• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Veckans mage, tagen idag i v. 29+1 :) Tycker magen ser mindre ut på bilden än i verkligheten, som vanligt...! Storleken kanske sitter mest i huvudet? ;) 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-15 16:43:42 följande:

Idag har vi kollat vagn! Så nu står det mellan Emmaljunga Super Viking, Emmaljunga Viking samt Britax smile. Såååå svårt! Alla har de olika fördelar och nackdelar. Sen ska man besluta sig för lufthjul eller inte... Alla dessa val haha! Jag blir snurrig!

Roligt!!! Eller, kanske inte, för jag håller med om att det är svårt och alldeles för mycket olika val ;) Men ett stort steg!! Jag har ju ingen praktisk erfarenhet, så ta mina ord för vad de är... Jag tippar på att punkteringsfria hjul är bra om man inte ska köra i så ojämn terräng, då blir det lite för hårt skumpande. Lufthjul dämpar lite mer. Vi tog med lufthjul :)
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-11-15 20:08:42 följande:

Hej på er,
    Jag hänger inte riktigt med allt som händer här. Jag tittar in då och då och läser, men skriver sällan. Jag är nu i vecka 31 och har så smått börjat fundera på packning till BB.... Har ni gjort det? Hittade en lista som jag tänkte utgå ifrån och som kanske kan vara till hjälp även för er?

Till Baby: (strl 50-56)

3 byxor
    3 bodys
    3 pyjamaser
    1-2 mössor
    2 p strumpor
    1 varm overall (för hemfärden)
    1 filt
    1 snuttefilt/gosedjur
    1 napp (ev)
    Babyskydd
    Blöjor

Till mamma:

2 amnings BH
    3 lösa t-shirts/linnen
    2 p mjukisbyxor
    5 par trosor (med plats för bredare bindor)
    2 cardigans
    1 ombyte att åka hem i.
    Tofflor

Tjocka bindor
    Amningsinlägg 3-4 par.
    Purelan (motverkar ömma & såriga bröstvårtor)

Tandkräm och tandborste
    Hårsnoddar
    Ansiktstvätt och fuktkräm
    Schampoo, balsam och duschcreme
    Bodylotion
    Hårborste

Journalpapper (Blodgruppering & provsvar)
    Kontanter

Till pappa:

Ombyte
    Laddare + förlängningssladd
    iPad (med filmer på)
    Musik + högtalare
    Hörlurar
    TENS
    Tofflor
    Dryck och snacks
    Tidsfördriv
    Kamera + laddare
    Vattenflaska

IIIIIIH - vad spännande!!! Vad verkligt det känns när du börjar planera packning! Tack för listan, kommer nog utgå från den och ev. stryka några grejer eller lägga till. 
    maka011 skrev 2015-11-15 22:48:50 följande:

Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.

Skriver verkligen under på det... Det är som att längtan blir värre och värre ju närmre man kommer. Vågar knappt tänka på om man skulle gå över tiden ;) Men nu är större delen av graviditeten bakom oss. Snart så <3 <3 <3 
    Linda8110 skrev 2015-11-16 07:14:06 följande:
    Jaaaa det är otroligt hur mycket man kan längta! Och det går inte ihop med mannens stress över att tiden går för snabbt haha! Jag är så sjukt hormonell. Nu på morgonen började jag böla när jag tittade på sporten och en av spelarna blev så glad när han gjorde mål hahaha
    Jag har också fått superhormoner XD Igår stod stadsmissionen på vårt Ica och samlade in mat och förnödenheter till deras julkassar. Jag och maken handlade en del och gav bort, och efteråt pratade vi en stund med en av tjejerna om de som behöver deras hjälp. På vägen ut från butiken strömmade tårarna och jag grät helt utan hejd! Och jag gråter för allt: för att jag oroar mig för att förlora Liten eller någon annan i min närhet, för att jag älskar maken, för att jag blir glad, för att jag blir arg.... Helt hopplöst ;) 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-16 21:15:30 följande:
    Tror också jag är mest inne på lufthjul, men vafan gör man om man får punka mitt på stan liksom? Haha
    Äh, den går att köra med punka också ;) Det blir bara lite tyngre.
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-11-16 21:25:26 följande:
    Hej fina vänner!

Kan bara instämma med Love is everything! Både om BB-väskan och skötbord/skötbädd hemma. Med storebror kostade vi på att installera dyr dimmer i badrummet på övervåningen i huset men kom sedan bara att byta blöjor i badrummet på nedervåningen (utan dyr dimmer). Vi använde också bara skötbordet den första månaden och hade sedan den lösa skötbädden direkt på golvet. Vi blev tipsade av BVC att så fort bebis börjar bli rörlig och vilja vända sig/snurra runt är det mycket säkrare att byta på skötbädden direkt på golvet. Inte den bästa ställningen för mamma eller pappa men säkraste för bebis, ingen fallhöjd. 

Vi har en hel del sparat från storebror (syskonlängtan har vi ju levt med under alla år och jag har inte kunnat förmå mig att sälja av alla babysaker..) Vi behöver dock köpa en babysitter, ny amningskudde och funderar starkt på att köpa en babybay eller babycrib som man kan ställa precis in till vår stora säng. Storebror sov i ett babynest mellan oss första månaderna, vilket kändes jättebra. Nu är vi ju redan två vuxna och en nattvandrande emellanåt mörkrädd sjuåring som trängs i sängen (och ofta en tjock katt som ligger i mitten) så känns säkrare denna gång att bebis ligger bredvid mig men ändå i en egen säng. Vad tror ni om babybay? Någon av er andra som har barn som provat? Vi har spjälsäng kvar, så den kan vi byta till när bebis efter 3-4 månader vuxit ur den första minisängen.

Idag har jag gått in i v 28 (27+0) och tredje trimestern! Det var flera veckor sedan och en annan bostad, men här är en ny bild! Den blev lite suddig men den växande barbamamman syns tillräckligt Gravid Bebis är lite mindre än kurvan enligt notch-UL för 2 veckor sen, men jisses vad hon vill ha mycket utrymme. Magen växer, baken växer och jag har expanderat ca 6-7 cm i höftbredd. Totalt har jag gått upp ca 7-8 kg hittills, men som sagt jag sväller åt alla håll och kanter.... Tungan ute

Kram på er!

Grattis och välkommen till SISTA STRÄCKAN!! Du är jättefin <3 
    Linda8110 skrev 2015-11-17 05:42:10 följande:

En kompis och jag (en lika knäpp en som också är gravid) började skämta om hur förvånad jag skulle bli om det kom ut en hund istället för en bebis. Eftersom jag förmodligen har en tös i magen så tänkte jag att kanske detta skulle passa som min lilla tik hahaha

Hihihihi XD 
    Lady1986 skrev 2015-11-17 06:21:40 följande:

Usch, nu är det jag som oroar mig för bebis som rör sig lite. Jag har känt väldigt mkt de senaste dagarna men igår var det lugnt och inatt var det lugnt. Låg och smekte magen nu och kände hur det rörde sig, men det är lite segt alltså.

Usch, hatar de dagarna... Men det räcker alldeles utmärkt med att det rör sig och inte är regelrätta sparkar, så vitt jag fått veta. Min lilla kotte gör fortfarande så, men det är lättare att känna nu i v. 30. 

Kanske funkar det inte för dig, men jag brukar känna efter var hon ligger med händerna. Är det en dag jag inte känner mycket och jag känner hennes kropp tydligt känns det logiskt att hon sparkar inåt och att jag därför känner mindre. 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-17 12:39:26 följande:
    Nja, jag kan liksom gissa mig till hur han ligger men inte om han ligger utåt eller inåt. Igår småvibrerade det lite så jag tänkte att han kanske ligger inåt och så vibrerar liksom hans rygg mot min mage när han rör sig. Men jag vet inte :) Det har varit lite mer fart nu över lunch iaf <3
    Det är jättesvårt att känna, jag önskar att det var lättare ;) Ibland känner jag att det är ett stort, hårt område innanför och då antar jag att hon ligger med ryggen ditåt. De gånger jag känner mycket rörelser är magen oftast mjuk. Sen minns jag inte när jag började kunna känna det, det är möjligt att det är ganska nytt. 

Men skönt med mer rörelser :D Då är allt bra. Lägg på minnet att du känt bebis tydligt så du inte behöver oroa dig mer ikväll ifall det skulle bli stillsamt igen. 
    Linda8110 skrev 2015-11-17 14:55:33 följande:

Nu är jag vaccinerad!

Heja dig!! Tror att jag också kommer göra det. Råkade fastna i en diskussion här på FL om vaccinationer och råkade ut för en Anti-vaxxer, så nu är jag pepp ;) Man behöver inte tro på nyttan med vaccin, men jag kan tycka att det är dumt att sprida ren propaganda. Jag gillar vaccin :) 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-17 19:00:45 följande:
    Ja vi ska vara överlyckliga över att det finns så många vaccin som det gör! Jag hoppas jag slipper bli sjuk av det bara... Sköterskan sa att det är vanligt att bli trött och lite förkyld av det några dagar. Vi får väl se vad som händer. Men känns ändå bra att jag tog den!

Varit hos BM på em och lyssnat på hjärtat! Perfekt blodtryck och blodvärde, skönt! Ska dit igen nästa vecka så jag slipper vara så orolig.
    Eller hur. Vi slipper många sjukdomar tack vare vaccin. Sen förstår jag att man inte tar alla vaccin man kan få, men jag tycker att det är onödigt att sprida direkta lögner om dem när det faktiskt inte finns några belägg för att de är dåliga på något sätt (mer än svininfluensevaccinet). Efter att ha ägnat halva förmiddagen åt att läsa forskning om influensavaccin är jag ganska övertygad om att ta det ;) 

Åh vad mysigt!!! Bra att värdena såg bra ut och att du får komma in snart igen. Det känns som så länge sedan jag fick se eller höra min lilla älskling... Ska dit på torsdag och får förhoppningsvis höra hjärtat igen <3 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-17 21:40:40 följande:
    Tror min bebbe gillade vaccinet för ikväll har pyret full gympalektion haha

Hihi vad mysigt att du också får lyssna på hjärtat denna veckan! Min BM sa att efter v.30 kommer hon bara lyssna med tratt. Glömde fråga varför... Tur jag bara är i v.29 nästa vecka då haha
    Haha, gullunge <3 Jaha, bara tratt alltså? Det är väl kanske för att hon kan ;) Det behövs ju inte så mycket för att höra det nu. Men jag vill ju också höra, så jag hoppas min BM använder doppler eller stetoskop ;) 
    nesistas skrev 2015-11-18 13:27:21 följande:
    Tack Linda8110! Hjärta

Och tack tjejer för bra diskussion kring influensavaccinet! Jag är positivt inställd till vaccinering överhuvudtaget, särskilt barns grundskyddsvaccinering, både för att skydda barnet självt och dess omgivning. Hade dumt nog inte funderat över vaccination av mig själv under graviditeten, men tack vare er så ska jag absolut ge mig iväg och vaccinera mig! Kram Nesistas
    Jag hade inte heller den blekaste aning om vaccin som gravid, så det är tur att vi har pålästa människor med här i tråden :) 
    maka011 skrev 2015-11-18 15:18:11 följande:

Fick besked om att min ansökning om gravpenning godkäns idag! :) 4 januari känns dock väldigt långt bort. Tror jag kommer få bita i det sura äpplet och sjukskriva mig innan om det fortsätter så här. Men men, jag kämpar på. :)

Grattis!!! Äsch, julen är på väg nu, då går tiden fort som sjutton ;) Det är ju jättesnart!! :D Men ja - sjukskriv dig om ledigheten inte kommer snart nog. Du ska inte gå och plåga dig en enda dag längre än nödvändigt. 

• Cyanea

Usch, råkade klicka in på en tråd där TS skrivit om att hon förlorat ett barn i v. 34 :( Jag undviker att läsa sånt, men rubriken var väldigt missvisande... Önskar så att jag inte läst det, jag är ju paranoid som det är :'( 

• Cyanea

Det gick bra även för oss på dagens MVC-besök :D Vikarierande BM var UNDERBAR!!! Henne skulle jag vilja ha jämt! Superbra samtal och noggrann undersökning. När hon lyssnade på hjärtat hörde jag att det ändrade takt. Shit, tänkte jag skräckslaget. Men innan jag hunnit säga något lov hon och sa "Hörde ni 'glädjeskuttet'? Det är precis det vi helst av allt vill höra när vi lyssnar, för det är ett jättegott tecken". Så uppenbarligen var det något bra ;) Pulsen gick då en liten stund upp till 172 från 137, men det var alltså helt ok. 

Dagens SF-mått var tack och lov inte längre i övre delen av kurvan ;) Så kanske kan det vara en normal bebis istället för en JÄTTE ;) Så nu är jag glad! :D 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015