• Anonym (hmm)

Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?

Hej!
    Jo det är så att jag har en styvmamma som har haft problem med alkohol så länge jag kan minnas men förut visade hon det inte som hon började göra för 5 år sedan. Hon sveper ett glas med vad som helst på 1 sek och blir påverkad av detta så att hon inte kommer ihåg vad hon sa dagen efter. Hon blir totaltförändrad som människa så fort hon "tar sig lite". Hon pratar om hemska saker och när hon och jag har varit själva är det många gånger jag har sagt att jag är trött och ska sova sen gråtit mig själv till sömns för det är, jag vet inte hur man ska uttrycka sig... frustrerande, sårande, äckligt, ja allting! Hon har nu "slutat" dricka för cirka ett år sen och började med möten hos beroendekliniken för att hennes dotter och pappa "tvingade" henne. Hon började då på antabus. Det gick jätte bra i nästan ett år men för nån månad sen så frågade jag hur det gick osv och då sa hon att hon hade slutat med tabletterna för att hon hade fåt för högt värde i nånting.. Stämmer detta ? och så sa hon att hon kanske inte ska fortsätta med dem. Samma kväll, så super hon när pappa är ute på tomten och fixade något & jag ska göra iordning mig. Sen kommer jag tillbaka och märker DIREKT att hon har druckit och hon är helt lustig och pratar om skitsaker och är elakt ärlig.

Hittar hon på eller slutar man bara sådär tvärt om det är något värde som höjs?!

Någon som har "tips", invändningar på hur man kan lösa en sån här sak eller försöka påverka så hon inser allvaret. Hon skrattar bara bort de och säger att ingen förstår hur ´mycket hon gör på jobbet som hon tar ett glas för att varva ner, vilket inte stämmer. Hon tar det för att hon mår dåligt och för att kunna däcka och inget annat.

• Svar på tråden Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?
  • Anonym (hmm)
    TigerLilySwe skrev 2015-06-19 07:23:38 följande:

Ett återfall får man inte. Ett återfall tar man, dvs planerar det i förväg. Uppenbarligen räcker inte antabus, social kontroll (din pappa) eller beroendemottagningens insatser, jag skulle gissa att hon inte är tillräckligt motiverad att sluta dricka. Alkoholism är en svår och lurig sak, manipulation ( att lura sig själv och omgivningen) är svårt att förstå sig på. Du har inget ansvar i detta. Berätta och dela dina upplevelser för din far. Hans uppgift är att värna om och ta hand om sina barn. Stor kram!

Okej, ja jag har hört stt de är väldigt duktig på att "ljuga" manipulera osv... Nä det verkar inte som att hon förstår allvaret därför tänkte kag pm någon annan varit i liknande situation osv. Han vet det mesta och bor hos min mamma, är vuxen och vi pratar hela familjen om det. Gör detta inlägg för att kunna få lite mer information hur tex medicinen fungerar osv så man vet om hon "ljuger om den" tex. Han tar jätte bra han om mig, bor hos min mamma men har jätte bra kontakt med honom :) Kram!
  • Anonym (hmm)
    Drottningen70 skrev 2015-06-19 07:44:53 följande:

Det stämmer att antabus påverkar levern. Men om man istället super när man slutat så är det faktiskt värre för levern så det är ett svepskäl. Det finns mediciner som inte påverkar levern och som istället har en sugdämpande effekt. Det kan vara värt att prova.

Ja och jag har läst att antabus kan sitta i när man har slutat ta det en viss tid och det är ju väldigt farligt att dricka med den medicinen. Ja det skulle nog vara mer passande!
  • Anonym (Mamma)

Jag har gått på antabus tidigare men fått sluta pga av mina blodvärden, jag tål inte antabus. Det är vanligt enligt min läkare så det stämmer säkert.

Tog 200mg 2 ggr/vecka förut. Tror inte man opererar in antabus i Sverige (Persbrandt gjorde det i Norge tror jag?) och det är väldigt osäker metod.

AA fungerar inte för alla. Jag har varit på drygt 10 möten för jag ville ge det en chans, men jag kände ingen samhörighet eller igenkännande när jag var där. Mådde bara dåligt av mötena.

Får hon terapi? Det finns ALLTID en orsak att man dricker och får man inte hjälp med grundproblemet blir man bara tillfälligt alkofri, men inte frisk. När man mår dåligt men inte dricker tror "alla" runtomkring att man mår bra och att allt är frid och fröjd.

Men sanningen är att när jag håller upp i några år så mår jag uruselt och är nästan självmordsbenägen för jämnan. Detta är det ingen som vet eftersom mitt mående inte syns utanpå. Jag är snygg/fräsch och tar väl hand om mig själv - alltid.

Men jag mår MYCKET bättre när jag "får" dricka ibland.

Att ta återfall ingår i sjukdomen och är snarare regel än undantag. Viktigast vid ett återfall är att stoppa det omedelbart och att anhöriga inte gör någon stor sak av det.

Att hon enligt dig inte "inser allvaret" angående återfallet är enbart positivt hur konstigt det än låter.

Jag är själv sambo med barn och bonusbarn.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-19 10:47:29 följande:

Jag har gått på antabus tidigare men fått sluta pga av mina blodvärden, jag tål inte antabus. Det är vanligt enligt min läkare så det stämmer säkert.

Tog 200mg 2 ggr/vecka förut. Tror inte man opererar in antabus i Sverige (Persbrandt gjorde det i Norge tror jag?) och det är väldigt osäker metod.

AA fungerar inte för alla. Jag har varit på drygt 10 möten för jag ville ge det en chans, men jag kände ingen samhörighet eller igenkännande när jag var där. Mådde bara dåligt av mötena.

Får hon terapi? Det finns ALLTID en orsak att man dricker och får man inte hjälp med grundproblemet blir man bara tillfälligt alkofri, men inte frisk. När man mår dåligt men inte dricker tror "alla" runtomkring att man mår bra och att allt är frid och fröjd.

Men sanningen är att när jag håller upp i några år så mår jag uruselt och är nästan självmordsbenägen för jämnan. Detta är det ingen som vet eftersom mitt mående inte syns utanpå. Jag är snygg/fräsch och tar väl hand om mig själv - alltid.

Att ta återfall ingår i sjukdomen och är snarare regel än undantag. Viktigast vid ett återfall är att stoppa det omedelbart och att anhöriga inte gör någon stor sak av det.

Att hon enligt dig inte "inser allvaret" angående återfallet är enbart positivt hur konstigt det än låter.

Hej! Tack för att du skriver!

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Jon varit
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-19 11:01:37 följande:

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Hon varit med om det.. Hon gick på antedfpresiv och pratade förut med någon men hon slutade som hon gör med allt och går tillbaka och dricker istället och tycker själv att hon på något sätt förtjänar att dricka. Har också sagt, alla andra vet att hon har varit med om saker & enda lösningen är att bearbeta det men hon prata hellre om det på fyllan..men det har varit bra ett år nu & får hoppas hon fortsätter ta det. Några "tips" på hir man kan försöka få henne att inse stt hob behöver ta tag i det hon varit med om? Utsäkta stavningen!

Men med stt operar in ngt så är det inte antabus vad jag uppfattade det som? Var något annat tror jag..

• Anonym (hmm)

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Hon varit med om det.. Hon gick på antedfpresiv och pratade förut med någon men hon slutade som hon gör med allt och går tillbaka och dricker istället och tycker själv att hon på något sätt förtjänar att dricka. Har också sagt, alla andra vet att hon har varit med om saker & enda lösningen är att bearbeta det men hon prata hellre om det på fyllan..men det har varit bra ett år nu & får hoppas hon fortsätter ta det. Några "tips" på hir man kan försöka få henne att inse stt hob behöver ta tag i det hon varit med om? Utsäkta stavningen!

Men med stt operar in ngt så är det inte antabus vad jag uppfattade det som? Var något annat tror jag..

• Anonym (Mamma)

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Jon varit

Mina 2 bästa vänner är de enda som vet allt hemskt jag varit med om.

Den ena har jag tyvärr tappat kontakten med och den andra har dött.

Så livet är extremt tungt just nu för min del - men jag dricker inte!

Tar hon några andra mediciner? Hur är förhållandet mellan henne och din pappa?

Har hon någon diagnos?

Jag har haft diagnosen som tidigare hette borderline, men är frisk sen några år tillbaka och tar därav inga mediciner längre.
  • Anonym (Mamma)

Oj, hade jag tagit antabus varje dag så hade jag inte kunnat sköta mitt heltidsjobb. Arbetar hon?

Har hon någon diagnos?

Jag har haft diagnosen som tidigare hette borderline, men är frisk sen några år tillbaka och tar därav inga mediciner längre.
  • Anonym (Mamma)

Oj, hade jag tagit antabus varje dag så hade jag inte kunnat sköta mitt heltidsjobb. Arbetar hon?

Har hon någon diagnos?

• Anonym (Mamma)
    Drottningen70 skrev 2015-06-19 07:44:53 följande:

Det stämmer att antabus påverkar levern. Men om man istället super när man slutat så är det faktiskt värre för levern så det är ett svepskäl. Det finns mediciner som inte påverkar levern och som istället har en sugdämpande effekt. Det kan vara värt att prova.

Fel! Sanningen är att antabus är MER skadligt för levern än alkohol! Därav är det viktigt med regelbunden provtagning.

Sugdämpande tror jag fungerar om man enbart är beroende av alkohol men inte har någon bakomliggande psykisk orsak till missbruk. (Vilket jag tror är extremt ovanligt om det ens finns?)

Däremot den andra medicinen som gör att den som dricker inte blir påverkad kan fungera. När effekten uteblir finns det ingen anledning att dricka.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-19 11:12:29 följande:

Har hon någon diagnos?

Oj vad hemskt :/ förstår att det känns tungt. Det är ju jätte bra! Grattis :)

Hon åt antidepressiva förut innan hon börjar på antabus och pratade med psykolog men Jon slutade med de och började dricka igen. Sen började hon på antabus. Annars är det inget. Det är jätte bra, hon skulle inte kunna önska sig ngt bättre och hon älskar honom jätte mycket. Hon pratar om saker hon är med om med väldigt många, så hon är öppen av sig och när hon dricker så blir hon ännnuuuu mer öppen med alla och extremt ärlig, nästan elak.

Hon har haft ett jobbigt liv från att hon var liten tills hon träffade min pappa.
  • Anonym (soffi)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-19 10:47:29 följande:

Vill bara uttrycka min sympati.
Svar på tråden Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?