Är du beredd att betala mer för mjölken?
Skriv gärna vilken summa ni kan tänka er, och övriga tankegångar såklart.
Skriv gärna vilken summa ni kan tänka er, och övriga tankegångar såklart.
Den riktiga boven i detta drama är väl att både Svenska bönder och konsumenter står och betalar för förluster i utlandet som Arla gör. Är det fan ens lagligt, det är väl olika bolag och då blir det ju ett skalbolag som vi glatt göder. Nej mer pengar åt bönderna men frågan är är det i rätt led att betala mer för att täcka förluster som Arla själv satt sig i, antingen får man bygga om affärsmodellen eller lägga ner utlandsverksamheten som gör bönderna fattiga. Nej nu är jag på hugget alltså...
Ja, absolut om pengarna verkligen går till bonden och inte till ICA/Willys/Hemköp/Coop. Jag köper Arlas KRAV mjölk idag.
Jag tycker inte att mjölk är dyrt, så jag kan tänka mig att betala ca 15 kr/l för ekologisk mellan- eller standardmjölk.
Det finns så många aspekter på det här med mjölken... Varje mjölkbonde genererar till exempel i genomsnitt fem arbetstillfällen vilket påverkar vårt land en hel del. Betande djur ger vackra öppna landskap. Resistenta bakterier förekommer i princip inte i svensk mjölkproduktion men är mer regel än undantag i t ex Holland. Allt är inte bättre i Sverige, men det mesta är åtminstone "mindre dåligt". Jag vågar lova att de allra flesta har råd att betala typ 12 kr per liter för mjölken. Det går ju uppenbarligen bra att betala över 20 kr per liter vatten och det finns egentligen gratis i kranen...
Nej jag kan inte tänka mig att betala mer för mjölken. Varför ska bönderna få mer pengar? Min bransch är på väg att utrotas i Sverige helt och hållet men inte är det någon som pratar om att ge oss mer pengar.
Jag skulle fortsätta köpa mjölk även om den kostade hundra spänn litern. Sanslöst god dryck!
Vadå , betala mer .
Nu kommer väll mjölken att bli billigare för nu har dom gått ut med att
dom ska ge mjölkbonden mindre betalt för mjölken .
Enkel mattematik (eller har jag missat nåt)
Men den dagen den sista mjölkbonden stänger igen , det är väll
först då vi kommer på att ????
Ja , vad ska vi då dricka .
Rent vatten kanske , men det har vi ju snart inte heller att ta till.(då dör vi)
#15 För att behålla jobb i Sverige, för att vi har bättre djurskydd och mindre antibiotikaresistens Jag vet inte vad du jobbar med men det är ju knappast så att bönderna är direkt överbetalda i dagsläget...
#15 För att behålla jobb i Sverige, för att vi har bättre djurskydd och mindre antibiotikaresistens Jag vet inte vad du jobbar med men det är ju knappast så att bönderna är direkt överbetalda i dagsläget...
Så böndernas jobb vill vi behålla i Sverige men andra branscher går det bra att skicka till Asien?