• Linda8110

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

nesistas skrev 2015-09-15 22:34:16 följande:

Vad gulliga ni är alla, tack! Hjärta

Såhär på kvällen efter lång jobbdag känns magen dubbelt så stor och jättespänd, känner ni också så? Känner av liten mer och mer nu, inte bara på kvällen när jag lagt mig utan även mitt på dagen, när jag sitter vid skrivbordet och jobbar. Så härligt och så märkligt på samma gång Glad

Kram och godnatt alla fina!

Precis så för mig också, magen är enorm och spänd på kvällen. Men så är den även när jag inte är gravid också haha! Det är ju tarmarna som är svullna på kvällen.

Mysigt att du känner mer och mer :) Jag har ej känt alls idag, men ett par duttar igår.
  • Linda8110

Åt precis ert plommon som jag sedan såg att det var massa mask i!!! Blääää!!! Men visst borde masken dö i magen och inte vara någon fara för bebisen?

• Linda8110
    Ananas skrev 2015-09-16 19:24:55 följande:

Har ni tecknat gravidförsäkring? Jag gjorde det sist och tänker göra det igen, men jag velar över vad man ska välja... 

Ja vi ska teckna en betalförsäkring, men vi har ännu inte bestämt vilken. Finns ju sååå många olika! Kommer ta en helg att jämföra alla... Går in i v.20 imorgon så snart MÅSTE vi ta tag i det! Jag är sååå dålig på att ta tag i tråkiga saker haha!
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-09-16 13:59:32 följande:

Mysigt att det verkar vara fler som känner sina små mirakel nu :D Vad stora de börjar bli <3 

Just rörelserna är mitt största aber just nu. I måndags rörde sig Liten massor, framförallt framemot kvällen då jag till och med såg (!!!) hur hon sparkade utanpå magen. Sen var hon väldigt stillsam igår och även idag. Jag känner små, små, små rörelser, framförallt långt ner mot blygdbenet, men inte alls så tydligt som många andra dagar. Och då spinner oron iväg på ett ögonblick. 

Jag vet att man inte behöver känna dagligen förrän typ v. 26 och att det är normalt att det går dagar och veckor mellan rörelserna. Jag vet att hon är liten och kan lägga sig åt andra håll så jag inte känner sparkarna. Men inte fan förstår huvudet det. 

Jag förstår att det är mitt huvud som är problemet, men jag fattar inte hur jag ska hantera det. Hur programmerar man om sin paranoia liksom? Det är sjukt uttröttande och gör mig så himla ledsen. Alldeles för många gånger tror jag att hon inte mår bra. 

Vi är störda. Vad mer kan man säga haha! Det är därför det är så skönt att ni finns. Störda klubben ;)
    Jag har inte känt bebis på två dagar nu och har såklart panik trots att vi var på RUL för 2 dagar sedan. Bara att inse att det kommer vara såhär nu, vi kommer vara oroliga hur många UL vi än gör.

Kram fina!
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-09-16 22:37:35 följande:
    Nämen fy :( Usch, lyssna inte på sånt. Vet att det lätt glider in och sätter sig på hjärnan, men försök att ta det för vad det var - något som hände en bekants bekant. Tänk så här istället - ditt RUL kan vara en av de sista gångerna (om inte DEN sista gången) du får se bebis innan förlossningen :D Och pyret mår uppenbarligen bra idag. Det kommer gå bra. 
    Ananas skrev 2015-09-16 17:49:44 följande:

Jag känner också ganska lite just nu. För några veckor sedan var det mer och nu är det med som det bubblar långt ner i magen igen.... konstigt vad det kan ändra sig!

Ja, galet när du skriver så Cyanea! Men på ett positivt sätt då Att om bebis snart föds så är det står chans att han klarar sig.... han är ju yttepytteliten fortfarande, ca 500 g och 20 cm lång.... hoppas innerligt att han stannar till januari!! 

På sätt och vis är det lugnande att det inte bara är lugnare i min mage. Då är det säkert som det ska. Men det är väl så att det fortfarande är gott om plats att lägga sig på och inre organ inte har någon vidare känseluppfattning. Märkligt. 

Jag ska vara modig och ställa den idiotiska frågan: Vad har man en gravidförsäkring till? Haha, ja, störda är nog rätt uttryck ;) Hopplöst det här! Jovisst, oron har inte så mycket med logik att göra... Det är väl inte förrän i v. 26 man ska känna barnet dagligen, och då ett par gånger per dag? Suck. Ett fint RUL är ju en så stor garanti för att det kommer gå bra som man kan få, så varför oroar vi oss ens? 

Tack vännen, och kram <3 
    Om det är så att man ska känna barnet 2ggr/dag från v.26 så längtar jag inte dit haha! Fatta paniken varje dag när man sitter där och räknar och får panik om man glömmer bort om det var imorse eller igår morse som dagens nummer 1 spark kändes ojoj haha! Vi kommer bara bli mer störda med andra ord ;) Vilken vecka är du i nu igen? Går in i v.20 här idag. Känns som en milstolpe!

Idag ska jag börja jobba igen! Blandade känslor, men skönt att slippa fundera hela dagarna.

Kram
  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-09-17 12:45:16 följande:

Linda8110: Vi tecknade Länsförsäkringars betalförsäkring sen. Vi har deras barnförsäkring på vår son och räknar med att teckna samma till lillebror när han kommit. Den kostade 1200 kr men då fick man 500 kr rabatt på barnförsäkringen när man tecknade den. Känns smidigt att ha samma! Men jag orkade faktiskt inte läsa på så mkt....

Cyanea: Självklart ska du fråga!  Jag försäker sammanfatta lite i stora drag... men det bästa är att läsa på vad respektive försäkring täcker.

Försäkring kan vara bra ifall något händer under graviditeten, antingen med dig eller bebisen. Det flesta försäkringsbolag har en gratisförsäkring och en betalförsäkring.

Gratisförsäkringarna innehåller vanligtvis en olycksfallsförsäkring för mamman samt för barnet, men med låga försäkringsbelopp, samt en livförsäkring för barnet. Försäkringen börjar oftast gälla som tidigast från vecka 22.

Väljer man betalförsäkring så gäller också ovan, men utöver det även sjukdom under barnets första 6 månader, samt ersättning för graviditets- och förlossningskomplikationer. En engångsersättning om barnet föds med vissa sjukdomar.

Jag har en bekant som fick barn för tidigt och var väldigt tacksam över den ekonomiska kompensation hon fick från sin försäkring.

Haha jag orkar inte heller läsa... Tar ju en evighet! Får glutta runt lite ;) Tack för tips!
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-09-17 12:21:39 följande:
    Haha - eller hur!! Det är lugnande nu, men kanske inte när man väl är där ;) Jag kommer nog få börja skriva upp sånt för att komma ihåg, kommer inte ha en chans att hålla reda på det annars...! Det är nog bara att inse - vi kommer bara bli stördare ju längre gångna vi är :P 

Grattis till v. 20!! Tyckte också att det var en stor milstolpe. Jag är inne på näst sista dagen i v. 21, på lördag går jag in i v. 22 :D 

Heja dig!! Hoppas att du får en riktigt bra dag på jobbet. Det är bra att bli distraherad ett tag, då går tiden liksom fortare ;) 

Kram!! 
    Haha japp stördare ;) Bästa uttrycket haha!

Dagen gick ok, men herregud vad trött jag är nu!
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-09-17 20:01:16 följande:

Kikade också på Länsförsäkringar nu efter att Ananas skrev vad man behöver dem till ;) Det verkar himla bra att ha. Ska kanske också ta betalvarianten. Ska bara sova på saken först ;) Den lär ju börja gälla i så fall från och med nästa vecka för mig, så det känns som att det brinner i knutarna. Gillar Länsförsäkringar/Agria i stort, har mycket försäkrat hos dem och hittills aldrig blivit besviken på dem. 

Definitivt betalvarianten! Inget att förlora på det! De är ju nästan gratis ändå. Värt det om något krånglar. Vi är ju vana med krångel liksom ;)
  • Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-09-18 16:08:34 följande:

Det gick strålande! En vild liten krabat med snopp ;) Shit vad häftigt det var! :)

Åh grattis!!!!!
    Jag hade lovat mig själv att vara lugn efter RUL. Det gick ju sådär haha samma panik som innan att något är fel. Kul att du fick veta kön!!! Avis ;)
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-09-18 17:00:42 följande:
    Grattis till en fin liten pojke!!! Visst är det underbart!! Skönt att det gick bra :D 
    Linda8110 skrev 2015-09-18 16:35:02 följande:Åh grattis!!!!!
    Jag hade lovat mig själv att vara lugn efter RUL. Det gick ju sådär haha samma panik som innan att något är fel. Kul att du fick veta kön!!! Avis ;)
    Haha - jag med!!! Det fick mig att inse att jag måste jobba med oron, för den försvinner uppenbarligen inte hur bra det än verkar gå ;) 
    Let me know hur du gör haha
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015