Kung Markatta skrev 2015-07-27 23:39:03 följande:
Jag menar att man anmäler sitt intresse av att vara med i panelen och sedan kan man som paneldeltagare bli utvald och ombedd att delta i en undersökning. Håller du med om det?
Det är riktigt att man inte kan veta om en paneldeltagare ljuger när det gäller bakgrundsfrågor men om det ska ske någon manipulation krävs en samordnad aktion där ett stort antal paneldeltagare ljuger på ett representativt sätt. Ju större arbetsinsats som krävs och ju fler personer som måste delta desto mindre troligt att det sker menar jag.
nihka skrev 2015-07-27 08:58:23 följande:
Min åsikt är att man låter bli att redovisa ALLA resultat där man använt självrekryterande webbpaneler.
Det har jag inga egentliga synpunkter på. Det är ju som sagt en åsikt.Jag har inte stenkoll på just vad svt rapporterar om. Jag syftade på svensk media över lag.
Här har exempelvis metro rapporterat om yougov:s undersökning:
www.metro.se/nyheter/yougov-s-tappar-samsta-resultatet-sedan-valet/EVHodw!5FjujxLUOWwo6/Ja.
Ja, men om möjligheten att manipulera finns tycker jag man tar bort den så behöver det inte heller bli något snack om det i efterhand plus att man stryper till möjligheten att fuska.
Vad privatägda tidningar som Metro rapporterar om kanske man inte kan ha lika många synpunkter om som hur public service agerar och mig veterligen rapporterar de inte om några opinionsundersökningar från institut som använder självrekryterade webbpaneler.