• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Linda8110 skrev 2015-10-30 13:24:25 följande:

Tjejer! Jag minns inte om vi pratat om detta förut, men det handla om influensavaccinet! Jag hade bestämt mig för att inte ta det eftersom jag blev så otroligt sjuk efter att jag tog svininfluensavaccinet för några år sedan. BM tog upp detta med mig igår och bad mig tänka om. Vaccinet ska tydligen ge även barnet viktiga antikroppar mot bland annat lunginflammation, som de har nytta av även när de kommer ut. Februari är ju en riktig sjukmånad också. Nu vet jag varken ut eller in. Hur ska ni göra? Hur tänker ni?

Oj, det har BM inte tagit upp alls med mig... Hade ingen aning om att man skulle/kunde vaccinera sig som gravid! Följer vad ni andra gör med stort intresse så får jag väl fråga nästa gång vi träffas :) 
  • Cyanea

Vilket svårt val! Jag gillar ju vaccin till barn och djur och så, men tar inte så många själv. Jag reser inte så mycket så det är ju bara influensavaccin som brukar behövas i sverige. Men skyddar det barnet känns det ju som en helt annan femma, framförallt med tanke på att våra små kottar föds mitt i influensasäsongen. Blev inte sjuk av svininfluenevaccinet, men fick j*vligt ont i armen efteråt :P 

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-10-31 11:18:18 följande:
    Jag blev sjuk av svininfluensa vaccinet. Men fick höra att det berodde på att jag behövde vaccinet. Att jag antingen hade blivit svårt sjuk eller inte klarat av en smitta. Det jag menade med förra inlägget var att med tanke på hur dålig jag ofta blir av en vanlig förkylning så vill jag inte riskera att få influensan när jag är gravid. Känns så himla onödigt. :)
    Håller ju med dig om att man inte gärna blir sjuk som gravid, om så bara för en dag ;) Det är besvärligt nog redan. 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-10-31 12:16:36 följande:

Jag blev jättesjuk av svininfluensa-vaccinet sist, kommer inte att ta influensavaccin nu i vinter...

Har förresten fått tid till Auroramottagningen på torsdag och på tisdag börjar min varmvatten-bassängträning! Mycket som händer och redan v.28! Efter v.30 brukar det gå ännu fortare, särskilt över jul...

Härligt!! Det känns som att det börjar närma sig nu på allvar när du ska gå till aurora :D Hoppas du får bra hjälp och blir riktigt nöjd. 
    Linda8110 skrev 2015-10-31 15:28:18 följande:

Pratade precis med min moster som jobbar på vårdcentralen och hon sa att jag definitivt ska ta det och att det är en helt annan sak än svininfluensavaccinet som de fick "odla fram" snabbt. Hon sa också att om jag blir sjuk av det så blir det mycket lindrigare än om jag får det via någon annan. Så nu har jag bestämt mig för att ta det :) Vill ge bebisen antikropparna också.

Tack för att du delar med dig av detta :) Känner att det börjar luta alltmer åt att ta vaccinet, framförallt för barnets skull. 
  • Cyanea

Idag går jag in i v. 28! Tiden går fort och långsamt på samma gång. Tror egentligen att allt är bra, men oron är tillbaka. De senaste två dagarna har jag haft mycket sammandragningar, i mina mått mätta. Har bara haft kanske tre totalt tidigare, men i förrgår kväll räknade jag till 7st, igår minst 5. Det gör inte det minsta ont, jag blir bara hård om magen. Någon som känner igen sig? Bör jag oroa mig och höra av mig till förlossningen, eller känns det normalt? 

Har också haft "sträckningsvärk" i sidorna på magen. Det är bara en sida i taget och kommer bara när jag är ute och går. Det slutar om jag vilar, men gör jag inte det gör det rejält ont. 

Jag ska höra av mig till MVCs psykolog på måndag och försöka få bukt med min orimliga oro. Det går inte att vara orolig jämt och jämt... 

Här är veckans mage i alla fall :) Börjar verkligen bli tung nu, hade gått upp 800g sedan förra veckan imorse! 

Vad tror ni, har jag något att oroa mig över eller är jag bara överkänslig som vanligt? 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-31 16:50:05 följande:
    Du är, som oss alla, överkänslig :)
    Värk i sidan är otroligt normalt, det förklarade min BM i torsdags. Hon visade hur och var livmodern är "upphängd" i magen. Sammandragningar är också normalt sålänge de ger med sig och ej gör ont. All sorts värk vi känner är normalt så länge den ger med sig när vi vilat en stund.

Åh du är så fin <3
    TACK för lugnande ord!!! Då ska jag andas och slappna av ikväll :) Jag hoppas du förstår hur lättande det är att höra det.

Aurora är, om jag inte missminner mig, en tjänst man kan få om man av någon anledning är rädd för förlossning. 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-31 17:07:30 följande:
    Ja slappna av och mys med magen :)
    Jag har haft sjukt ont i ljumskarna när jag kissat idag, alltså absolut inte ont att kissa ut men medan jag kissar så värker det i ljumskarna. Knas! Aldrig haft uvi så jag vet ej hur det ska kännas. Har du haft det?

Okej då förstår jag vad aurora är :)
    Jag har liknande just nu. Har haft mycket UVI i mina dar, och det har aldrig känts så. Tror att det är ganska individuellt hur det känns, men för mig har det svidit att kissa och framförallt har jag varit kissnödig konstant hur nyss jag än varit på toa. Jag har fått för mig att det är så trångt i magen så allt töjs ut när blåsan är stor för att sedan slappna av, och då gör det ont, men jag kan ha helt fel. Fortsätter det kan man ju alltid gå till VC och göra urinprov, eller göra det hos BM. 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-31 17:37:11 följande:
    Ja jag får väl avvakta ett par dagar så får vi se. Tack :)
    Hoppas det blir bättre snart <3 
    Love is everything skrev 2015-10-31 19:45:39 följande:

Aurora är en mottagning på sjukhuset där man får hjälp med ex oro inför förlossning. Vi gick dit förra gången pga att jag inte trodde barnet skulle överleva. Nu ska vi gå dit för jag önskar få ett kejsarsnitt efter förra gångens traumatiska förlossningsupplevelse.

Hade ingen aning om att man kunde få hjälp med rädsla för att barnet inte ska överleva, det känns som att det vore något för mig. Är i stort sett helt lugn med allt från att det kan ta lång tid till enorm smärta och att spricka, men jag är fullständigt livrädd för att Liten inte ska överleva. Hur kommer man i kontakt med dem? 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-10-31 19:45:39 följande:

Aurora är en mottagning på sjukhuset där man får hjälp med ex oro inför förlossning. Vi gick dit förra gången pga att jag inte trodde barnet skulle överleva. Nu ska vi gå dit för jag önskar få ett kejsarsnitt efter förra gångens traumatiska förlossningsupplevelse.

Håller verkligen tummarna för att du får bra svar. Man ska inte behöva genomlida en förlossning till om man haft det så traumatiskt. 
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-10-31 22:03:25 följande:

Alltså, alltid är det någonting att fundera över. Ramlade på någon artikel där det stod att gravida inte ska sova på rygg och helst inte heller på höger sida. Jag som får ont i höfterna av att ligga för länge på en sida rör på mig ganska mycket i sömnen och kan sova lite hur som helst. Visste ni om det här?

Jag har läst detta, ja, så jag frågade min BM om detta på ett av de första samtalen. Hon sa att det inte var något man skulle oroa sig för, utan att det var ok att sova hur man ville. Jag vet inte om jag litar på henne, men tänker precis som Linda8110 att det hade nog varit nationella riktlinjer om man hade starka belägg för det. Jag vaknar i alla möjliga ställningar, så skulle det vara dåligt att ligga åt något håll hade jag nog behövt bli fastspänd om nätterna ;)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015