Är Stefan Löfven den sämsta statsministern genom tiderna?
Är Stefan Löfven den sämsta statsministern Sverige har haft genom alla tider?
Det tycker i alla fall jag.
Är Stefan Löfven den sämsta statsministern Sverige har haft genom alla tider?
Det tycker i alla fall jag.
DÅ fprsätter jag här..
Jag är en 40++ taggare.
Jag röstade Ja, för jag har inget minne av Ullsten av två skäl
1 Jag var väldigt Liten 78-79. (Jag gick i 2:an och 3:an då)
2 Han satt bara ett år (om man letar runt efter fakta)
Reinfeldt var inte så bra som statsminister faktiskt, men i jämförelse med Löfven så var ju Reinfeldt ett guldkorn.
(Utan inbördes ordning) Palme, Carlsson, Bildt, Persson, var alla ganska så hyffsade faktiskt.
Jag tycker att Stefan Löfvens fråga till Jimmie Åkesson gällande vad som fick Jimmie att ansluta sig till Sverigedemokraterna 1995 var befogad och intressant.
1995 fanns det ju tydliga kopplingar mellan SD och nazism.
Sedan hade det varit intressant att få veta varför SD har försökt att stoppa satsningar på Forum för levande historia som verkar för att lyfta fram de brott som skett i nazismen och kommunismens namn.
För någon månad sedan promenerar jag i gamla stan. Mer eller mindre helt tomt på gatorna när jag framför mig ser Löfven promenera med två bodyguards. Hann ikapp honom när vi kom fram till ett övergångsställe och det var rött ljus. Borde tat ett snack med honom där :P
Jag är bara 30 och minns inget före Bildt, och riktigt politiskt medveten var jag nog inte förrän någon gång under Perssons tid. Men det är verkligen svårt att föreställa sig att någon skulle ha varit sämre, så jag röstade ja i alla fall.
Jag nämnde förut att jag röstade första gången i valet 1982, är alltså född i första halvan av 60-talet och således 50+.
Stoppar in Ullsten och Fälldin ihop med mr. L i högen av bottenskrap. Det var illa då också.
Jag säger Nej
Jag tror Löven hade varit bra med ett väljarstöd som Persson och Carlsson hade på sin tid.
Ingen av partiledarna i de tre största partierna skulle kunna vara bra stadsministrar med detta parlamentariska läge.
Även om det skulle vara nyval och vi får nytt styre skulle inte Anna, Jimmy eller Stefan få genom sin politik i riksdagsomröstningar med de valresultat som prognoserna ger.
Således skulle ingen kunna hålla sina vallöften och alla skulle framstå som icke handlingskraftiga.
Alliansen skulle inte få majoritet då KD ligger under riksdagsspärren i nuläget.
Enligt senaste sifo skulle partierna i nuläget få:
S MP med stöd av V få 41.6%
Alliansen M C Fp få 37.3% (40.5% med Kd som hamnar under rikdagsspärren)
SD 14.7%
Således samma parlamentariska läge, även samma valresultat!
(Därav Decemberöverenskommelsen)
Jag tycker att Stefan Löfvens fråga till Jimmie Åkesson gällande vad som fick Jimmie att ansluta sig till Sverigedemokraterna 1995 var befogad och intressant.
1995 fanns det ju tydliga kopplingar mellan SD och nazism.
Sedan hade det varit intressant att få veta varför SD har försökt att stoppa satsningar på Forum för levande historia som verkar för att lyfta fram de brott som skett i nazismen och kommunismens namn.
Min lista över de sämsta statsministrarna vi haft:
1. Louis De Geer Jr
2. Ola Ullsten
3. Carl Johan Thyselius
4. Gustaf Åkerhielm
5. Johan Ramstedt
6. Ernst Trygger
7. Felix Hamrin,
8. Gillis Bildt
När det gäller Löfven få vi nog utvärdera efter 4 år, hittills har han inte haft en chans med tanke på det parlamentariska läget, det gick ju rätt snett för Ola och Thorbjörn på 70-talet när de skulle fixa en fyrpartiregering.