• veraicon

När alla andra blir gravida

Just nu känner jag mig ensam och övergiven. Isolerad. Vi har försökt få barn i snart tre år och när vi började var det inte så många av våra vänner som hade barn. Men på tre år hinner mycket hända.

Vi har gjort 3 IVF:er och har betalat för att göra tre omgångar till. Vi har också planerat ett bröllop till hösten för att komma ett steg närmare adoption. Jag hade tänkt att en av mina närmaste vänner skulle vara toastmadame, men så blev hon gravid för tre månader sedan. Då valde jag mentalt bort henne. Igår provade vi våra bröllopskläder framför spegeln, precis då ringer vännen som istället ska få vara toastmadame och berättar att hon är gravid. Det blev ett brudpar i tårar. Just nu känns inte ens bröllopet kul. 

Nu har jag bara en vän kvar som inte har eller ska ha barn. Alla andra lever det livet nu. Det som vi har velat leva så länge. Jag vet inte var jag ska göra av min sorg och frustration. Mitt utanförskap. Jag och min sambo pratar mycket och vi har träffat en terapeut kring detta men alltså helvete så kämpigt det börjar bli.

Berätta, hur klarar ni andra av det sociala? Vi har det ju bra ihop men det här tär på oss, hur klarar ni av att leva ett gott liv tillsammans?

• Svar på tråden När alla andra blir gravida
  • Anonym (Godis)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-23 01:14:04 följande:

Kanske låter arrogant men det gör det inte mindre sant! Och jag kan säga så för att jag befinner mig i exakt den situationen!

Att längta är hopplöst.... Att inte få veta är hopplöst.. Men att få barn sedan när man tappat alla sina vänner är jäkligt ensamt .. Så hur arrogant det än lät så var det mest en uppmaning att vara rädd om personer man bryr sig om ,

dom skaffar inte barn för att såra någon även om det sårar att inte kunna dela glädjen just då.

Livet fortsätter att gå upp och ner precis som innan och man behöver sina riktiga vänner!

Någon skrev att den önskat att sina vänner skulle få missfall och det var mest det jag reagerade på! Det låter helt fruktansvärt och min tanke var först " borde hon ha barn" hur kan man känna så ?
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-23 01:20:17 följande:

Någon skrev att den önskat att sina vänner skulle få missfall och det var mest det jag reagerade på! Det låter helt fruktansvärt och min tanke var först " borde hon ha barn" hur kan man känna så ?

Känslor är sällan rationella eller något man styr över. En del känslor skäms man över och vet att de är "fel" eller konstiga men ändå har man dem. Så länge man inte uttrycker dem på annat sätt än så här anonymt på ett forum skadar de knappast någon.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-23 01:14:04 följande:

Kanske låter arrogant men det gör det inte mindre sant! Och jag kan säga så för att jag befinner mig i exakt den situationen!

Att längta är hopplöst.... Att inte få veta är hopplöst.. Men att få barn sedan när man tappat alla sina vänner är jäkligt ensamt .. Så hur arrogant det än lät så var det mest en uppmaning att vara rädd om personer man bryr sig om ,

dom skaffar inte barn för att såra någon även om det sårar att inte kunna dela glädjen just då.

Livet fortsätter att gå upp och ner precis som innan och man behöver sina riktiga vänner!

Det har du helt rätt i och som tidigare sagts är det en del av sorgen. Du bör nog fundera lite på hur du uttrycker dig framöver, att bara skriva det uppenbara på näsan på folk uppskattas sällan.
  • Anonym (tjejen)

Känner även jag en stor sorg över att vara barnlös. Har upptäckt att alla bebisbilder på Facebook ger mig en hel del ångst.

Jag tänker att jag inte kan förvänta mig förståelse från någon som inte varit i min och min sambos situation. Att världen alltid kommer att innehålla folk och situationer som känns jobbiga. Därför försöker jag vara stark och tänka att jag är inte dom, så varför jämföra våra liv. Och om vi inte blir gravid så blir vi föräldrar på annat sätt. Samtidigt försöker jag att hjälpa mig bort från onödigt skit. Avföljer bebisfolk på sociala medier och umgås med människor som inte är rädda för att prata om lite tyngre grejer. Folk med fin fasad som gillar kallprat går fetbort.

Så, jag känner igen mig. Lycka till! Kram

• Anonym (Godis)

Helt ärligt vi är ju vuxna!

Att skriva helt vanligt utan hjärtan och gulligull utan bara vara saklig är inte hjärtlöst! Det är ett känsligt ämne och ingen mår bra av att folk säger massa lögner och stryker medhårs hela tiden, det man är rädd för och det som är problemet är ett helvete att leva med!

Som jag sa innan så reagerade jag mest på personen som önskar livet ur sina vänners bäbisar! Jag har haft 3 missfall och för mig lät det hjärtlöst och rationell eller inte så lät det som djävulen själv!

M

Anonym (Tweet) skrev 2015-07-23 19:04:02 följande:

Det har du helt rätt i och som tidigare sagts är det en del av sorgen. Du bör nog fundera lite på hur du uttrycker dig framöver, att bara skriva det uppenbara på näsan på folk uppskattas sällan.

• Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 08:57:06 följande:

Helt ärligt vi är ju vuxna!

Att skriva helt vanligt utan hjärtan och gulligull utan bara vara saklig är inte hjärtlöst! Det är ett känsligt ämne och ingen mår bra av att folk säger massa lögner och stryker medhårs hela tiden, det man är rädd för och det som är problemet är ett helvete att leva med!

Som jag sa innan så reagerade jag mest på personen som önskar livet ur sina vänners bäbisar! Jag har haft 3 missfall och för mig lät det hjärtlöst och rationell eller inte så lät det som djävulen själv!

M

Man behöver inte gulla med folk men man kan ändå fundera på vad man säger, när man säger det och hur man säger det. Jag har också haft missfall men behöver inte kalla någon för djävulen för att de uttrycker en känsla. Jag kan till och med förstå den personens känsla.

Den här tråden är nog inget för dig helt enkelt.
  • Anonym (Godis)

Tycker det är anmärkningsvärt att du tycker att någon som uppmanar att vara rädd om ens nära och kära ska tänka på vad man säger men tycker att en person ska få önska livet ur sina vänners barn är helt ok!

Chockerande !!

På vilket sätt mår man bättre av att det går dåligt för andra?

Anonym (Tweet) skrev 2015-07-24 10:32:34 följande:

Man behöver inte gulla med folk men man kan ändå fundera på vad man säger, när man säger det och hur man säger det. Jag har också haft missfall men behöver inte kalla någon för djävulen för att de uttrycker en känsla. Jag kan till och med förstå den personens känsla.

Den här tråden är nog inget för dig helt enkelt.

• Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 12:32:19 följande:

Tycker det är anmärkningsvärt att du tycker att någon som uppmanar att vara rädd om ens nära och kära ska tänka på vad man säger men tycker att en person ska få önska livet ur sina vänners barn är helt ok!

Chockerande !!

På vilket sätt mår man bättre av att det går dåligt för andra?

Sluta larva dig. Jag har aldrig sagt att det är okej att önska livet ur någons barn.

Däremot har jag sagt att man inte alltid rår för sina reflexmässiga känslor. Så kamma till dig och sluta älta det nu.
  • Anonym (Godis)

haha du verkar br go du!

Anonym (Tweet) skrev 2015-07-24 19:37:59 följande:

Sluta larva dig. Jag har aldrig sagt att det är okej att önska livet ur någons barn.

Däremot har jag sagt att man inte alltid rår för sina reflexmässiga känslor. Så kamma till dig och sluta älta det nu.

• Anonym (Godis)

haha du verkar bra go du!

Anonym (Tweet) skrev 2015-07-24 19:37:59 följande:

Svar på tråden När alla andra blir gravida