• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Linda8110 skrev 2015-08-16 15:07:32 följande:
    Hihi ja jag har beställt Novalucol på Apotea nu så jag får hem dem imorgon (älskar apotea haha).

Tack! Jag är inte riktigt kompis med den ännu, men jag börjar acceptera den mer och mer. På morgonen, när den är plattare, är jag till och med orolig att något är fel haha
    Härligt!!! Då är förhoppningsvis halsbrännan ett minne blott snart ;) 

Det är lite besvärligt där i övergången när magen börjar växa men inte alltid ser så gravid ut utan snarare "fet", men nu börjar jag verkligen bli kompis med min ^^ Älskar att ha fått mage! Kommer säkert tröttna på den innan jag blir av med den, men nu bara njuter jag :) 
    Ananas skrev 2015-08-16 15:30:14 följande:

Jättefina magar Linda8110 och Cyanea!!

Ska se om sambon vill fota sen så kan jag lägga upp en också... märker en väldig skillnad från morgon och kväll. På morgonen känns den inte alls särskilt stor, men framåt kvällen är den gigantisk i jämförelse. Känner ni likadant?

Cyanea: Jag är väl eg inte särskilt orolig, mest bara att det hade varit ännu roligare att berätta om man visste att det var en frisk bebis. Men det får vi väl alla utgå ifrån tills motsatsen är bevisad. 

JA!! Magbild magbild magbild!! ;) 

Tack :) 

Min varierar också, fast främst "upptill", precis under bröstkorgen. Upplever det som att mina organ flyttat sig uppåt redan så det märks när tarmarna sväller. Nertill är jag ganska jämn över dagen. Tror jag... Jag ska fundera på detta under dagen ;) 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-08-16 15:56:53 följande:
    Haha ja det är skönt att sälstadiet är över och att man i alla fall ser gravid ut.
    Hahahaha!!! X'D Vad söt du är!! 
  • Cyanea

Eller hur!! Det är helt underbart när det verkligen syns, det känns liksom mycket mer verkligt då. Det är inte bara en dröm, det händer på riktigt :D 

• Cyanea
    nesistas skrev 2015-08-16 21:50:34 följande:

Hej alla!

Å vilka fina magar ni har!! Skrattande 

Min växer också så det knakar, tycker jag ser rätt lagom ut på morgonen när jag vaknar men på kvällen är den enorm. Letade fram gamla bilderna från förra graviditeten och jisses vilken skillnad. Vi fotade varje vecka men det fanns ju inget att fota, haha! Jag var ju platt som en planka på magen jättelänge. Då tyckte vi nog att det syntes en bula, men det var ju ingenting mot denna ggr. Gravid Tur att vi vet från UL att det bara är en, annars hade jag börjat bli nervös... Jag tar en ny magbild imorgon bitti och postar till er.

Har ni fått några crawings än? Inte jag, är så glad bara att slippa illamåendet och den äckliga sura konstiga smak jag hade i munnen konstant ca v 6-10. Är känslig i blodsockernivåerna och behöver äta ofta men inte särskilt sugen på något. Enda skillnaden jag egentligen märkt är att jag är mindre sötsugen än vanligt, godis kan jag lätt hoppa över (vilket är olikt mig i vanliga fall). Förra graviditeten hade jag inte heller någon särskild crawing mer än att jag bara ville äta "riktig husmanskost" typ köttbullar, sås och potatis. Jag gick dock bara upp 10-12 kg totalt under hela graviditeten. Det kommer bli mer denna ggr..

Cyanea, känner igen mig i vad du skrev ang vikten. Den här ggr gick jag upp några kilon under hormonbehandlingen så startvikten är högre. Väger 71 kg nu (170 cm lång) och hoppas att jag inte går upp alltför mycket i vikt. Allt är koncentrerat kring magen, höfterna och baken.

Kram på er och godnatt!

Ser fram emot att få se din bula :D 

Inte direkt några specifika cravings, mer lite märklig aptit. Kaffe vill jag gärna ha. Har inte druckit ens te eller något annat med koffein sedan jag blev gravid, men plötsligt förra veckan blev jag så sugen att jag till och med drömde om kaffe på nätterna ^^ Och då dricker jag knappt kaffe i normala fall (gillar inte bryggkaffe utan enbart Latte från Espressohouse). Sen vill jag ha leverpastej och rökt skinka - är egentligen vegetarian. Helst inte för söta saker, det gillar jag inte. Om det inte gäller Center. Jag Älskar Center. Och så har jag för första gången börjat gilla lakrits... Ok, nu när jag skriver det ser det faktiskt ut som en del cravings...! 

Då ligger vi alltså ganska lika! Är lika lång som du :) Mitt har placerat sig uteslutande på själva magen. Jag bara väntar på att svälla upp som en vattenballong, har normalt sett lätt att lägga på mig vätska ^^ 

Kram på dig!!! 
  • Cyanea

De senaste tre dagarna har det varit fullt liv i magen och jag är ganska säker på att det är Liten. Men det känns för tidigt för att känna så mycket som jag gör. Missförstå mig inte, jag tycker att det är underbart att känna något och vill inte att det ska sluta, men samtidigt blir jag lite bekymrad över att något skulle vara fel. Vet inte vad, men som sagt: det känns för tidigt att känna så mycket. 

Det buffar, knuffar och kickar till ibland, oftast ganska svagt så jag förmodligen inte skulle känna det om jag inte låg ganska stilla, men ibland rätt så rejält. 

Vad tror ni om det? 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-08-18 15:18:29 följande:
    Det är säkert lugnt :) Men bara för din egen skull kanske du ska ringa bm och höra med dem vad de säger. Jag var på inskrivning idag och fick höra flera gånger att man ska ringa och inte gå runt och fundera, så är lite inkörd på det nu :)
    Tack! Det är nog en bra idé, de har förhoppningsvis koll ;) 
    Love is everything skrev 2015-08-18 15:19:05 följande:

Jag känner som du! Känns annorlunda, men ändå härligt! Sitter jag på toa och stödjer på knäna då känns det som den vill hoppa ut.

Har en annan känsla också, en tyngdkänsla långt ner i magen. Känns som en full vattenballong som trycker nedåt, aldrig upplevt detta tidigare... Känner att jag måste kissa, men det kommer knappt något. UVI?! Nån som känner igen sig?

För övrigt är huvudvärken kvar, fick gå hem från jobbet idag... Ringde VC och fick en telefontid om en vecka(!) Funderar på att börja tidigare med järntabletterna.

Magen i vecka 17:

Haha, blir den lite irriterad när det blir trängre kanske :P 

Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har fått för mig att min urinblåsa ligger i kläm och att det är därför det är svårt att tömma den. Jag har inte oroat mig så mycket :) 

Vilken härlig mage!! <3 
    Blåblomman skrev 2015-08-18 15:33:38 följande:

Hej alla. Jag går in i v17 imorgon och känner mig väldigt ogravid just nu förutom magen som börjat bli stor. Måste äta oftare än förut men det är fortfarande mycket jag inte är sugen på. Frukt och yoghurt och grönsaker funkar bäst. Har lite svårt för proteiner. Tre veckor kvar till rul. Ska bli så spännande men samtidigt nervöst. Känner inget än.. Ska ni andra ta reda på kön?

Också härlig mage!! 

Ja, vi ska ta reda på könet. Ville inte det innan jag blev gravid, men nu vill jag. Tänkte att jag inte ville veta eftersom det inte spelar någon roll vad det blir, men nu har jag exakt samma argument för att kolla könet ^^ Om det inte spelar någon roll kan jag ju lika gärna veta det ;) 

För vår del är det RUL den 3/9 - LÄNGTAR!!! 
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-08-18 19:31:05 följande:

Vad kör ni på för bh:ar nu? Jag använder mina vanliga, men det börjar verkligen bli på gränsen för vad som är ok :p Vad köper ni? Något tips?

Jag har köpt amnings-bh från Lindex. Det var ett vanligt, enkelt två-pack, en grå och en rosa. Superskön, utan bygel men med lite mer tyg än en sport-bh. Billigt och skönt :D 
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-08-19 09:28:09 följande:

Nu har jag läst ikapp efter att varit frånvarande ett tag. Först en Sthlms-semester och sedan har vi börjat jobba och vardagarna har sprungit iväg. 

Kändes helt ok att komma tillbaka till jobbet, nu är det ju inte så länge att jobba... hur långt innan BF har ni tänkt gå hem? Jag kände som dig Nesistas, att det var lite småjobbigt att komma tillbaka med en, som jag ser det, "kalaskula". Jag berättade för min närmsta kollega direkt på morgonen, men inte för någon annan. Min chef har jag inte mer än sagt hej till, så jag har inte kunnat berätta för honom än... måste göra det i veckan innan det kommer ut på annat sätt.

Jag har inte heller lyckats posta någon magbild än... men snart så

2/9 har vi RUL, spännande! Kommer definitivt ta reda på kön. Jag är SÅÅÅÅÅ nyfiken av mig när det gäller allting så jag hade inte kunnat låta bli när möjligheten finns. Har ni någon känsla för vad ni väntar? 

Kram på er!

Välkommen tillbaka och hoppas att du haft en fantastisk semester :) 

Jag hade en väldigt stark känsla i början av att det är en flicka, men de senaste veckorna har jag knappt tänkt på det. Det var framförallt den starka känslan av vad det är jag väntar som gjorde att jag vill ta reda på det ;) Du då, någon "föraning"? 
  • Cyanea

Det där med drömmar alltså... Tycker att det är ett riktigt problem. Drömmer i stort sett något varje natt, och det brukar inte vara trevliga saker. Oftast börjar jag blöda eller föda för tidigt varpå jag vaknar orolig. Inatt drömde jag att ett av marsvinen i djurrummet på jobbet var dräktigt och att jag kunde se ungen röra sig i magen på det. Plötsligt sprack hela livmodern, ungefär som en skoskavsblåsa, och ungen föddes. BLÄ!!!

Drömmer ni också knäppa saker? Såna där verkliga drömmar som man inte fattar är drömmar förrän man varit vaken en stund och sen kommer ihåg resten av dagen? 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-08-19 11:50:20 följande:

Min mage har gått tillbaka de senaste dagarna och det gör mig så himla stressad. Vill ju bara att allt ska gå bra nu...

Det upplevde jag också i början av veckan, men tror inte att du behöver oroa dig. Den lille kan ju lägga sig ganska olika än så länge då det finns gott om plats i magen, så det beror säkert på det :) Eller så har din "uppblåsthet" från tarmarna gått ner ;) 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015