• Cowgirl

Är du beredd att betala mer för mjölken?

Det finns så många aspekter på det här med mjölken... Varje mjölkbonde genererar till exempel i genomsnitt fem arbetstillfällen vilket påverkar vårt land en hel del. Betande djur ger vackra öppna landskap. Resistenta bakterier förekommer i princip inte i svensk mjölkproduktion men är mer regel än undantag i t ex Holland. Allt är inte bättre i Sverige, men det mesta är åtminstone "mindre dåligt". Jag vågar lova att de allra flesta har råd att betala typ 12 kr per liter för mjölken. Det går ju uppenbarligen bra att betala över 20 kr per liter vatten och det finns egentligen gratis i kranen...

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Cowgirl

#15 För att behålla jobb i Sverige, för att vi har bättre djurskydd och mindre antibiotikaresistens Jag vet inte vad du jobbar med men det är ju knappast så att bönderna är direkt överbetalda i dagsläget...

• Cowgirl

#19 Jag väljer så gott jag kan produkter som ger jobb i Sverige. Det hjälper väl inte din bransch att bönderna också försvinner?

Det är ju väldigt tråkigt med allt som utlokaliseras, det beror ju just på att vi bara vill ha allt så billigt som möjligt utan att tänka på konsekvenserna. Än finns det möjlighet att vända utvecklingen för t ex mjölken, är det inte bra att göra det då?

Svar på tråden Är du beredd att betala mer för mjölken?