Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?

Jag har gått på antabus tidigare men fått sluta pga av mina blodvärden, jag tål inte antabus. Det är vanligt enligt min läkare så det stämmer säkert.

Tog 200mg 2 ggr/vecka förut. Tror inte man opererar in antabus i Sverige (Persbrandt gjorde det i Norge tror jag?) och det är väldigt osäker metod.

AA fungerar inte för alla. Jag har varit på drygt 10 möten för jag ville ge det en chans, men jag kände ingen samhörighet eller igenkännande när jag var där. Mådde bara dåligt av mötena.

Får hon terapi? Det finns ALLTID en orsak att man dricker och får man inte hjälp med grundproblemet blir man bara tillfälligt alkofri, men inte frisk. När man mår dåligt men inte dricker tror "alla" runtomkring att man mår bra och att allt är frid och fröjd.

Men sanningen är att när jag håller upp i några år så mår jag uruselt och är nästan självmordsbenägen för jämnan. Detta är det ingen som vet eftersom mitt mående inte syns utanpå. Jag är snygg/fräsch och tar väl hand om mig själv - alltid.

Men jag mår MYCKET bättre när jag "får" dricka ibland.

Att ta återfall ingår i sjukdomen och är snarare regel än undantag. Viktigast vid ett återfall är att stoppa det omedelbart och att anhöriga inte gör någon stor sak av det.

Att hon enligt dig inte "inser allvaret" angående återfallet är enbart positivt hur konstigt det än låter.

Jag är själv sambo med barn och bonusbarn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-19 11:01:37 följande:

Hej! Tack för att du skriver!

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Jon varit

Mina 2 bästa vänner är de enda som vet allt hemskt jag varit med om.

Den ena har jag tyvärr tappat kontakten med och den andra har dött.

Så livet är extremt tungt just nu för min del - men jag dricker inte!

Tar hon några andra mediciner? Hur är förhållandet mellan henne och din pappa?

Har hon någon diagnos?

Jag har haft diagnosen som tidigare hette borderline, men är frisk sen några år tillbaka och tar därav inga mediciner längre.
  • Anonym (Mamma)

Hon tar antabus varje dag. Vet inte vilken mängd. Hon är väldigt öppen och vi har en jätte bra relation till varandra. Kan prata om exakt allt osv. Hon har varit med saker som man inte kan föreställa sig. Säg ngt så har Jon varit

Oj, hade jag tagit antabus varje dag så hade jag inte kunnat sköta mitt heltidsjobb. Arbetar hon?

Har hon någon diagnos?

Jag har haft diagnosen som tidigare hette borderline, men är frisk sen några år tillbaka och tar därav inga mediciner längre.
  • Anonym (Mamma)

Oj, hade jag tagit antabus varje dag så hade jag inte kunnat sköta mitt heltidsjobb. Arbetar hon?

Har hon någon diagnos?

• Anonym (Mamma)
    Drottningen70 skrev 2015-06-19 07:44:53 följande:

Det stämmer att antabus påverkar levern. Men om man istället super när man slutat så är det faktiskt värre för levern så det är ett svepskäl. Det finns mediciner som inte påverkar levern och som istället har en sugdämpande effekt. Det kan vara värt att prova.

Fel! Sanningen är att antabus är MER skadligt för levern än alkohol! Därav är det viktigt med regelbunden provtagning.

Sugdämpande tror jag fungerar om man enbart är beroende av alkohol men inte har någon bakomliggande psykisk orsak till missbruk. (Vilket jag tror är extremt ovanligt om det ens finns?)

Däremot den andra medicinen som gör att den som dricker inte blir påverkad kan fungera. När effekten uteblir finns det ingen anledning att dricka.
Svar på tråden Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?