Är du beredd att betala mer för mjölken?
Skriv gärna vilken summa ni kan tänka er, och övriga tankegångar såklart.
Skriv gärna vilken summa ni kan tänka er, och övriga tankegångar såklart.
#19 Jag väljer så gott jag kan produkter som ger jobb i Sverige. Det hjälper väl inte din bransch att bönderna också försvinner?
Det är ju väldigt tråkigt med allt som utlokaliseras, det beror ju just på att vi bara vill ha allt så billigt som möjligt utan att tänka på konsekvenserna. Än finns det möjlighet att vända utvecklingen för t ex mjölken, är det inte bra att göra det då?
#19 Jag väljer så gott jag kan produkter som ger jobb i Sverige. Det hjälper väl inte din bransch att bönderna också försvinner?
Det är ju väldigt tråkigt med allt som utlokaliseras, det beror ju just på att vi bara vill ha allt så billigt som möjligt utan att tänka på konsekvenserna. Än finns det möjlighet att vända utvecklingen för t ex mjölken, är det inte bra att göra det då?
Många betalar ju utan att blinka 12-20 kr/litern för cola flera gånger i veckan så varför inte betala samma för mjölken? Men som många sagt, jag betalar gärna mer om jag visste att höjningen fick till bonden och inte till livsmedelsjättarna. Har tyvärr inte möjlighet att köpa direkt från en "egen" bonde.
Jag hade absolut kunnat tänka mig betala mer för mjölken om pengarna kom bonden tillgodo.
Jag är dock jävligt trött på att betala pengar till EU och Arla.
En prishöjning på mjölk skulle inte ge ett öre extra till bonden.
Jag kan tänka mig betala mer för att korna ska ha det så bra som möjligt.
Ja! Jag kan tänka mig att betala mer för mjölken om pengarna går till bonden. Jag köper bara svenskt kött och mejeri. Men jag börjar få svårt att hitta svenska produkter ibland. Å det är oroande. Jag vill inte att jag eller någon i min familj ska tvingas att äta produkter som innehåller antibiotika eller resistenta bakterier. Sverige har gång på gång vart helt fria från flera olika saker som ex Danmark har i sina produkter. Salmonella, resistenta bakterier, antibiotika mm
Jag betalar gärna mer men till ett företag som är svenskt och jobbar med svenska bönder. Från och med i veckan köper jag inget från Arla då det finns andra alternativ.
Jag dricker inte mycket mjölk men jag brukar köpa yoghurt, smör, grädde och det kan jag betala några kronor mer för.
Jag betalar gärna mer men till ett företag som är svenskt och jobbar med svenska bönder. Från och med i veckan köper jag inget från Arla då det finns andra alternativ.
Jag har aldrig fattat varför mjölk skall vara så billigt. 20kr / l hade inte varit konstigt. Och grädde, fil och Yoghurt borde kunna vara ännu dyrare.
Jag fattar inte det här med bönderna, varför höjer man bara inte priset med en, två, tre kronor eller vad som nu behövs och ger pengarna till bönderna? Om de nu är på väg att sluta med kor pga bristande lönsamhet är det ju galet!
Jag tittar aldrig på priset på mjölk, det köper jag bara per automatik, kanske 10 liter i veckan totalt av samtliga mjölkprodukter. Och jag köper alltid Arla om det finns.
Jag måste erkänna att jag nog inte vet vad mjölken kostar... Jag köper den ekologiska mjölk med längst hållbarhet som finns inne i affären när jag är där just då. Så det kan skifta väldigt vilken sort det är, alltid 3%ig dock. Så just nu står det nån slags gårdsmjölk som man just höll på att packa upp när jag var i affären senast.
Så ja, priset är ingen issue för mig. Jag måste ha mjölk i teet och jag köper bara eko. Om den sen kostar tio el 4okr litern spelar ingen roll egentligen.
Själv köper jag alltid Coops mjölkprodukter (också svenskproducerade) som är lite billigare än Arla.
Jag förmodar att Coop använder i princip samma tariff som Arla gör, vilket inte ger mer till bönderna.
Det som skulle behövas är ökad konkurrens i producentledet bland mejerierna, vilket skulle kunna leda till högre mejeripriser och högre intäkter för bönderna. Som det är nu saknas alternativ när bönderna ska sälja sina produkter.
Hade jag själv varit bonde hade jag övervägt att börja producera förädlade mjölkprodukter, som ost, yoghurt, proteindrycker m.m.
Tveklöst ja!
OM jag visste, som flera skriver, att pengarna går till bonden och inte till typ Arla (så att de kan sitta i sina marknadsföringsmöten och kläcka nya fina idéer typ proteinberikad mjölk som smakar blåbär.....)
Själv köper jag alltid Coops mjölkprodukter (också svenskproducerade) som är lite billigare än Arla.
Jag förmodar att Coop använder i princip samma tariff som Arla gör, vilket inte ger mer till bönderna.
Det som skulle behövas är ökad konkurrens i producentledet bland mejerierna, vilket skulle kunna leda till högre mejeripriser och högre intäkter för bönderna. Som det är nu saknas alternativ när bönderna ska sälja sina produkter.
Hade jag själv varit bonde hade jag övervägt att börja producera förädlade mjölkprodukter, som ost, yoghurt, proteindrycker m.m.
#M
(Citeringsfunktionen på familjeliv fungerar inte längre på min mobil)
Exakt den typ av initiativ jag tänkte mig. Jag tror definitivt det är sådana företag som behövs för ökad konkurrens gentemot Arla samt högre lönsamhet för bönderna.