• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Linda8110 skrev 2015-10-12 22:30:38 följande:
    Blääää stackare fy vad jobbigt! Klart du ska ringa sjukgymnasten! Sådana här saker kan ju uppstå, precis som nu, över en natt. Jag har ju börjat få en jävla massa ilningar så jag gissar att det är början på undergång haha
    Jag får nog ta mig en funderare. Antar att det till stor del är skallen som totalt vägrar ta till sig att livet håller på att förändras nu ;) "Nej nej, jag ska gå upp till minst 75% på jobbet innan jag går hem.". "Nej nej, jag är en redig kvinna som klarar mig, inte ska jag ha ont och behöva ta hjälp." ;) 

Det kan ju absolut vara fogarna du känner, men å andra sidan kanske det är "bra" att känna av dem lite? Inte att ha ont, alltså, utan bara att känna av när man varit oförsiktig så man ändrar vanor i tid innan man blir jättetung och varje felrörelse blir katastrofal? 
    Linda8110 skrev 2015-10-12 22:32:55 följande:

Gud idag har jag bölat massor! Haft en sådan längtan efter mitt barn <3 Har gjort riktigt ont i mig att inte få hålla om pyret. Och samtidigt vill jag ju verkligen inte att hen ska komma ut nu redan. Så blandade känslor! Kan tiden snälla gå snabbt.

WORD!!! Det är helt sjukt vad man kan längta! Och nu är det ju ändå på god väg, vi har ju kommit jättelångt! Hur ska vi klara oss ända till januari/februari? XD 
    Ananas skrev 2015-10-13 10:20:20 följande:

Hej på er,
    Fina magar!

Jag är jättedålig på att ta kort denna gången. Med storebror tog vi kort varje vecka.... :-/

Jag har börjat få ont i blygdbenet efter en timmes promenad i söndags. Känns som jag fått en spark mellan benen och det ömmar och värker. Måste liksom göra knipövningar och "suga in" magen för att det inte ska göra alltför ont när jag rör mig. Någon som känner igen det? Jag gissar att det är foglossning? Men det är en helt ny upplevelse då jag inte hade några sådana känningar sist jag var gravid. Idag är det iaf något bättre så det får nog bli lite kortare och långsamma promenader framöver.

Det där låter precis som det jag har :( Jag har mest ont i den främre fogen. Ömmar, värker, ibland känns det som att benet vill gå mitt itu. För mig hjälper det något att sova med kudde mellan benen, gå med korta steg och inte så snabbt (går jag snabbt glömmer jag lätt bort steglängden och vill länga ut dem) och att ha riktigt, riktigt bra skor som ger bra stöd. 

Usch, hoppas att det inte blir värre för dig. 
  • Cyanea
    Poffa skrev 2015-10-13 12:08:44 följande:

Halsbränna från helvetet sen några dagar tillbaka. Rennie och novalucid funkar inte. Nån som har någon mirakelkur?

Mvc besök idag och allt var tipptopp, så skönt varje gång. Stressar alltid upp mig dagen innan Mvc eller UL. Känner inget helt plötsligt, magen är borta och en stark känsla att allt gått åt skogen. Nu efter total lycka igen. Fasan vad knäpp man är efter alla år av kämpande.

Hatar halsbränna... Då antar jag att Pepcid är lika värdelöst? 

Man brukar väl säga små portioner väldigt ofta så magen inte blir full och heller inte står tom för länge. Undvik stark mat. För mig hjälper det att dricka mjölk, får av någon anledning enorma cravings på just mjölk när det börjar kännas surt. Ingen aning om det är psykiskt eller om det faktiskt hjälper ;) Mineralvatten ska väl också hjälpa något? Men vad vet jag, det här är inte mitt starkaste ämne ;) 

Skönt att det gått bra hos BM! Jag blir nästan full i skratt, för jag är precis likadan! WOW vilken ångest jag hade inför ultraljudet för Sahlgrenskas studie om tidiga födslar. Då hade ändå RUL sett fantastiskt ut och Liten härjade runt för fullt. Men jag var övertygad om att jag skulle få reda på något hemskt. 

Ska själv på nästa besök med BM på torsdag - huvva :S 
  • Cyanea
    Poffa skrev 2015-10-13 18:13:30 följande:
    Ska testa Gaviscon som skulle vara bra tipsade Apotekaren om. Om inte det funkar blir det nästa sort. Mjölk har du rätt i, halsbrännan har säkert varit på gång ett tag för mjölk konsumtionen har gått upp den senaste månaden.

Det kommer gå super bra hos BM på torsdag för er! Men flippa ur lite innan i alla fall annars blir det ju inte som vanligt
    Hoppas hoppas hoppas att det kommer funka! Hatar halsbränna... Tack vännen, jag hoppas det <3 Haha - jag ska tänka på det ;) 
    Linda8110 skrev 2015-10-13 18:44:09 följande:
    Ska inte till BM förrän den 29/10!!! Känns som en evighet dit! Men efter det besöket blir det lite tätare besök i alla fall :) Underbart att någon lyssnar efter hjärtat varannan vecka liksom!

Sjungit lite för pyret idag. Kände mig ytterst fånig haha
    Naaw! Mysigt att sjunga :D Jag brukar prata med Liten några gånger om dagen ^^
    Love is everything skrev 2015-10-13 19:37:06 följande:

Fått tillbaka huvudvärken och ett fruktansvärt illamående till på köpet... Synd om mig! Inte bättre av att jag får ta tunga bitar på jobbet när jag får så ont i ryggen. Hoppas få igenom g-penningen så att jag snart kan börja räkna ner...

Men usch :( Det låter jättejobbigt. Håller tummarna för att du i alla fall kan få besked snart om g-penning, det vore väl jätteskönt att ha en "deadline" :) Hoppas du mår bättre snart, ta smärtstillande om du behöver det. Du ska inte behöva må dåligt <3 
  • Cyanea

Fogarna är bättre idag, däremot är psyket sämre... Fråga till er - känner ni olika mycket rörelser från dag till dag? 

Liten var vild igår, magen studsade hejvilt, hon slog kullerbyttor och det var ett grymt ståhej. Idag har jag känt henne många gånger, men väldigt mycket svagare. Misstänker väl att hon ligger inåt, men i och med att gravidappen sa att jag ska känna henne varje dag nu flippar jag och tror att hon mår dåligt. 

Hennes mönster hittills har varit 2-3 dagar som jag känner henne mycket följt av 2-3 dagar jag känner henne betydligt mindre. Jag har tänkt att det säkert är så det kommer vara nu också, men det är en helt annan femma när man "ska" känna jämt. Usch... Hur tänker ni? 

Är så grymt orolig och gråter :'( 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-13 22:15:22 följande:
    Det är absolut olika från dag till dag! Och känner du pyret så betyder det ju att hon rör sig :) Ingen fara!
    TACK vännen <3 <3 <3 
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-10-13 22:28:00 följande:

Å fina Cyanea, jag förstår precis hur du känner men tror inte du behöver vara orolig! 

Precis så där är det med liten i magen för mig med. Ena dagen världens liv och rörelse, nästa dag mycket lugnare. Det är fortfarande gott om plats i livmodern och om bebis ligger bakåtvänd och sparkar inåt så känns det inte. Om du blir riktigt orolig, drick ett stort glas iskallt vatten och lägg dig sedan ner i sängen en stund. Då borde liten vakna till och du känna rörelserna tydligare. Stor kram Hjärta

Ska försöka gå och sova nu, jobbdag imorgon igen. Idag har jag packat kartonger och ägnat mig åt flyttaktiviteter. Så mycket som ska ordnas! Har sett fram emot flytten jättelänge, vi flyttar till nyproduktion så vi skrev kontrakt för över ett år sedan. Tänk, då anade vi inte att vi skulle flytta med en liten bebis i min mage.... Vi flyttar till fristående hus, inte stort, men känns väldigt lyxigt att få flytta in i något som är helt nytt och ingen har bott där förut. Har stått med näsan i storebrors bebissaker idag, hade sparat mycket av hans finaste babyleksaker, brio m m och så mycket känslor som vällde fram när jag höll i dem igen. Nu kommer de till användning en gång till. Så mycket längtan, sorg som legat nedpackat tillsammans med alla fina minnen från hans bebistid. Nu kommer lilla syster yster få använda dem....Längtar så...Drömmer jag eller händer detta på riktigt?

Här är min utlovade magbild från igår, v 22+0. Lilla syster verkar vilja ha gott om utrymme för magen växer stadigt åt alla håll och kanter! Kram på er, Nesistas

Åh, tack vännen <3 Ska verkligen försöka lugna ner mig. Det är så himla skönt att höra att det är likadant för andra, då är det säkert ingen fara. 

Wow - det låter verkligen som en dröm!!! Vi köpte vår lägenhet som andra ägare, 2 år efter nyproduktion, och kan ju säga att det är underbart. Lite barnsjukdomar som t.ex. sprickor när huset sätter sig, men det ingick i byggföretagets garanti att fixa, så ni kan ju vara beredda på att liknande händer (men kom då ihåg att ni inte behöver fixa det själva). Fristående hus, vilken dröm!!! Hoppas det blir så underbart som ni föreställt er :D 

Åh vilken fin kula!!! Fin gravid-kropp! :D Stort lycka till, och kram på dig! 
    Love is everything skrev 2015-10-14 12:16:17 följande:

Tänk dig hur du själv rör dig, lugnare på nätterna, mer under arbetstid kanske? Lugnare på helgerna än veckodagarna, de skapar också ett mönster, precis som vi gör. Känner du något en dag, bocka av den, även om det bara är ett knorr. Och så försök komma ihåg att du inte kan påverka något även om det skulle hända något på vägen. Bebisen mår jättebra varje dag till motsatsen bevisas!

Kram till dig!

Det ligger nog mycket i det du säger. Och bebisar som är födda sover väl mycket, så jag antar att de gör det i magen också? Jag blir bara så fruktansvärt bortskämd när hon väl är i såna perioder jag känner av henne mycket, hon är stark och håller på länge och ofta de dagarna. När hon sen är "trött"/ligger fel/har en lugnare dag är det sån kontrast. Ska nog försöka börja med ditt tips, att skriva upp det och bocka av dagen. 

Stor kram, och tack! 
  • Cyanea

Imorse rörde det sig inte i magen vid frukosten som det brukar. Jag är nog inne i en allmänt deppig period utan någon som helst anledning (eller, antagligen på grund av hormoner) så det tog extra hårt på mig. Maken fick mig att lägga mig på sängen där han petade och lyssnade på magen. Efter en stund blev Liten irriterad och sparkade tillbaka, så det var väl egentligen lugnt. 

Dock är jag som sagt deppig utan någon direkt anledning, plus att maken jobbar ända till sent ikväll, så trots att hon rört sig på morgonen kände jag att jag behövde prata med MVC. BM var supergullig och lugn, och sa att jag ännu på ett par veckor inte behöver känna varje dag, och att när jag väl ska börja göra det så behöver det bara vara något smått till att börja med. Hon var alltså inte orolig, men hon förstod att jag är en paranoid själ, så hon bokade in en kort tid för att lyssna på hjärtljud hos samma BM jag ska träffa imorgon (inte min ordinarie). 

Hjärtat slog som det skulle och allt verkar bra. När BM skulle leta rätt på henne i magen knuffade Liten tillbaka, i mina mått mätta väldigt svagt, men BM tyckte att hon hade fått kraftiga sparkar...! Så jag antar att det är mina referenser som är åt helskotta fel. 

Nu ska jag försöka ta till mig det ni säger och slappna av. Förhoppningsvis kommer hon snart att bli aktivare, och då rinner väl oron av mig i vanlig ordning. 

Tack för att ni finns. Tack för att ni förstår. Tack för att ni stöttar <3 <3 <3 

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-10-14 13:42:35 följande:
    Jag har fått tipset att man ska lägga sig på sidan en stund. Vänster om jag inte minns fel och sen lägga sig på rygg så brukar man få respons där inifrån. Och du behöver inte tacka. Är ju det vi har tråden till! <3
    Tack för tipset! Har bara hört typ halva tipset förr, så det har inte funkat för mig - nu kanske det gör det ;) 

Jag är så himla glad att ha haft turen att "hamna" i just den här tråden. Tycker verkligen att ni är fantastiska <3 <3 <3 

(Kanske är liiiiiiite hormonell också...!) 
    Poffa skrev 2015-10-14 16:42:46 följande:
    Vi är väl alla här ganska benägna att flippa ut till och från. Skönt då att både ha denna tråd och förstående Bm. Härligt att höra hjärtljuden. Igår när jag lyssnade fick bm en spark tillbaka när hon tryckte lite hårdare och det var så häftigt att få höra det msn känner.

Ta hand om dig <3
    Helt ovärderligt. Och just att ni är i liknande sits och kan förstå bättre än andra. Hihi, mysigt med lite bebis-dunk på dopplern :P 

Tack vännen <3 
    Linda8110 skrev 2015-10-15 11:22:51 följande:

V.24 börjar idag! Tiden går! Men den får gärna gå liiiiite snabbare ;)

Kram på er!

Grattis till ny vecka :D Blir aldrig trött på att skriva det tror jag... Det är så glädjande att det går framåt för oss allihop!! Men instämmer med dig - tiden får gärna snabba på lite nu ;) Kram på dig! 
    maka011 skrev 2015-10-15 14:58:45 följande:

Tidigare har jag varit duktig på att ta det vecka för vecka. Hade 12 veckor som ett delmål, sen halva tiden osv. Men nånstans där efter v 21 lyfte jag blicken och tittade för långt fram och nu håller jag på att göra mig själv galen.
    För nu är jag tillbaka i att "bara" vara i v. si eller så och håller på att längta ihjäl mig efter pyret.

Nån som känner igen sig?

W O R D ! ! !

Det är ju helt hopplöst nu! Är också i en svacka när jag flera gånger om dagen tänker "24+5... fortfarande?". Vi får komma på ett nytt mål :) Jag stirrar på v. 33 av någon anledning... Maken är i och för sig född då, kanske därför? Men det är alldeles för långt fram. v. 30 är också avlägset, men kanske inte lika? 
    Linda8110 skrev 2015-10-15 15:42:03 följande:
    Oh jaaaaaa!!! Känner igen mig så otroligt väl! Känns som om tiden kryper fram och veckorna flyter ihop. Längtar så mycket efter pyret så det liksom gör ont i hela kroppen.
    Tänk att man kan längta så enormt efter någon som är inuti en 24 timmar om dygnet. ;) 

(Instämmer till 100% alltså, jag längtar så jag går sönder!)
  • Cyanea

Vilken dag det varit idag... Både besök hos MVC och läkaren. 

Det gick bra på MVC idag! Liten har varit mer rörlig idag. Fortfarande inte de där grymma sparkarna hon kan göra eller helomvändningarna som får hela magen att guppa runt, men små duttar då och då. Blodvärdena såg bra ut (trots att jag slarvat med mina Niferex) och älsklingens hjärta slog så fint i 143 slag i minuten <3 

Dock har jag stor mage XD Första SF-måttet är taget - WOHO!! - och det var 26 cm. Det ligger precis på den övre linjen på normala kurvan...! Och kanten gick mycket högre än jag trodde. Det förklarar att jag får svårt att andas ibland redan nu och att jag tycker att hon sparkar väldigt högt ;) 

Sen har jag träffat läkaren på företagshälsan. Jag är fortsatt sjukskriven på 75% i ytterligare 8 veckor, sen kanske jag ska gå upp till 50%, beroende på vilka uppgifter jag får och hur det går med fogarna. 

Min läkare är så himla bra. Hade jag haft henne från första början när jag blev sjukskriven hade jag säkert varit tillbaka på 100% för länge sen. När vi skulle gå ville jag tacka henne och brister förstås ut i tårar...! Suck!! ;) 

Hoppas allt är bra med er!! <3 

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-10-15 14:58:45 följande:

Tidigare har jag varit duktig på att ta det vecka för vecka. Hade 12 veckor som ett delmål, sen halva tiden osv. Men nånstans där efter v 21 lyfte jag blicken och tittade för långt fram och nu håller jag på att göra mig själv galen.
    För nu är jag tillbaka i att "bara" vara i v. si eller så och håller på att längta ihjäl mig efter pyret.

Nån som känner igen sig?

Men åh, nu kom jag på mitt nästa mål! Under 100 dagar kvar :D Eller har du redan passerat den gränsen? 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015