• nesistas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

hej alla!

Stort grattis helnil_ och Linda8110, såklart det skulle gå bra idag! Skrattande

Jag var på nytt besök hos bm idag men bara för provtagning inför kub (10/8) och lite allmän status. Skönt att ha fått en så bra och noggrann bm, hon tog åtta (!) rör blod idag för alla möjliga tester. Jag räknas som en högriskgraviditet pga att vi inte bara gjort IVF utan även ÄD (med samma anhörigdonator vi hade förra ggr) och att jag ju inte är purung, jag är 40+. Det tog oss nästan sju år i IVF-svängen att få första barnet och detta pyre som jag bär under mitt hjärta har jag längtat efter i ytterligare fem år. Man kan inte säga annat än att våra barn är väldigt väldigt välplanerade och efterlängtade... Hjärta Så jag väntar alltså andra barnet och bor i Sthlm. 

Glada kramar Nesistas

• nesistas
    Cyanea skrev 2015-07-24 23:17:40 följande:
    Skönt att du har en så bra BM :) Bra att de tar din graviditet på stort allvar. 

Jag blir alldeles tårögd när jag läser din berättelse. Herregud vad du fått kämpa! Och det har gett resultat :D Det är bannemej två små mirakelbarn du har <3 Åh vilka älskade ungar det är! Få barn som är så efterlängtade kan jag tänka mig. Håller tummarna för att KUB kommer gå jättebra! 
    Tack Cyanea Hjärta

Ja det är verkligen två mirakel... Är så tacksam för vår Stora och så oändligt glad att vi nu om allt går bra även kommer få ge Stora ett lika efterlängtat syskon. Vi är så många här på Familjeliv som kämpat länge och jag hoppas att jag kan ge andra styrka att orka kämpa lite till, lyckan kan finnas alldeles runt nästa hörn. Det behövs bara ett enda litet guldägg. När man väl lyckas är det värt alla tårar och sorg på vägen. Varje kväll när jag nattar Stora förundras jag över att jag faktiskt är mamma till detta mirakelbarn. Och nu pickar ett litet blipphjärta under mitt eget, ett blivande syskon. Jag är enormt tacksam, över den IVF-teknik som finns idag, och mest av allt min fantastiska syster som skänkt oss möjligheten till liv, två av sina äggceller. Hjärta
  • nesistas
    maka011 skrev 2015-07-27 11:10:44 följande:

Idag härjar nojan hos mig. Har bara fått för mig att det är ett ma. Håller på att förlora förståndet. Försöker tänka logiskt. Varför skulle det vara ma? Antar att det blir lättare när magen börjar visa sig.

Hej systrar,

Maka011, stor kram förstår oron men försök att inte fastna i den. Försök lita på att det är ett starkt pyre och allt är bra. Man är så fokuserad på allt som händer i kroppen, jag vet jag är likadan. Nu har mitt illamående börjat avta, så då nojar jag med. Illamåendet och molvärken har ju liksom bekräftat att allt är som det ska.

Men magen växer, herregud. Jag får knappt på mig vanliga byxor och det är helt omöjligt att dra igen dragkedjan, så nu är det mammabyxor 100% som gäller. Och boobsen, jisses! Jag är a-kupa i vanliga fall och har nog gått upp till b nu, vilket känns enormt för att vara jag Cool

Cyaena, vi har nog lika stora magar du och jag! Jag är också smal i vanliga fall men har redan gått upp 2 kg. Förra graviditeten gick jag bara upp 12 kg totalt, får se om jag blir en barbamamma denna gången....

Stora kramar till er alla, och en extra stor till Maka011 och ni som ska göra VUL idag. Tummarna hålls!!

Tack Cyanea och Ananas, ja det är verkligen den finaste gåvan vi fått av syster min. Hon hade redan två egna barn när hon donerade första ggr till oss, hon har hela tiden vetat om vår sorg och kamp att få barn och för henne var valet lätt. Jag hade gjort samma sak för henne om situationen varit den omvända. Hjärta

kram Nesistas
  • nesistas

Grattis alla som gjort VUL idag, så fina bilder på era pyren! Blir alldels tårögd jag med... Hjärta

Ang träning så tränade jag före graviditeten ca 2-3 ggr/vecka med cirkelfys (Itrim) men fick stränga order av BM att inte träna alls under graviditeten pga att jag räknas som riskgraviditet (en kombination av ÄD och min ålder tror jag) oavsett hur bra jag mår fysiskt. Jag fick ett intyg av BM vid inskrivningen som jag fick lämna till gymet för att "frysa" årskortet till 3 mån efter förlossning. Känns ovant att inte träna och jag känner att jag tappat både kondition och styrka men vågar inte äventyra graviditeten med att gå till gymet. Har fått ok att gå promenader, men det är ju inte riktigt samma sak som vanlig träning. Funderar på att köpa en motionscykel så att jag bara kan köra lite lugnt hemma vid tv:n utan att ta ut mig, det borde ju inte vara farligt.

kram Nesistas

• nesistas

Cyanea, fy vilken upplevelse men ha absolut inget dåligt samvete för att ni åkte in. Hellre en gång för mycket än en gång för lite... Så skönt att få besked att allt var bra ändå. De här bebisarna vi bär har vi väntat på så länge, så många tårar så mycket smärta på vägen, och nu glädje blandad med oro. Såklart vi nojar, konstigt vore väl annars. Alla vi här vet att graviditeter och barn inte är något självklart och inget vi tar för givet. Men så välkomna och efterlängtade våra pyren kommer vara när de kommer. För kommer gör de, när de är redo i februari/mars... Gravid

Stor kram till dig, och stor kram till maka011, förstår precis hur ni känner. Förra graviditeten hade jag sammandragningar och utplånad livmodertapp tidigt och blev sjukskriven med stränga order att ta det lugnt och var hela tiden rädd att bebis skulle komma förtidigt. (Det gjorde h*n inte, jag klarade att gå tiden ut.) När det väl var dags för förlossning gladde jag mig över bebis men sörjde samtidigt magen som försvann och den graviditet jag aldrig riktigt hunnit njuta av. Så många år vi kämpat, månaderna som gravid gick så fort. Jag hade absolut kunnat vara gravid ett halvår till bara för att få tid att landa och fatta att jag faktiskt väntade barn. På riktigt. Knasigt? Nej jag tror ni förstår mig. Den här gången hoppas jag att jag kan njuta mer och verkligen gå All in som gravid. Är i vecka 11+1 nu och ja, jag börja landa. Lång väg kvar, men jag ska verkligen försöka att inte oroa mig så mycket denna ggr.

Stor kram till er alla, herregud vi väntar ju barn hela gänget! Skrattande

• nesistas

Maka011, deppa inte... Jag är i vanliga fall en normallång 38/40 men verkar denna ggr öka i omfång i rekordfart, mammabyxor letar jag i storlek 40 men har redan införskaffat nya underkläder i strl 42/44 då jag inte vill ha något som sitter åt vid magen. Av någon outgrundlig anledning växer baksidan i samma takt som framsidan, det var likadant förra graviditeten.  (Tack och lov återgår även bakdelen till normalare former när magen försvinner.) Kanske är det för att man ska ha en motvikt och inte ramla framåt?... Tungan ute

Det är bara att hänga med, kanske kommer vi se ut som barbamammor/ heffaklumpar denna graviditet eller så kommer vi se helt fantastiskt hollywoodglamorösa ut. Spelar ingen roll, vi bär på guldbebisar under våra hjärtan vilket gör oss unika och vackra oavsett formen på kroppen. Det här är en så kort tid, vips är graviditeten över och magen borta igen. (Och vi har våra bebisar Hjärta

Har också plöjt affärerna på mammakläder och mest hittat superskinny-jeans i storlek 34 (vem är storlek 34 och gravid???) Jag har fyndat desto mer på Tradera, en guldgruva att leta mammakläder på. Alla storlekar och massor att välja på. Mammakläder slits inte mycket, precis som bebiskläder 0-6 månader, jättebra både för miljö och plånbok (och större urval!) att leta på Tradera.

Vet inte vad du gillar för klädstil i vanliga fall, men tights och en tunika/mammatop och en vanlig snygg långkofta till tycker jag är fint till hösten. Absolut inte heffaklump.

Stor kram, vackra gravida heffaklump.

• nesistas

Haha tack Cyanea! Jag tycker gott vi kan kalla oss vackra heffaklumpar allihop, jag ser definitivt ut som en själv, hehe.  Skrattande

Nu säger jag hej på ett tag, imorgon flyger vi till solen och värmen och en grekisk sandstrand. Cool Ta hand om er och magarna, ska bli spännande att läsa ikapp när jag kommer hem igen. Lovar att posta en magbild när jag kommer tillbaka.

kram Nesistas

• nesistas

Hej alla systrar! Kom hem från sol och sandstrand och jätteskön semesteresa igårkväll och har nu läst ikapp mig i tråden, vad mycket som hänt här! Skönt att alla verkar må bra nu, kram till er alla. 

Sitter här och är ordentligt nervös inför morgondagens UL och KUB-test. Håll tummarna för oss att allt är bra....

V 12+6 idag och det känns som magen svällt rejält senaste veckan, och inte bara av semestermat och glass. Innan jag åkte kunde jag fortfarande fuska och använda några av mina vanliga byxor men utan att knäppa dem (satte en resårsnodd i gylfen) och bellaband över men nu är det definitivt mammabyxor som gäller. Magen putar och jag har blivit mycket bredare även över ryggen/svanken. Den här magen kommer inte kunna döljas när det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. Gravid
    Den är mindre på morgonen (bilden är från imorse) men på kvällen ser jag ut som jag är höggravid... 

Här är min första magbild, v 12+6 Glad

Kram Nesistas

• nesistas

Hej alla fina!

KUB gick bra idag, BM sa att jag fått de bästa värdena man kan få, 1:20000. Allt såg bra ut med pyret, h*n växer som h*n ska och viftade livligt med både armar och ben under undersökningen. Vägde mig och hade till min förvåning bara gått upp 1,5 kg sedan förra kontollen för tre veckor sedan. Magen har växt jättemycket och det känns som jag sväller på alla bredder Gravid. Så lättad, så otroligt skönt att få bra besked idag.

Haha, Cyanea jag vet magen växer mycket snabbare denna ggr än första graviditeten. Det är som kroppen bara väntat på att få svälla ut åt alla håll, äntligen äntligen! Skrattande

Kram på er alla!!

• nesistas

Hej vänner!

Har varit bortrest igen och inte hunnit vara aktiv i tråden, mycket att läsa ikapp! Glad
    Hoppas ni mår bra allihop! Stor kram Nesistas

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015