är igång "på riktigt"!

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!
    Runt 4,5 miljoner går huset på.
  • gbgumman
    theemi skrev 2016-12-14 22:09:23 följande:

Har huset kommit på plats nu? :D

Förstår hur du känner, det är först nu då det börjar kännas verkligt som man börjar längta ordentligt!

Nu är det på plats. Tror allt gick bra. Skönt
  • gbgumman
    theemi skrev 2017-03-31 12:41:55 följande:

Hur går det för er alla?

Det går nog bra. Ca 40 dagar kvar till slutbesiktning. Det finns kök och golv, men inget mer. Snart kommer tapeter och kakel upp.
  • gbgumman

Hej alla
    Nu har vi flyttat in i det mest fantastiska hus jag kan tänka mig. Love! Så fint så genomtänkt och funktionellt. Går runt i ett lyckorus och funderar på om jag verkligen förtjänar detta. Vackra fönster från golv till tak, Högt i tak, fantastisk balkong, fantastiskt kök. Vi har gnetat och sparat sedan start och inreder med möbler som passar huset perfekt. Lycklig!!! Tack för att jag kunnat skriva av mig här. Någon annan som blivit klar på sistone?

• gbgumman
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 18:39:36 följande:
    Åååh va underbart, stort grattis gb! Kan verkligen föreställa mig och hoppas att vi också kommer att känna så . Vi har ju inte ens börjat ännu, men är glada för vår del ändå för vi har räknat ut att i augusti kommer vi ha sparat ihop det vi behöver för att kunna gå till banken och prata byggkreditiv, och äntligen kunna komma igång. Känns jättebra att gneta på tills dess, och sedan göra som ni och gneta på under byggtiden också för möbler och trädgårdsgrejer.

Hur lång var er väntetid dels från beställning av huset till husleverans och dels från husleverans till inflyttning? Jag känner att man blir så otålig när man väl bestämt sig och så har vissa företag så långa väntetider. Kändes processen långsam när ni var inne i den eller helt okej?
    Minns inte hur lång tid att tog. Minns inte när vi hade avrop men jag tror det var för ca ett år sedan. Sedan så tog det några månader i kö på fabriken. Många som beställer hus. Vid lucia kom huset till tomten och den 12 maj var det dax för slutbesikting. Det är värt allt slit. är på jobbet nu men vill helst vara hemma. Nästa vecka är jag ledig bara för att få vara i ett hem.
    tystlängtan skrev 2017-05-15 12:32:50 följande:

Grattis gbgumman!

Här varade lyckan inte så länge. Vi har bott här i bara drygt ett år och för ett par veckor sedan meddelande min man att han vill skiljas. Vi har inte hunnit bygga upp tillräckligt med kapital för att någon av oss ska ha råd att bo kvar (troligtvis), så blir väl till att sälja (troligtvis med en ganska rejäl förlust) och gå tillbaka till lägenhet och inte en fin i ett bra område som vi hade förut, utan något skruttigt i något område jag egentligen inte vill bo. Inte så jag tänkte att mina barn skulle växa upp. Rynkar på näsan I 8 månader (sedan minstingen föddes) hade jag allt jag kunnat drömma om; två underbara barn, fantastisk man, ett hus jag älskar i ett område jag älskar, bra ekonomi och ett jobb som också är min hobby. Nu bara rasar allt.

Fy vad jobbigt. Du som har varit så glad. Vet du varför detta kom nu. Livskris? Mycket kan man försäkra sig emot (dämpa )men inte skilsmässa. Måste kännas ruttet. Stort lycka till i framtiden. Kanske blir det inte så kasst som du målar upp det. Kram

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.