• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • safiia

[quote=76325294][quote-nick]becka1989 skrev 2016-02-10 20:43:20 följande:[/quote-nick]Haha det värsta är att jag blir så pigg direkt när jag varit på toa så tar säkert 30min innan jag somnar igen[/quo

Har samma problem, plus att jag mår illa och vänder och vrider mig. Därför har jag många gånger stigit upp och ätit frukost redan kl 4 eller 5... Sedan somnat om kl 7-8 tiden.

• safiia

Var hos bm igår. Hon verkade oroad för att jag har havandeskapsförgiftning... Har gått upp 20kg i vikt, mycket vätska i kroppen och blodtrycket har stigit. Har bra urinprov och inte väldigt högt blodtryck. Så vi får se. Fick läkartid till nästa vecka.

Min mamma hade havandeskapsförgiftning med första barnet (sattes igång en månad tidigare). Så nu började jag oroa mig för det. Tur att jag bara har två arbetsdagar kvar nu och sen får jag bli hemma och ta det lugnt.

• Natalila

40 dagar kvar tills det är dags! De känns så lite när man räknar ner dagar istället för veckor :) så spännande!!

• LMG
    Natalila skrev 2016-02-12 12:14:14 följande:

40 dagar kvar tills det är dags! De känns så lite när man räknar ner dagar istället för veckor :) så spännande!!

16 dagar kvar här. Helt sjukt
  • Natalila
    LMG skrev 2016-02-12 12:58:02 följande:
    16 dagar kvar här. Helt sjukt
    Åh vad spännande :)
  • I norr

Har oxå börjat kissa betydligt mer nu och nu börjar det kännas tungt men oxå väldigt nära (v36) och spännande. :)

Längtar som en galning!

Har tvättat minikläderna och gjort i ordning rummet med skötbord mm. Nästa vecka tänkte jag packa BBväskan och sen är det spjälsängen som ska monteras och bäddas och babyskyddet som måste provas i bilen. Nästa vecka ska även vagnen komma.

Hojja, va kul!

Idag har jag även förevigat magen hos en fotograf. :)

• Linkken

Nu har vi fått datum för vårt planerade snitt. Vår bebis kommer om exakt två veckor. Hjärta Går in i vecka 38 imorgon, bebisen kommer alltså att födas på 38+6. Känns så otroligt spännande och så nära nu!!

Lite onödigt spännande med tanke på att jag just nu har en hel del förvärkar, det gör ibland riiiiiktigt ont långt nere i magen. Så vi hoppas bara innerligt att den lilla ska orka stanna kvar två veckor till. Nu just känns det lite lugnare och h*n hickar där inne, så vi håller tummarna!

• Katten95

42 dagar kvar här, idag börjar tvättning av alla bebiskläder så att man kan packa bb väskan snart! :3

• Migas
    Hej alla,
    jag har läst alla inlägg men har tyvärr inte haft tid/ork att skriva så mycket på sista tiden. 

Är i vecka 36 (35+4) nu och har sedan en tid tillbaka lite ont i ryggen, känner av en skarp smärta precis i brösthöjd (fast i ryggen) om man sitter längre stunder i samma ställning och någon mer molande värk i ryggen när man står och går, så känns som det kvittar hur  jag gör för jag har ont iaf och ligga hela tiden går inte heller då man tillslut får ont i ryggen av det också

Jag har de senaste tre gångerna (dvs. fyra veckor) avrundat för kläder legat på samma vikt när jag vägt mig hos barnmorskan och om man går ytterligare tre veckor tillbaka i tiden så var det endast en viktökning på 1kg. Är det någon som har koll på hur vanligt det är att man har en platå på fyra veckor och om det är något som jag borde oroa mig för mer än att äta lite mer och hoppas på en viktökning efter två veckor igen? Vägde mig senast i vecka 35+0. 

Jag tycker att det är något speciellt och ganska viktigt att ha något helt nytt till bebis som första plagg så funderar jag på om man vågar köpa 50 (och riskera att det är för litet) eller om 56 är bättre (och ta risken att det är för stort istället). Har fått ganska mycket kläder i övrigt så vill inte köpa för mycket nytt i de små storlekarna därav mitt dilemma. Hur tänker ni?

Förresten, någon mer som tycker att det vore kul att göra en BF-lista så man har lite koll på alla andra?
  • Linkken
    Migas skrev 2016-02-14 21:02:08 följande:
    Hej alla,
    jag har läst alla inlägg men har tyvärr inte haft tid/ork att skriva så mycket på sista tiden. 

Är i vecka 36 (35+4) nu och har sedan en tid tillbaka lite ont i ryggen, känner av en skarp smärta precis i brösthöjd (fast i ryggen) om man sitter längre stunder i samma ställning och någon mer molande värk i ryggen när man står och går, så känns som det kvittar hur  jag gör för jag har ont iaf och ligga hela tiden går inte heller då man tillslut får ont i ryggen av det också

Jag har de senaste tre gångerna (dvs. fyra veckor) avrundat för kläder legat på samma vikt när jag vägt mig hos barnmorskan och om man går ytterligare tre veckor tillbaka i tiden så var det endast en viktökning på 1kg. Är det någon som har koll på hur vanligt det är att man har en platå på fyra veckor och om det är något som jag borde oroa mig för mer än att äta lite mer och hoppas på en viktökning efter två veckor igen? Vägde mig senast i vecka 35+0. 

Jag tycker att det är något speciellt och ganska viktigt att ha något helt nytt till bebis som första plagg så funderar jag på om man vågar köpa 50 (och riskera att det är för litet) eller om 56 är bättre (och ta risken att det är för stort istället). Har fått ganska mycket kläder i övrigt så vill inte köpa för mycket nytt i de små storlekarna därav mitt dilemma. Hur tänker ni?

Förresten, någon mer som tycker att det vore kul att göra en BF-lista så man har lite koll på alla andra?
    Hejsan!

Vad sa din barnmorska om vikten då? Om hon inte hade något att anmärka skulle jag inte oroa mig. Hade du gått upp mycket innan? Det kan ju hända att kroppen bara vänjer sig. Så länge bebisen växer som h*n ska spelar ju vikten egentligen ingen roll. Beror ju också på vilket utgångsläge du hade med vikten, över/undervikt och sådant...

Jag ville också absolut ha något nytt till bebis som första plagg (och har nog också annars köpt rätt mycket nytt samt fått en hel del). Ibland läser man ju att man kan skippa stl 50, men de flesta av mina vänner håller inte alls med om det, utan säger att de haft stl 50 ett bra tag. Nu vet jag också ungefärlig födelsevikt på vår bebis eftersom det blir med snitt och vi varit på ultra nyligen, så jag vet att 50 blir lagom för vår lilla. Du behöver ju inte köpa av de allra dyraste plaggen, om du är orolig? H&M har ju t.ex. väldigt bra budgetalternativ och också KappAhls barnkläder är överkomliga. Så kan du ha åtminstone en uppsättning i stl 50. Det är ju inte heller kul, eller bekvämt, om bebisen drunknar i sina kläder.

Bra idé med en bf-lista, låter kul! :) Jag sätter då in datumet för vårt planerade snitt eftersom det ju faktiskt nu är den dag då bebisen förväntas komma, om än inte det ursprungliga bf-datumet. Så kan ni andra fylla i sen:

BF-lista:

Linkken: 26.02
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?