• helnil_

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

1,6 % låter ju fantastiskt ;) jag ringde mvc nu efter VUL idag. Ska dit imorrn på mat/dryck samtal och inskrivningen blir i vecka 13, 11 augusti. Har haft såna problem med om jag ska välja eller bli tilldelad, bor på en liten ort med ca 5 barnmorskor så har kollat med en del kompisar vem de rekommenderar. Alla tycker olika så valde inte utan blev tilldelad. Jag hoppas hon är bra, annars får jag väl byta :)

Solhem skrev 2015-06-25 16:42:27 följande:

Härligt med hjärtljud! Missfallsrisken har sjunkit till 1,6%(!) älskar och hatar googlandet När tänker ni skriva in er hos MVC? Eller har ni redan gjort det?

• helnil_

Välkommen :) jag är 29, precis fyllt och vi hade försökt i över två år. Ingen egen ägglossning nästan efter att jag slutade med p-piller. Provade efter drygt ett år pergotime i flera vändor, trippel dos funkade inte. Gick vidare till gonal-f sprutor och vi försökte på egen hand i ca 4 mån men det funkade inte heller. Vi gjorde ivf i maj, jag är lättstimulerad och har mycket ägg. Fick ut 14, sju blev befruktade och odlades i fem dagar. Av dem fick jag tillbaka ett och tre är i frysen. Vi lyckades på första försöket och jag har nu gått in i vecka 8. Känns helmysko. Var på VUL förra veckan och de kunde se hjärtslag. Ska dit igen i vecka 30 och kolla läget. Vi är egentligen oförklarligt barnlösa, jag har ju problem med ägglossningen men ingen diagnos på det, har inte pco eller liknande.

Love is everything skrev 2015-06-28 20:56:35 följande:

Hej!

Hoppar gärna in här! Passar inte riktigt in i de vanliga gravidtrådarna...

Min resa (korta versionen)... PCO, endometrios, massvis med Pergotime- och lågdosstimuleringar, inseminationer, 1 mf, 1 utomkveds, operationer och på 4:e ivf'n kom vår efterlängtade son!

3 syskonförsök varav 1 till mf och ytterligare ett utomkveds, opererade bort äggledarna och nu satte vi in vår sista eskimå - en tipptopp blastocyst, stimulerad med Letrozole och fick blastisen "ditlimmad". Gått på Carlanderska hela tiden via distans. Gravid v. 9+2, fick se ett hjärta vecka 7. Ska på vanligt VUL (inte KUB) i slutet av juli. Nervöst....

Mår illa jämt och sover resten av tiden, mår fantastiskt annars! Kan ni inte skriva en snabbinfo om er själva?

• helnil_

Blir så nervös när ni säger att ni inte kan ha era vanliga kläder! Jag är i exakt vecka åtta (7+0 idag) och min mage putar ut pyttelite så kan ha alla mina kläder och det syns knappt. Blir så nervös att de är nå fel!

• helnil_

Ja iofs så kanske det är. Har ju aldrig varit gravid så vet inte vad man ska vänta sig. Längtar dock efter att få lite mage men den kommer nog får vi hoppas :) skulle vara lite lugnare om den fanns där ;)

Linda8110 skrev 2015-06-29 22:51:54 följande:

Var glad för det :) ! Detta är ju inte bebisen som tar plats utan en massa vätska som vissa drar på sig snabbt. Förhoppningsvis kommer du inte gå upp lika mycket under din graviditet. Finns ju dem som går halva graviditeten innan det syns något alls.

• helnil_

Härligt härligt :)

Linda8110 skrev 2015-06-30 11:14:41 följande:

Passade på att åka och hälsa på bebisen en sväng nu på morgonen. Skulle till gyn för att kolla om jag fått svamp och då bad jag läkaren att se om bebisen lever fortfarande efter gårdagens kramper. Hjärtat pickade på och den hade växt precis som den ska :) Blev så lycklig!

• helnil_

Stort grattis! Så roligt :) vilken vecka var du i nu när du gjorde VUL? Ser verkligen fram emot mitt andra men det är 3,5 vecka dit. Outhärdligt länge! Litar fortfarande inte på läkaren som sa att hjärtat slog.. Skeptiskt som man är ;)

maka011 skrev 2015-06-30 10:24:46 följande:

På vul idag fick vi se våran böna. 11-12 mm lång och med ett fint pickande hjärta. Är nu utskriven från carlanderska och väntar på att mvc ska ringa upp så jag kan bli inskriven där istället. Frågade om missfallsrisken. Hon sa att nu när vi sett hjärtslag och att hen följer växtkurvan så är det nästintill som att ha passerat v. 12. Fortfarande en liten risk, men betydligt mindre än innan. Har idag för första gången vågat smaka på orden "jag ska bli mamma". :)

• helnil_

Man vet ju tyvärr aldrig om det kommer gå vägen. Risken minskar ju enormt efter v 12 men det kan ju fortfarande hända saker. Jag kommer nog slappna av lite mer efter vecka 12 och ännu mer efter RUL. Våra familjer och några vänner vet redan pga av hela ivf karusellen (går in i vecka 9 imorgon). Kommer berätta för mina ytterligare närmsta vänner efter vecka 12 men till hela världen typ på Facebook kommer jag inte gå ut med det förrän efter RUL :)

Cyanea skrev 2015-07-05 11:33:11 följande:

Hej tjejer!! 

Igår gick jag över i v. 11 (10+0) :) Nu sitter jag och grubblar över hur vi ska sköta berättandet. Än så länge vågar jag inte ta minsta lilla för givet, jag är livrädd för missfall trots att allt såg perfekt ut i onsdags.

Så, några funderingar... 

1. När tycker ni att man kan tro på att det kommer gå vägen? Efter lyckat VUL/UL, efter vecka 12 eller ännu senare? 

2. När tror ni att ni kommer berätta, eller har ni redan gjort det? Och då menar jag inte bara de närmaste, utan "för hela världen"? 

Hoppas ni har en underbar söndag där ute! <3 

• helnil_

Grattis igen :) vad roligt!!!

Semlan1988 skrev 2015-07-05 08:10:29 följande:

Såhär fint såg det ut imårse :)

• helnil_

För mig blev det bättre när jag slutade med lutinus. Men har fortfarande molvärk till och från. Vissa dagar ingenting, andra någon sväng kanske Max 1 min åt gången. Med lutinus hade jag väldigt mycket och kunde vakna på nätterna och ha riktigt ont!

Semlan1988 skrev 2015-07-05 20:42:30 följande:

Hur har ni andra haft det med molvärk? När borde det försvinna? superglad att jag här gravid men upplever att den molande värken gör mig orolig. Tar fortfarande lutinus, 3 dagar till. Kommer det minska när jag slutar med lutinus? Tacksam för svar :)

• helnil_

Jag är också förlamande trött. Skulle vart på jobbet vid det här laget men har inte tagit mig dit än. Suck. Ska gå in och jobba två extra dagar då jag var ledig två förra veckan. Jobbar dock på skola så spelar ingen roll när jag kommer då det kommer vara tomt där men ändå :) nu kom illamåendet också. Har vart rätt förskonad från det och endast fått lite attacker, typ en gång i veckan. Får väl se hur detta utvecklar sig!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015