Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Nincompoop skrev 2015-09-29 14:58:37 följande:
    Du har nu postat flera inlägg med bilder på fasader, så jag kan se dem i alla fall. :)
    Skumt ser dem inte. Ska inte göra det mer. Använder bara telefonen. Måste vara något fel för jag ser era. Hum...
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-29 15:00:05 följande:
    Väntar du på något från Lantmäteriet? 
    Tomten ska styckas eller delas som det också kallas. Tar tydligen minst fyra månader. Vi har dock fått reda på att vi kan ansöka om bygglov innan delningen är klar. Nu väntar vi på nybyggnadskarta. Bör komma nästa vecka.
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-29 19:30:43 följande:
    Spännande! Då verkar bollen vara i rullning ändå. :)
    Tack behöver positiva svar. Ligger på Lantmäteriet och ansökan har legat där i tre månader nu. Ska börja ringa varannan vecka.
  • gbgumman

Nu kom nybyggnadskartan
    Den kostar 10 000kr
    Sedan ska man betala 30 000kr för att leverantören ska på börja arbetet med ens hus dvs söka bygglov m.m. En kostnad som är med i kalkylen med alltså inte går att låna till innan bygglovet gått igenom.
    Sedan ska vi betala 50 000kr för själva bygglovet. Som inte heller går att låna till.
    Suck 90 000kr utan att något hänt.
    Jaja det är väl som det är. Bara och betsla. Hur känner ni andra med dessa "innannågothäntkostnader".
    Naiv som jag varit så trodde jag de ingick i byggkrediten. Men men tur att man har en del undanstoppat.

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-10-03 10:19:10 följande:
    Vad menar du med att det inte går att låna till? 

Vi har betalat arkitekten och tomten innan vi öppnat något kreditiv men vi tänker ju inte söka bygglov förrän banken har godkänt byggnadskreditivet. (Vilket vi får besked om på måndag.) 
    Kan vara så att jag inte har hundra koll. Men som jag fatta det så kan inte byggkrediten börja gälla innan bygglovet är klart och det är inte klart innan vi betalt det. Tomten är betald och klar. Vi har dock ett lånelöfte från banken. Deras enda krav var att vi hade våra lönekonton hos dem. På mitt hudkonto finns dessa summor men jag hade tänkt nig nya möbler. . Men men bara och spara mer.
  • gbgumman

När jag prata med Lantmäteriet så trodde de att snart skulle få en lantmätare tilldelat oss. Jag avslutade samtalet med att jag ringer tillbaka om två veckor (12 okt). De sa att det gick bra så jag tolka det som att det kan finnas mer info då.

• gbgumman
    Asjak skrev 2015-10-03 16:29:28 följande:

Vi betalar inget i förväg, vårt bygglov ligger hos kommunen sedan slutet på augusti och grannarna har hörts om bygget och godkännt det.

Så vi inväntar papprena nu.

Nu har vi bestämt uterum,rullgräs,carporten till garaget samt plattor till uppfarten :)

Så måååånga beslut!

Men otroligt roligt och spännande

Men ni måste väl betala bygglov innan ni kan bygga eller...?

Även ni var väl tvungna att betala nybyggnadskartan eller...? Den måste väl alla ha innan man kan göra något alls.

Summan 30000kr jag prata om är en summa för byggbolaget ska ha för att börja jobba med vårt ärende den dras av på slutnotan.

Val har vi börjat med lite men vårt hus är till stor del färdigval. Vi ska ha lite dyrare golv och så. Sedan har jag specialkrav på tapeter. Längtar så. Ska bli så skönt att få lite takhöjd. Det blir 2,70 ibottenplan och 2,5-3 meter högt. Känns som jag bor i grotta nu.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2015-10-03 20:18:20 följande:
    Nej vi betalar inte det själva, utan det står Älvsbyhus för än så länge.

Vi har fått paketpris på allt och då ingår alla avgifter i det.

Nincompoomp vi börjar så fort huset kan levereras, vi står på kö då det just nu är 11-13 månaders kö från beställningsdatum, så vårt hus ska stå färdigt senast v 32 nästa år
    Jaha då förstår jag mer. Vi bygger alla på olika sätt. Vi har köpt tomt och sen själva valt hus till den.
    Han som sålde tomten (som vi ännu inte har tillträde till) ringde för några timmar sedan. Han jobbar för att vår ärende ska komma vidare. Vi kommer även söka bygglov innan styckningen är klar. Man får göra så. Då kan man göra saker lite parallellt.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2015-10-03 22:00:35 följande:
    Vi har också själva köpt tomten innan vi valde hus, den har aldrig "ägts" av Älvsbyhus.

Vi har bara valt deras hus typ.

Segt det är med Lantmäteriet, vi fick vänta tre och en halv månad på att alla papper skulle bli klara.
    Ja segt är det. Vi har nu väntat i tre månader.
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-11-02 17:23:05 följande:
    Va roligt! 

Vi har precis fått avslag på bygglovet och håller på att fixa nya ritningar. Bye bye takkupor, nu blir det ett enklare hus. Lite nedslående, men det känns ändå bra! :) Det kommer ju bli lite billigare då också. :)
    Oj va trist
    Här går det fortfarande trögt. Ligger på Lantmäteriet. Kan ta upp till 5 månader extra. så segt. Vet inte vad jag ska ta mig till. Gråter snart. Vi som fixat det så bra. Vi vill sälja i vår och hittat alternativ bostad och allt. Men vågar inget.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.