Inlägg från: The Whyte House |Visa alla inlägg
  • The Whyte House

Läxor under sommarlov

Vår son får obligatoriska hemläxor på sommarlovet (gick just ut tvåan) och jag har försökt ta reda på om man verkligen får göra så.

Finns det verkligen ingen bestämmelse, riktlinjer eller något som styr detta? Verkar helt galet.  

Barn måste väl ha laglig rätt till sommarlov, precis som vi vuxna har laglig rätt till semester.

Kommunen hänvisar till rektorn på skolan och Skolverket skriver såhär:

När det gäller läxor så kan de inte ersätta den undervisning som eleven har rätt till med en lärares ledning men i övrigt finns inte några bestämmelser som reglerar läxor, prov och dylikt.

Hur mycket läxor, hemuppgifter och prov man ska ha, eller när dessa ska förläggas, är något som man måste diskutera på skolan och som läraren i slutändan bestämmer över.

Enligt läroplanen ska läraren planera undervisningen tillsammans med eleverna. Lärarna ska också utvärdera undervisningen tillsammans med eleverna. Arbetsmiljölagen ställer krav på att elever ska ha en god arbetsmiljö. Ingen ska i skolan behöva utsättas för ohälsosam stress. Det är rektorn som har det övergripande ansvaret för det.

Har man frågor kring upplägget runt läxor/prov kan man i första hand kontakta undervisande lärare på den aktuella skolenheten. Man kan också prata med skolans rektor. Om man även efter den kontakten vill gå vidare kan man lämna in sitt klagomål till skolans huvudman, det är kommunen om det är en kommunal skola. Om det är en fristående skola är det till styrelsen man då vänder sig.

Vänliga hälsningar,

Skolverket

• Svar på tråden Läxor under sommarlov
  • The Whyte House

Det är läs och skrivläxor som ska göras varje dag. hm..  gillade inte kommentaren - det finns saker som måste göras vet du inte det? Förmodar att du jobbar på din semester.

• The Whyte House
    Ful Anka skrev 2015-06-15 17:49:30 följande:

Livet består av saker som måste göras. Du visste inte det?

Förmodar att du jobbar på din semester också!
  • The Whyte House

Min son ligger inte efter i utbildningen, så han behöver inte extra-läsning. Alla i skolan fick samma läxa. Vi läser varje dag tillsammans och läser alltid vid läggdags. Han hatar läxorna och vi lägger mycket tid till att göra det "roligt" och uppmuntra och motivera, så det tar tid för oss alla. Tycker fortfarande att man kan få ha ledigt från läxor under lovet och ha frivillig läsning. Berätta en rolig historia, eller ha ett projekt som man kan skriva runt istället.

• The Whyte House
    Tonårsmamman1 skrev 2015-06-15 19:35:18 följande:

Men om din son ligger efter med läs- och skrivträning, så är det väl bra att ni övar lite på lovet?

Vet inte hur du tolkade detta. Han ligger inte efter. Alla fick samma uppgift.

• The Whyte House
    Aniiee skrev 2015-06-15 19:55:43 följande:
    Det är inte så jäkla ovanligt att folk lägger både 20 och 40 minuter på sitt jobb varje dag på sin semester. 

Han behöver komma igång/ikapp med läsning och skrivning. Det är sånt där som väldigt många barn ägnar sig åt varje dag, blad annat med sommarläsning. Så ansträngande är det inte att läsa en bok tillsammans, trots sommaren. Det är sånt som föräldrar bör göra med sina barn varje dag i veckan, vid läggdags, till exempel.

Vet att alla jobbar på sina semestrar. Jag har sällan semester själv. Jag får ta lite strödagar då och då eftersom jag är egen företagare och vet att man måste slita för sin brödföda, men när jag väl är ledig - då är jag ledig, det är faktiskt inte ok att jobba 20-40 min varje dag på sin semester. Gör du det gratis?

Han behöver inte komma ikapp med läsning och skrivning, så jag vet inte vart du fick det ifrån. Detta är läxa till alla barn i hela skolan.

Nej det är inte ansträngande att läsa tillsammans och vi läser tillsammans varje kväll vid läggdags och det kan ta från 20 minuter upp till två timmar och det har vi gjort i 8 år!! Så kom inte och påstå något annat.

Men det är just det med att det är uppstyrt och resultat ska in till skolan som retar mig. Lov är lov. Semester är semester.

• The Whyte House
    Tonårsmamman1 skrev 2015-06-15 22:37:10 följande:
    Det framgick inte i din trådstart att alla barn fick samma läxa.

Eftersom de flesta inte får läxa på sommaren så är det väl inte konstigt att anta att ditt barn låg efter?
    Vi bor i Järfälla och tydligen får alla elever i järfälla kommun läxa till sommarlovet.
  • The Whyte House
    nytt eller gammalt skrev 2015-06-15 22:36:38 följande:

Helt galet tycker jag! Barn behöver ledigt från skolan. Vad tycker de andra föräldrarna?

Förra året fick de barn som genomfört alla läxor ett pris. Några barn hade inte gjort alla läxor och fick då stå och titta på när de andra barnen fick pris, vilket retade några föräldrar. I år visste lärarna inte om det kommer att delas ut ett pris eller inte (!). Många föräldrar fuskar och hjälper barnen så att de kommer med full pott i resultatboken. 

• The Whyte House
    Tokfrans skrev 2015-06-15 22:50:36 följande:

Semester eller inte så ställde hon en fråga om man verkligen får göra så.
    Förstår inte varför folk måste kasta ur sig spydiga kommentarer hit och dit.

Tack snälla!
Svar på tråden Läxor under sommarlov