• The Whyte House

Läxor under sommarlov

Vår son får obligatoriska hemläxor på sommarlovet (gick just ut tvåan) och jag har försökt ta reda på om man verkligen får göra så.

Finns det verkligen ingen bestämmelse, riktlinjer eller något som styr detta? Verkar helt galet.  

Barn måste väl ha laglig rätt till sommarlov, precis som vi vuxna har laglig rätt till semester.

Kommunen hänvisar till rektorn på skolan och Skolverket skriver såhär:

När det gäller läxor så kan de inte ersätta den undervisning som eleven har rätt till med en lärares ledning men i övrigt finns inte några bestämmelser som reglerar läxor, prov och dylikt.

Hur mycket läxor, hemuppgifter och prov man ska ha, eller när dessa ska förläggas, är något som man måste diskutera på skolan och som läraren i slutändan bestämmer över.

Enligt läroplanen ska läraren planera undervisningen tillsammans med eleverna. Lärarna ska också utvärdera undervisningen tillsammans med eleverna. Arbetsmiljölagen ställer krav på att elever ska ha en god arbetsmiljö. Ingen ska i skolan behöva utsättas för ohälsosam stress. Det är rektorn som har det övergripande ansvaret för det.

Har man frågor kring upplägget runt läxor/prov kan man i första hand kontakta undervisande lärare på den aktuella skolenheten. Man kan också prata med skolans rektor. Om man även efter den kontakten vill gå vidare kan man lämna in sitt klagomål till skolans huvudman, det är kommunen om det är en kommunal skola. Om det är en fristående skola är det till styrelsen man då vänder sig.

Vänliga hälsningar,

Skolverket

• Svar på tråden Läxor under sommarlov
  • Aniiee

Jag frågar som de andra: Vad är det för läxor?

Sen har jag svårt att fatta varför en del svenskar är så hiskeligt rädda för läxor, men det är en annan diskussion....

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Ful Anka

Livet består av saker som måste göras. Du visste inte det?

This is my life and I don't care
  • The Whyte House

Det är läs och skrivläxor som ska göras varje dag. hm..  gillade inte kommentaren - det finns saker som måste göras vet du inte det? Förmodar att du jobbar på din semester.

• The Whyte House
    Ful Anka skrev 2015-06-15 17:49:30 följande:

Livet består av saker som måste göras. Du visste inte det?

Förmodar att du jobbar på din semester också!
  • Tonårsmamman1

Men om din son ligger efter med läs- och skrivträning, så är det väl bra att ni övar lite på lovet?

• LSalander

Läraren vill antagligen att din son inte glömmer det han har lärt sig om han slutar att träna under sommaren. Jag tror inte att läraren vill ge läxor för att jävlas med dig och/ eller sonen, utan vill ge dig och sonen stöd att utveckla sitt läsande och skrivande.

Kanske kan ni försöka göra det till något roligt tillsammans istället för att se det som något jobbigt och tråkigt?

Ex att först läser ni tillsammans och sen får han en belöning av något slag? Är han tävlingsinriktad och gillar utmaningar, gör det till en tävling! Idag läser vi 5 minuter, imorgon kanske vi kan läsa 6 minuter, eller öka sidantalet eller liknande. Rita ett diagram dag för dag eller vecka för vecka så han ser hur hårt han har jobbat och att det går framåt.

Du kan säkert vägra och protestera att göra läxor och övningar under sommaren, men vem tror du att det gynnar?

• Aniiee
    The Whyte House skrev 2015-06-15 19:33:04 följande:
    Förmodar att du jobbar på din semester också!
    Det är inte så jäkla ovanligt att folk lägger både 20 och 40 minuter på sitt jobb varje dag på sin semester. 

Han behöver komma igång/ikapp med läsning och skrivning. Det är sånt där som väldigt många barn ägnar sig åt varje dag, blad annat med sommarläsning. Så ansträngande är det inte att läsa en bok tillsammans, trots sommaren. Det är sånt som föräldrar bör göra med sina barn varje dag i veckan, vid läggdags, till exempel.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • The past is now

Jag tycker inte att det är konstigt. Att underhålla läsningen är bara bra så att de inte tappar och liksom backar. Mina söner ska läsa och gärna räkna lite matte. Ser jag som självklart och mitt ansvar.

Svar på tråden Läxor under sommarlov