• Anonym (hmm)

Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?

Hej!
    Jo det är så att jag har en styvmamma som har haft problem med alkohol så länge jag kan minnas men förut visade hon det inte som hon började göra för 5 år sedan. Hon sveper ett glas med vad som helst på 1 sek och blir påverkad av detta så att hon inte kommer ihåg vad hon sa dagen efter. Hon blir totaltförändrad som människa så fort hon "tar sig lite". Hon pratar om hemska saker och när hon och jag har varit själva är det många gånger jag har sagt att jag är trött och ska sova sen gråtit mig själv till sömns för det är, jag vet inte hur man ska uttrycka sig... frustrerande, sårande, äckligt, ja allting! Hon har nu "slutat" dricka för cirka ett år sen och började med möten hos beroendekliniken för att hennes dotter och pappa "tvingade" henne. Hon började då på antabus. Det gick jätte bra i nästan ett år men för nån månad sen så frågade jag hur det gick osv och då sa hon att hon hade slutat med tabletterna för att hon hade fåt för högt värde i nånting.. Stämmer detta ? och så sa hon att hon kanske inte ska fortsätta med dem. Samma kväll, så super hon när pappa är ute på tomten och fixade något & jag ska göra iordning mig. Sen kommer jag tillbaka och märker DIREKT att hon har druckit och hon är helt lustig och pratar om skitsaker och är elakt ärlig.

Hittar hon på eller slutar man bara sådär tvärt om det är något värde som höjs?!

Någon som har "tips", invändningar på hur man kan lösa en sån här sak eller försöka påverka så hon inser allvaret. Hon skrattar bara bort de och säger att ingen förstår hur ´mycket hon gör på jobbet som hon tar ett glas för att varva ner, vilket inte stämmer. Hon tar det för att hon mår dåligt och för att kunna däcka och inget annat.

• Svar på tråden Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?
  • Anonym (hjördis)

Börja med att berätta för din pappa. Har du någon närvarande mamma? Skulle du i så fall kunna bo mer hemma hos henne?

• Anonym (hmm)
    Anonym (hjördis) skrev 2015-06-19 00:07:46 följande:

Börja med att berätta för din pappa. Har du någon närvarande mamma? Skulle du i så fall kunna bo mer hemma hos henne?

Pappa vet om att hon har druckit men inte alltid när och så ofta. Men han puschar henne att äta antabus men han mår inte alls bra sv att veta om hon har druckit eller inte när jan kommer hem så han kommer lämna om Hon inte tar detta på allvar nu när vi alla runt omkring pratar med henne om det osv. Jag bor hos min mamma och har gjort det mestadels av mitt liv men bodde hos pappa ett år ungefär och sen åker dit så ofta jag har tid :)
  • Anonym (45)

Det kan ju vara hennes levervärden som höjts(vet dock inte hur antabus påverkar) 

• Anonym (45)

Kan du bo hos din riktiga mamma? 

• Anonym (hmm)
    Anonym (45) skrev 2015-06-19 00:26:32 följande:

Det kan ju vara hennes levervärden som höjts(vet dock inte hur antabus påverkar) 

Ja jo, ingen aning om hur det funkar. Har bott hos min mamma större delen av livet men man har märkt av det när man varit hos pappa ibland men inte nu på över ett år då hon gått på dessa tabletter men fått ett "återfall" men hon började med dessa igen men hon förstår lixom inte att hon behöver hjälp eller att hon veklingen behöver äta dessa tabletter. Så skulle vara bra om någon visste saker om antabus för hon har ljugit massor innan om saker.

Kan prata med pappa on detta & nu är det inte så illa som det varit tidigare & då visste msn inte att det bar så pass. Vi alla, hennes dotter med försöker ju stötta osv.
  • Giovanna

Jag känner med dig! Går hon på AA-möten? Den här bördan ska inte behöva ligga på dig. Känner du till Al-Anon? Det är en anhörigförening för anhöriga till alkoholister.

Antabus är ett riktigt rävgift och det stämmer att en kan få för dåliga levervärden och behöva sluta med det. Om det är sant i hennes fall vet jag förstås inte. Många slutar med Antabus efter ett tag när det känner att det "går bra nu" och tar sig sedan återfall. Det finns möjlighet att operera in Antabus för att slippa såna återfall.

Det låter som att ni behöver stöd hela familjen! Kanske behöver du också prata enskilt med någon, kurator tex. Går du i skolan kan du söka hjälp genom skolsköterskan/kuratorn.

• TigerLilySwe

Ett återfall får man inte. Ett återfall tar man, dvs planerar det i förväg. Uppenbarligen räcker inte antabus, social kontroll (din pappa) eller beroendemottagningens insatser, jag skulle gissa att hon inte är tillräckligt motiverad att sluta dricka. Alkoholism är en svår och lurig sak, manipulation ( att lura sig själv och omgivningen) är svårt att förstå sig på. Du har inget ansvar i detta. Berätta och dela dina upplevelser för din far. Hans uppgift är att värna om och ta hand om sina barn. Stor kram!

• Drottningen70

Det stämmer att antabus påverkar levern. Men om man istället super när man slutat så är det faktiskt värre för levern så det är ett svepskäl. Det finns mediciner som inte påverkar levern och som istället har en sugdämpande effekt. Det kan vara värt att prova.

• Anonym (hmm)
    Giovanna skrev 2015-06-19 06:24:50 följande:

Jag känner med dig! Går hon på AA-möten? Den här bördan ska inte behöva ligga på dig. Känner du till Al-Anon? Det är en anhörigförening för anhöriga till alkoholister.

Antabus är ett riktigt rävgift och det stämmer att en kan få för dåliga levervärden och behöva sluta med det. Om det är sant i hennes fall vet jag förstås inte. Många slutar med Antabus efter ett tag när det känner att det "går bra nu" och tar sig sedan återfall. Det finns möjlighet att operera in Antabus för att slippa såna återfall.

Det låter som att ni behöver stöd hela familjen! Kanske behöver du också prata enskilt med någon, kurator tex. Går du i skolan kan du söka hjälp genom skolsköterskan/kuratorn.

Hon gick på något möte och pratade med, vad jag tror va en psykolog på ett sånt där beroendeställe. Nä de visste jag inte vad de var, tack!

Hon sa att hon jade höga värden i något och skulle avvakta tills de hade sänkt sig, sedan sa hon att hon kanske inte ska fortsätta. Men drack nu en gång på ett helt år och förstod inte att det var allvarligt.

Pappa lan ju inte kontrollera vaf som är sant och inte helöer så han sa till henne att hon skulle börja och om hon skulle ha höga värden så skulle hon inte gå med på att börja igen? Så tror bara stt det är en ursäkt spm hon har "hittat". För man märker när hon vill undvika att prata om ngt när hon typ "ljuger".

Ah hört att det finns ngt alternativ som kan opereras in i armen eller vad det är.

Ja om hon inte fortsätter med att sköta det här nu så behövs ngt allvarligt göra. Vi i familjen kan prata om det och är öppna, har en bra relation med pappa och hennes dotter så vi brukar bolla och prata om de. Därför jag tänkte om någon vet hur denna medicin funkar osv.

Nä jag går inte i skolan längre:)
  • Anonym (hmm)
    TigerLilySwe skrev 2015-06-19 07:23:38 följande:

Ett återfall får man inte. Ett återfall tar man, dvs planerar det i förväg. Uppenbarligen räcker inte antabus, social kontroll (din pappa) eller beroendemottagningens insatser, jag skulle gissa att hon inte är tillräckligt motiverad att sluta dricka. Alkoholism är en svår och lurig sak, manipulation ( att lura sig själv och omgivningen) är svårt att förstå sig på. Du har inget ansvar i detta. Berätta och dela dina upplevelser för din far. Hans uppgift är att värna om och ta hand om sina barn. Stor kram!

Okej, ja jag har hört stt de är väldigt duktig på att "ljuga" manipulera osv... Nä det verkar inte som att hon förstår allvaret därför tänkte kag pm någon annan varit i liknande situation osv. Han vet det mesta och bor hos min mamma, är vuxen och vi pratar hela familjen om det. Gör detta inlägg för att kunna få lite mer information hur tex medicinen fungerar osv så man vet om hon "ljuger om den" tex. Han tar jätte bra han om mig, bor hos min mamma men har jätte bra kontakt med honom :) Kram!
Svar på tråden Ni som kan det där om Antabus och missbrukande styvförälder?