• The Whyte House

Läxor under sommarlov

Vår son får obligatoriska hemläxor på sommarlovet (gick just ut tvåan) och jag har försökt ta reda på om man verkligen får göra så.

Finns det verkligen ingen bestämmelse, riktlinjer eller något som styr detta? Verkar helt galet.  

Barn måste väl ha laglig rätt till sommarlov, precis som vi vuxna har laglig rätt till semester.

Kommunen hänvisar till rektorn på skolan och Skolverket skriver såhär:

När det gäller läxor så kan de inte ersätta den undervisning som eleven har rätt till med en lärares ledning men i övrigt finns inte några bestämmelser som reglerar läxor, prov och dylikt.

Hur mycket läxor, hemuppgifter och prov man ska ha, eller när dessa ska förläggas, är något som man måste diskutera på skolan och som läraren i slutändan bestämmer över.

Enligt läroplanen ska läraren planera undervisningen tillsammans med eleverna. Lärarna ska också utvärdera undervisningen tillsammans med eleverna. Arbetsmiljölagen ställer krav på att elever ska ha en god arbetsmiljö. Ingen ska i skolan behöva utsättas för ohälsosam stress. Det är rektorn som har det övergripande ansvaret för det.

Har man frågor kring upplägget runt läxor/prov kan man i första hand kontakta undervisande lärare på den aktuella skolenheten. Man kan också prata med skolans rektor. Om man även efter den kontakten vill gå vidare kan man lämna in sitt klagomål till skolans huvudman, det är kommunen om det är en kommunal skola. Om det är en fristående skola är det till styrelsen man då vänder sig.

Vänliga hälsningar,

Skolverket

• Svar på tråden Läxor under sommarlov
  • Tonårsmamman1
    The Whyte House skrev 2015-06-15 22:49:47 följande:
    Vi bor i Järfälla och tydligen får alla elever i järfälla kommun läxa till sommarlovet.
    Ja, det framkom inte heller i din trådstart.
  • Aniiee
    The Whyte House skrev 2015-06-15 22:46:24 följande:

Vet att alla jobbar på sina semestrar. Jag har sällan semester själv. Jag får ta lite strödagar då och då eftersom jag är egen företagare och vet att man måste slita för sin brödföda, men när jag väl är ledig - då är jag ledig, det är faktiskt inte ok att jobba 20-40 min varje dag på sin semester. Gör du det gratis?

Han behöver inte komma ikapp med läsning och skrivning, så jag vet inte vart du fick det ifrån. Detta är läxa till alla barn i hela skolan.

Nej det är inte ansträngande att läsa tillsammans och vi läser tillsammans varje kväll vid läggdags och det kan ta från 20 minuter upp till två timmar och det har vi gjort i 8 år!! Så kom inte och påstå något annat.

Men det är just det med att det är uppstyrt och resultat ska in till skolan som retar mig. Lov är lov. Semester är semester.

Ja, faktiskt så har jag jobbat både 30 minuter och 40 timmar när jag har semester, helt gratis. Till och med när jag var sjukskriven jobbade jag. "Gratis".

Ungen går i tvåan. Ungen behöver läsa och skriva varje dag. Det behöver "min" unge också. Vi läser varje dag hela året. Vi löser korsord tillsammans varje vecka, skriver brev, övar på stavning och läs- och ordförståelse.

Du har nog, som så många andra, hängt upp dig på ordet "läxor". Tänker på en annan tråd. Glöm ordet "läxor". -Det är inte poängen din sons lärare försöker göra. Poängen är att ni ska läsa och skriva. Gör det till ett projekt, eller en lek eller vad du vill. Eller skit i det, om du tror att sonen skulle må bättre och klara sig bättre i skolan av det. Your choice, faktiskt. Och sonens konsekvenser.

Sen som sagt så har jag aldrig förstått hur svenskar kan klaga på 10 veckors sommarlov med läxor. Det är en lyx att ha 10 veckors sommarlov med läxor som jag inte upplevt.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Tokfrans skrev 2015-06-15 22:50:36 följande:

Semester eller inte så ställde hon en fråga om man verkligen får göra så.
    Förstår inte varför folk måste kasta ur sig spydiga kommentarer hit och dit.

Och svaret på frågan har hon ju fått av skolinspektionen och skriver själv ut det i TS. 

Det finns INGA bestämmelser om hur läxor ska ges ut och fördelas, utan det är upp till elevens lärare.

Uppenbarligen har läraren gett TS son läxor. Alltså är det Ok- (och tydligen så har hela Järfälla kommun kommit överens om att det är så det ska funka i Järfälla. Elever i åk 2-3 ska ha sommarlovsläsning)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • hondendärtjejen

Läs och skrivläxa under sommarlovet låter klokt i mina öron. Du får väl kontakta rektorn om du inte tycker om det.

• Tokfrans
    Aniiee skrev 2015-06-15 23:03:50 följande:
    Och svaret på frågan har hon ju fått av skolinspektionen och skriver själv ut det i TS. 

Det finns INGA bestämmelser om hur läxor ska ges ut och fördelas, utan det är upp till elevens lärare.

Uppenbarligen har läraren gett TS son läxor. Alltså är det Ok- (och tydligen så har hela Järfälla kommun kommit överens om att det är så det ska funka i Järfälla. Elever i åk 2-3 ska ha sommarlovsläsning)
    jo men bara för att inspektören säger så, så ska man inte få fråga om de stämmer eller vad?
    ska man bara knipa käft?Tungan ute
  • Aniiee
    Tokfrans skrev 2015-06-15 23:08:01 följande:
    jo men bara för att inspektören säger så, så ska man inte få fråga om de stämmer eller vad?
    ska man bara knipa käft?Tungan ute
    Faktiskt lite. Om man får ett expertutlåtande från en myndighet så vet inte FL bättre.

Det här är ju inte annorlunda än tråden där en viss medlem är sur över att kronofogden tog hennes skatteåterbäring. Myndigheterna har rätt i båda fallen (kronofogden får ta skatteåterbäringen och Skolverket har inga regler mot lovläxor utan det fårlärarna bestämma) och ingendera TS kan inte så mycket göra åt det i nuskedet. 

Det TS i den här tråden kan göra är att bilda opinion i Järfälla och motverka lovläxor till nästa lov. Men det här sommarlovets uppmaning från skolans håll at läsa och skriva även på sommarlovet kan hon bara antingen hjälpa sin son till, och därmed upprätthålla hans kunskaper eller skita och och låta sonen ta konsekvenserna. 

TS son kanske inte behöver läsa och skriva på 10 veckor, vad vet jag. Lovläxor brukar inte vara stenskrivna (i alla fall inte i lågstadiet), utan uppmaningar så att eleverna inte tappar för mycket baskunskaper. Men TS sons lärare har all rätt i välden att både dela ut specifika läxor och att uppmana sina elevers föräldrar att fortsätta öva läsning och skrivning (och matte med, för den delen). Det är egentligen upp till föräldrarna hur dramatiskt/traumatiskt de vill att det ska vara.
  • Gizzmogirl

Hade nog inte lagt så mycket tid och ork på de läxorna. På sommarlovet kan man lära sig andra saker! Olika platser man kommer till, utveckla ett intresse, utveckla LUSTEN att läsa utan tvång, lära sig om djur och natur, finns ju så mycket att upptäcka!

• Humande

Skit i att göra läxorna. Han går i 2:an, får ju inte betyg direkt! Så hade jag gjort.

• nytt eller gammalt
    Humande skrev 2015-06-16 23:58:42 följande:

Skit i att göra läxorna. Han går i 2:an, får ju inte betyg direkt! Så hade jag gjort.

Är det nåt som jag tycker är viktigt så är det att man som förälder understödjer lärarens auktoritet inför barnen och inte agerar som om läraren är en person man kan strunta i. Jag är starkt emot läxor över lov, men när det har förekommit har jag sett till att de blir ordentligt gjorda. För hur ska man motivera för barnet att vissa läxor är viktiga medan man kan strunta i andra?

Men visst är det svårt när det är en dålig lärare som kanske ger omotiverade läxor eller har konstiga regler i klassrummet...
  • Tow2Mater
    nytt eller gammalt skrev 2015-06-17 09:06:52 följande:
    För hur ska man motivera för barnet att vissa läxor är viktiga medan man kan strunta i andra?
    Genom en ordentlig förklaring till varför man anser så, precis som man förklarar alla andra saker i livet.
  • Tow2Mater

Och samtidigt kan man visa barnet att ens egen auktoritet som förälder inte står under en lärares, utan faktist tvärtom.

Svar på tråden Läxor under sommarlov