• nesistas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!

Får jag hoppa in hos er? Hade ET 27/5 med sexcelligt fint embryo (ÄD) och fick ett mycket efterlängtat plus igår, RD17. (Kliniken gav mig egentligen testdag 21/6 men klarade inte att vänta så länge...) Har gått på IVF-kliniken Umeå och detta är vårt syskonförsök, har ett mirakelbarn född -09 tack vare ÄD och anhörigdonation. Samma donator nu vid syskonförsöket. Tog 6 egna IVF-försök och två ÄD försök under totalt 7 år innan vi fick vårt första barn. Nu sju år till för syskonförsöket... Känns helt overkligt fortfarande, trött och illamående av progesteronet och molvärk i magen sedan en vecka tillbaka.

Stor kram till er och håller tummarna att vi får nå hela vägen fram allihop. Nalle

• nesistas

Uppdaterar listan Kyss

Ananas: ET 4/5 (med 5-dagars blastocyst), VUL 16/6, BF 25/1-16
    Frunihuset: FET 7/5 (5-dagars blastocyst), VUL 15/6, BF 18/1-16
    Cyanea: FET 14/5 (5-dagars blastocyst), VUL 17/6, BF 29/1-16
    En PantherTant: FET 20/5, VUL 18/6 ,BF 4/2-16,
    Blåblomman: ET 15/5, VUL 25/6, BF ca 2/2 - 16
    Unaangelita: VUL 29/6, BF 6/2 - 16
    joyride: FET 13/5 (3-dagars), VUL 12/6
    Solhem: FET 26/5, VUL 29/6
    NovemberRain: ET14/5, BF ca 1/2 -16, VUL 17/6
    Zamira: ET 21/5, prel. bf är 8/2
    maka011: FET 27/5, VUL 30/6
    helnil_: ET 30/5
    nesistas: ET 27/5 prel BF 14/2

• nesistas

Tack Ananas! Kyss Ja det har verkligen varit en resa, hoppas så att den slutar bra denna gången också. Har fortfarande inte vågat ta in fullt ut att jag är gravid än. Så overkligt. Minns att förra ggr lossnade alla känslorna vid VUL, när vi såg det lilla blippet på skärmen, det lilla hjärtat som tickade. Vågar inte än.

Mala11, håller tummarna hårt!! Och stort grattis till FruniHuset och Helnil! Hoppas att vi får följas och byta forum tillsammans till "Förälder". Nalle

Stor kram till er alla, och särskilt till er som fortfarande kämpar hårt för det efterlängtade plusset. Det tog oss många år, och jag är en äldre mamma än jag hade varit om jag fått välja själv, men det barn vi har och det syskon som vi förhoppningsvis väntar, är så värda all längtan, alla tårar och all hjärtevärk. Ge inte upp Hjärta

• nesistas

Å vad glad jag blir när jag läser om alla som varit på VUL och sett det efterlängtade lilla hjärtat slå, stort grattis!

Själv är jag i v 5+3 idag och har de senaste dagarna verkligen börjat må illa och är yr. IVF-kliniken stänger för sommaren så jag har första VUL bokat på MamaMia den 8/7, samtidigt som inskrivning. Så overkligt fortfarande. Köpte ett till test idag och testade, jo väldigt gravid fortfarande

Önskar alla medsystrar en riktigt fin midsommar!! Stor kram

• nesistas

Å nej maka011, så ledsen jag blir. Håller tummarna hårt att pyret är kvar och det bara är en ofarlig blödning.... Stora styrkekramar. Du har många medsystrar här som tänker på dig. Gråter

kram!!!

• nesistas

Skönt att höra maka011!! Stor styrkekram!

Känner igen din beskrivning Helnil, mår jätteilla jag med, det kommer i vågor. Har inte spytt, men känner mig åksjuk hela tiden. Yr och jättetrött. Skulle kunna somna stående. Och det är bara v 6... Har VUL först 8/7, oändliga dagar dit.

kram till er alla, Nesistas

• nesistas

Hej tjejer,

Då är vi flera som mår illa...Tungan ute V 6+2 nu och känner mig konstant åksjuk och mår riktigt illa på morgonarna och kvällarna, har tack och lov inte kräkts än. Tuggar också salta kex och dricker ingefärste (Pukka). Är i vanliga fall en riktig kaffemoster men tvingar i mig en halv kopp nu, det smakar så illa.

Har inte tid för VUL (UL?) förrän 8/7 när jag skrivs in på mvc, då kommer jag vara i v 8+3. Kan man göra vanligt UL då? Pga att både IVF Umeå och IVF kliniken i Sthlm stängt för sommaruppehåll blir det inget VUL där, känns lite konstigt. När vi gjorde förra ÄD på HS fick jag göra ett tidigt VUL i v 6+0 och ett uppföljnings VUL i v 9+2. Kände mig mer påpassad och omhändertagen då, trots landstinget än vad jag gjort nu när vi gjort försöket på privat klinik....

Tröstar mig med att kroppen signalerar ganska tydligt nu att saker händer, så allt är nog bra men visst hade det känts lugnare med ett VUL... 

Kram på er!

• nesistas
    En PantherTant skrev 2015-06-23 22:41:03 följande:

Ja, och undvik ingefära (även om vissa bm kan rekommendera det av okunskap). Ingefära ska inte användas under graviditet

Kopierar från sida i Finland, i Finland finns ingefära med på förbjudna listan för gravida, Sverige ligger ännu efter där;

Livsmedelssäkerhetsverket Evira varnar gravida kvinnor för att använda produkter med ingefära. Vissa av ingefärans kemiska beståndsdelar kan vara skadliga för fostrets utveckling, visar en undersökningen som Evira låtit göra.

Det finns rätt så lite vetenskaplig forskning kring ingefärans inverkan på graviditeten ? och de forskningsresultat som finns är kontroversiella på många punkter.

En del av ingefärans komponenter har dock konstaterats orsaka bland annat celldöd. Därmed borde långvarig eller riklig användning av ingefära, till exempel i te eller andra drycker, undvikas under graviditeten.
    Evira väntar sig nu att företag märker sina ingefäraprodukter med en varningstext. Företagen skall varna väntande mödrar genom en separat påskrift på förpackningen om att produkten inte rekommenderas för gravida.
    Ingefära (Zingiber officinale) är en tropisk ört. Växtens rot har traditionellt använts inom läkemedelsindustrin men nuförtiden används den framförallt till smaksättning i matlagningen.

Oj! Tack PantherTant, då är det slut med ingefärste för min del. Hade ingen aning om detta Förvånad
  • nesistas

hej systrar!

Maka011 vi håller tummarna för dig imorgon på VUL! Förstår att du är nervös. Jag har VUL på onsdag (lyckades få en tidigare tid än nästa vecka, puh). Också nervös, det är så overkligt fortfarande har inte riktigt tagit in att vi faktiskt väntar barn igen, så här sju år senare. Sista chansen till syskonförsök, vågar inte ta in det fullt ut än. 

Men herregud vad magen putar! Gravid Känner mig uppblåst som en ballong och inga byxor passar. Hur ska man kunna smyga flera veckor till utan att det märks? Är ju bara i vecka 7+1... Desperat jakt på vanliga byxor med snäll mjuk midja, som inte är mammabyxor, har ni några tips?

kram Nesistas

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015