• Anonym (Partyprissen)

Festar jag för mycket?

Hej! Jag kom bara att tänka på hur ofta och mycket jag faktiskt dricker och ville kolla av hur ni andra brukar ha för vanor. Men värt att nämna är ju att jag är en tjugoårig tjej och singel. Jag går alltid ut två gånger i veckan på krogen och då blir jag majoriteten av gångerna väldigt berusad och stannar oftast till stängning. En typisk utgång dricker jag en vinflaska 12% till förkröket och kanske 4 stycken redbullvodka och två shots på krogen så ofta ligger man ju utslagen hela nästkommande dagen. Jag tycker alltid jag ser samma folk ute och går typ alltid ut med samma vänner som alltså är på samma nivå som mig så jag har inte reflekterat så mycket över att det kanske är lite väl ändå? Jag vet inte, hur ser det ut för er? (när ni var i min ålder då framförallt). Samtidigt inget jag vill ändra på utan jag passar på nu när jag kan och inte har pojkvän/barn. Jag är en otroligt rastlös person också men sköter mitt jobb väldigt väl och har andra intressen också men frågar av ren nyfikenhet bara!

• Svar på tråden Festar jag för mycket?
  • Anonym (vabah)
    Anonym (Partyprissen) skrev 2015-06-30 01:30:33 följande:
    Jo absolut, men det vet jag ju att många andra också gör. Men ångesten är det värsta och det är den som har fått mig att tänka till nu lite. Hur mycket man gör bort sig eller gör ogenomtänkta val man aldrig skulle gjort annars. Men jag ska nog börja dra ner på det lite. För bortsett från dessa två festkvällar i veckan så går jag och mina vänner också ut en hel del och dricker öl/vin. Vi har snöat in oss på det, istället för att fika eller gå ut och äta eller inte vet jag gå på bio så är det alltid på alkohol pengarna läggs. Och det är också det som fått mig att tänkta till lite nu om man inte ska ta och börja ändra rutinerna för pengar, hälsan och att slippa ångest. Fast samtidigt vet jag att det inte kommer bli så tyvärr än på ett tag för jag trivs ju med det men jag hoppas att andra saker fångat mitt intresse istället inom en snar framtid. 
    För mig blev ångesten värre och värre faktiskt. Ju mer jag festade, ju mer drack jag, ju fullare blev jag, ju mer gjorde jag bort mig och då fick jag värre och värre bakfylla och ångest. En ond cirkel. Blev dessutom "sprit fet" och orkade inte träna på samma vis plus att onyttig alkohol och mat gjorde att jag la på mig i vikt. Idag dricker jag kanske 2 gånger per år, och minns den tiden med mycket fest med väldigt negativa känslor och minnen kan jag säga. Fy sjutton vad jag gjort bort mig i mina tankar. För att inte tänka på alla pengar jag slösade på onödigt.
  • Anonym (se på)

En annan aspekt i det hela. Har du varit med samma människor på krogen men nykter någon gång?

För en del blir det ett uppvaknande att se samma situation nykter. Problemet med alkohol - ja, du kanske minns en del pinsamma situationer, men jag kan säga att det rent allmänt flamsiga beteende många har på fyllan är nog för att avskräcka.

Jag har pga en vän som jobbar i festmiljö stått bredvid nykter många gånger om. Helt okända människor som kommer fram och flamsar, sluddrar, luktar kräk som envist vill prata med mig eller bjuda. De ser sig själva som oövervinneliga, stiliga som fan, intelligenta osv. Jag ser en odrägligt full person som har förlorat allt vett.

Även det som uppfattas som en oskyldig pratstund av någon som fått lite för mycket, kan i verkligheten vara en rätt odräglig situation för någon som inte är berusad. Skrikande, sluddrande, osmakliga pinsamma skämt, personligt utrymme, förstår inte avisanden, osv.

Rekommenderar dig att köra en nykter kväll och se det från den andra sidan.
    Titta runt hur folk faktiskt beter sig i onyktert tillstånd. Det är rätt tragiskt.

• Anonym (been there done that)

Tycker absolut att de är farligt. Du ska inte behöva alkoholen för att ha roligt. Jobba med dig själv och självkänslan. Alkohol är en drog, du mår bra för stunden men vad gör den mot dig och din kropp? Igentligen?

Jag var på väg in i ett missbruk men hela samhället och jag ignorerade det då "de hör till åldern"

Lyckades själv se och sluta i sista sekunden och är så tacksam idag.

Idag är jag bara 26 och lever med en nykterist som aldrig druckit men han går ut 2 gånger i veckan och har inga planer på att sluta gå ut, han älskar musik och dans, och jag går ut max en gång i månaden. Dricker kanske 2 ggr per år.

Samhället måste sluta trycka in i folks huvuden att alkohol hör till och är lika självklart som mat. NEJ! STOP!

• Anonym (umgänge)

I mina ögon har du alkoholproblem. Om du själv uppfattar det så beror på om du  får några problem av det, kroppsliga eller sociala (och när drickande blir ett socialt problem beror på vilken omgivning man har.) Minns när jag jobbade i alkoholvården och medelåldersmän som kunde supa hjärnan av sig på helgen och där frun stuckit för att hon hade bättre saker att göra än att torka spyor hävdade att de inte hade alkoholproblem för att de jobbade i veckan.

• Jue

Jag personligen tycker att det är väldigt mycket, men det är väl för att jag tycker att festande så pass ofta är överskattat. Tillslut blir det ju en vana och inget man gör för att ha extra kul. :P Men tycker du om din livsstil och tänker fortsätta så skit i vad andra definierar som "mycket".

• Anonym (nej)

Tycker inte det är för mycket.

När jag var 20 var jag mamma, drack varannan helg.

Men i åldern 14-18 var jag ute varje fredag-lördag och varannan onsdag och söndag också. Drack mig berusad och levde livet alldeles för illa.. Inget annat än alkohol, men ersatte känslor med olika killar istället.

Fredag lördag är inte mycket när man är ung...dessutom drack jag mer än dig. Lev livet medan du kan

• Anonym (???)
    Anonym (Partyprissen) skrev 2015-06-29 19:56:58 följande:

Skulle nog inte klara av att ta en vit månad nu EFTERSOM jag tycker det är så jävla roligt att gå ut. Sen vet jag ju att det finns alkoholhaltiga alternativ men jag är inte ute efter att bli salongsberusad eftersom jag inte tycker det är kul. 

Där svarar du ju själv på om du dricker för mycket eller inte. Du klarar inte en vit månad eftersom du inte kan gå ut nykter. Du dricker för att bli asfull inte bara berusad. Du tycker inte själv att det låter illa oavsett om du är 20 eller inte.

Jag blir mest förundrar över hur någon som är asfull två kvällar i veckan och ligger utslagen och bakfull två hela dagar och som dessutom går ut och dricker ytterligare ett par kvällar i veckan ändå tror sig klara av ett jobb bra. 
  • sahara1989

när jag var 21 som du så var jag också singel och festade minst 3 kvällar i veckan, riktigt hårt festande med efterfest till 10 på morgonen =) Idag har jag barn och sambo och nu blir det mer middag och vin med vänner eller en drink på en uteservering men fan va glad jag är att jag hade mina galna kvällar och nätter=) Så festa på du!! 

• trilskas

Jag är 24 år, vid 20 års ålder så drack jag absolut inget som har med energidryck eller alkohol att göra. Än idag har jag aldrig varit på krogen.

• Anonym (äh)

Jag var som du när det begav sig, men har ruttnat helt på dem livsstilen. Är jätteglad för att jag inte är en av mammorna som festar i samma takt som sina tonåringar idag...

Festa på medan du är ung!

Svar på tråden Festar jag för mycket?