Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Ascendere skrev 2015-07-23 13:19:18 följande:
    Det var en intressant fråga. Jag tror bland annat att skillnaden är att M och S numera ligger så nära varandra i sin politik, inte minst inom migration och integration, eller snarare saknar helt en övergripande inriktning som man vill att landet ska ha, och stirrar sig istället blind på hur man ska hindra att SD får inflytande. 

Så att S var största parti under den perioden tror jag definitivt bidrog ännu mer till vänsterglidningen av M och den liberala glidningen hos S. 
    På samma sätt tror jag att när SD blir största parti, om inte de andra partierna hindrar det genom åtgärderna jag skrivit om ovan, vilket dock inte kommer att hända eftersom det vore rasistiskt, kommer det att dra ur proppen och de andra partierna har inget val längre än att skärpa till invandringspolitiken. 
    Jag kan tänka mig att det sker på samma sätt fast tvärtom som när partierna hela 00-talet och en bit in på 10-talet tävlade om vem som var minst rasistisk, dvs ville ta emot flest invandrare, och att man istället kommer att tävla om vem som är mest rasistisk, dvs vill ta emot färst invandrare. 
    Visst har S och M gemensamma beröringspunkter men ligger inte nära varandra utan de ligger båda så långt från SD att det ter sig så för SD. När man ligger långt från någon politiskt och ideologiskt vill man varken samarbeta eller att de ska ta över.

Varför har SD så svårt att förstå att andra inte vill ha en assimileringspolitik? Det är väl egentligen inte svårare än att förstå att SD inte vill ha en integreringspolitik. Terrorgruppen IS och en rad andra förtryckargrupper förespråkar assimileringspolitik och då är det fler som förstår att andra inte gillar konceptet.

Vänsterglidning??? Sverige har inte stått så långt till höger sedan Olof Palme.

Flyktingmottagningen har reglerats utifrån antalet flyktingar som flyr. SD kan inte ändra på hur många människor i världen som drabbas av krig och förföljelse.

• nihka
    nihka skrev 2015-07-23 14:13:10 följande:
    Visst har S och M gemensamma beröringspunkter men ligger inte nära varandra utan de ligger båda så långt från SD att det ter sig så för SD. När man ligger långt från någon politiskt och ideologiskt vill man varken samarbeta eller att de ska ta över.

Varför har SD så svårt att förstå att andra inte vill ha en assimileringspolitik? Det är väl egentligen inte svårare än att förstå att SD inte vill ha en integreringspolitik. Terrorgruppen IS och en rad andra förtryckargrupper förespråkar assimileringspolitik och då är det fler som förstår att andra inte gillar konceptet.

Vänsterglidning??? Sverige har inte stått så långt till höger sedan Olof Palme.

Flyktingmottagningen har reglerats utifrån antalet flyktingar som flyr. SD kan inte ändra på hur många människor i världen som drabbas av krig och förföljelse.
    * Sverige har inte stått så här långt till höger sedan högerglidningen började efter Olof Palme.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-07-23 14:46:03 följande:
    Vilken grupp pratar du om nu?

Givetvis kan folk gå mellan C och MP för att ändra block-balansen. Men att M+FP+KD:are skulle dratiskt byta sida till S är jag inte så säker på. Att rödgröna skulle sammarbeta med SD ser jag som uteslutet idag.

Frågan är om alliansen vill göra det eller inte. Om de väljer inte så kommer de inte kunna bilda en regering på lång tid.
    De väljare som vill att deras parti inte ska ha något att göra med SD.
  • nihka
    Ascendere skrev 2015-07-23 12:55:14 följande:
    Ja, vi får verkligen hoppas att de stackars dynamitarderna in spe omgående får hjälp med bostad i Stockholm och förtur till jobb så de kan återintegreras i samhället så fort som möjligt.
    Ja, SD-politikern som greps för sin inblandning i dynamittillslaget kan mycket väl komma att hänvisas till "bostad" och "förtur till jobb", och återintegrering med sin nazistkompis är väl också högst troligt.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-07-23 18:05:36 följande:
    Aha, vet jag om de varit så tysta hitils. Det enda Mona gick på val på var de inte skulle samarbeta med SD.
    Mona är inte väljarna.
  • nihka
    themia skrev 2015-07-25 09:48:44 följande:
    Javisst är det jobbigt att tvingas inse att folk i allmänhet inte tycker som en själv 
    Eller hur!

"Självrekryterande webbpaneler" innebär att man själv anmäler sitt intresse på nätet av att vara med i en mätning. Det säger sig självt att ett sådant system är känsligt för manipulation och det är inte alls konstigt att man tar beslut om att inte redovisa siffror hämtade från exempelvis Sentio som använder sig av en självrekryterande webbpanel.

Demokrati innebär att vederbörande får tycka att ett sådant beslut är fel samt uttrycka denna åsikt, men det innebär givetvis inte att man måste rätta sig efter det. Där börjar problemet för personen i fråga som också i mångt och mycket är representativ för hur SDare resonerar här.
  • nihka
    Cal XVI Gustf skrev 2015-07-27 00:16:08 följande:
    Man anmäler sig själv till panelen och sedan väljs ett antal personer ur panelen ut när det är dags för en undersökning. Det urvalet försöker man göra så representativt som möjligt sett till befolkningen och därför får panelmedlemmarna svara på en massa bakgrundsfrågor om allt ifrån ålder, bostadsort och inkomst till vad man röstade på i senaste valet.

Visst är det möjligt att manipulera en sådan panel men det kräver en omfattande och samordnad insats. Man får tänka på att en panel kan innehålla kanske 100.000 personer och ska man få någon effekt behöver man ett antal tusen "agenter" som listigt ljuger på ett representativt sätt om t.ex. vad de röstade på i senaste valet. Inte så troligt med andra ord att en sådan manipulation genomförs.

Sentio är inte de enda som använder sig av webbpanel. Det finns ingen anledning för svensk media att överlag "bojkotta" just Sentio samtidigt som man glatt redovisar resultaten från andra opinionsinstitut som kör med samma metod. I alla fall inte om man motiverar det med skepsis mot metoden.

Man låter människor anmäla sitt intresse för att vara med i en undersökning och sedan ställer man bakgrundsfrågor till dem utan att ha en aning om om svaren är tillförlitliga och utifrån deras svar skapar man sitt "representativa urval". Det säger sig självt att det är en metod som lämnar sig öppen för manipulation. Att du sedan tror att så inte sker är ju en åsikt.

Min åsikt är att man låter bli att redovisa ALLA resultat där man använt självrekryterande webbpaneler. United Minds har ju redan själv skrotat sin väljarbarometer baserad på självrekryterande webbpanel. Visst, plocka bort  Yougov också om det inte redan är gjort? Jag kan inte hitta några rapporteringar gjorda av SVT därifrån. Vilka andra resultat baserade på självrekryterande webbpaneler menar du redovisas av SVT?

• nihka
    thure skrev 2015-07-27 09:23:04 följande:
    Ditt förslag
    Mitt förslag var ganska olikt det du processade om mitt svar till att vara. Jag svarar inte på manipulerat innehållet. Försök igen eller droppa.
  • nihka

SDare som manipulerar mina svar, har väl inga som helst problem med att manipulera en väljarundersökning som ställer sig öppen till manipulation. Man tar uppenbarligen de tillfällen som bjuds under devisen ändamålet helgar medlen. Klart man ska reducera de möjligheter som SD och SDare använder i sitt fulspel. Och klart de grinar varje gång ett kryphåll täpps till.

• nihka
    FDFMGA skrev 2015-07-27 10:27:31 följande:
    Herregud. Tomten har alltså skrivit om ditt inlägg och citerar det som om det vorer din text.Skrattande
    Nej, "bara" gett det en annan mening med egna ord i sitt svar.
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?