• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Love is everything skrev 2015-07-26 14:24:29 följande:

Jag har med ul imon! Kul att jämföra med någon som det bara skiljer en dag på!

Grymt!!! Visst ligger vi lika veckovis också? v. 13+1 idag? :D 

Jag önskar att jag kunde sluta vara så livrädd för att bäbisen inte längre lever. Jag har inte ens en anledning att vara så rädd! Jag förstår inte denna bisarra, paranoida rädsla :( 
  • Cyanea

Jag kan inte riktigt hålla mig, så det blir en tidig magbild (eller två)...! Första bilden (den till vänster) tog jag bara för att visa mamma mina nya sköna byxor. Då jag kände att det hänt mycket på en vecka tog jag en ny bild igår direkt på morgonen, och det känns som att det är en skillnad! Jag vill tillägga igen att jag var ganska platt (men otränad) om magen innan graviditeten. 

Igår upptäckte jag till min fasa att magen tar så mycket plats att jag inte längre kommer i min trenchcoat som är den största jackan/kappan jag äger (utom en stor vinterkappa). Dragkedjan går precis igen, men inte mer än så. Om magen inte bara är svullen och svullnaden går ner inom kort kommer jag inte ha några ytterplagg som passar om bara en vecka eller två. Lyxproblem, men jag var inte riktigt beredd på detta än. 

Nån mer än jag som känner att magen börjar växa? :) 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-07-26 21:30:51 följande:

13+2 idag!

Har också lite mage (en del kvar sen förra grav) men iom att man inte går och håller in magen längre så ser det större ut än vad det är. Om jag ligger ner och håller in syns en fin rundning nertill, det blir som att naveln tittar mot en.

Har varit och köpt en jättefin blå jacka på H

En dags skillnad alltså - häftigt :D Jag kikade lite på det H&M jag köpt byxor på men jag hittade inga jackor tyvärr :( Ska se till att gå dit ngn dag när jag har mer ork så jag kan fråga dem. Tack för tipset!! 
    Lady1986 skrev 2015-07-26 23:09:38 följande:

Vilken fin mage du har Cyanea! :)

Jag tycker att jag börjar få lite mage. Eller så är det semestermyset som börjar lägga sig :p Men jag och sambon har varit ifrån varandra i en vecka nu ovh när jag kom hem visade jag magen och han började skratta och sa "men det där kan ju inte bara vara semestermys!" :) Kul om det börjar hända lite, även om det bara är tarmar. Jag ska börja fota min mage imorn när jag går in i v.12.

Tack så mycket! Du börjar säkert få mage, för så där tänker jag också. "Det är för att jag är svullen", "Det är bara gas", "Jag är säkert kissnödig", "Det är all glass jag äter", men sen börjar den liksom få en lite annan form så din är nog på god väg :D Klart det inte är livmodern som syns, men tänker att mycket av magen är allt som livmodern skuffar undan för att få plats. Då är det ju indirekt livmodern man ser ;) 
    helnil_ skrev 2015-07-27 10:23:55 följande:

Jag tänker precis som dig! Har också börjat fota min mage idag i vecka 12. Ska ta en bild varje måndag :)

Det är ju superkul med veckobilder :D Heja heja säger jag!
    maka011 skrev 2015-07-27 11:10:44 följande:

Idag härjar nojan hos mig. Har bara fått för mig att det är ett ma. Håller på att förlora förståndet. Försöker tänka logiskt. Varför skulle det vara ma? Antar att det blir lättare när magen börjar visa sig.

Usch, vet hur du har det nu :( Kan du inte få göra något UL snart? Kanske hos någon privat klinik? Det är så tufft att gå och bara vänta. Jag instämmer med både Lady1986 och nesistas - försök att lita på att det är en riktig kämpe du har därinne. Det är Det är MYCKET större chans att det går bra än motsatt. MYCKET. Massor med styrkekramar <3 
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-07-27 13:03:39 följande:
    Hej systrar,

Maka011, stor kram förstår oron men försök att inte fastna i den. Försök lita på att det är ett starkt pyre och allt är bra. Man är så fokuserad på allt som händer i kroppen, jag vet jag är likadan. Nu har mitt illamående börjat avta, så då nojar jag med. Illamåendet och molvärken har ju liksom bekräftat att allt är som det ska.

Men magen växer, herregud. Jag får knappt på mig vanliga byxor och det är helt omöjligt att dra igen dragkedjan, så nu är det mammabyxor 100% som gäller. Och boobsen, jisses! Jag är a-kupa i vanliga fall och har nog gått upp till b nu, vilket känns enormt för att vara jag Cool

Cyaena, vi har nog lika stora magar du och jag! Jag är också smal i vanliga fall men har redan gått upp 2 kg. Förra graviditeten gick jag bara upp 12 kg totalt, får se om jag blir en barbamamma denna gången....

Stora kramar till er alla, och en extra stor till Maka011 och ni som ska göra VUL idag. Tummarna hålls!!

Tack Cyanea och Ananas, ja det är verkligen den finaste gåvan vi fått av syster min. Hon hade redan två egna barn när hon donerade första ggr till oss, hon har hela tiden vetat om vår sorg och kamp att få barn och för henne var valet lätt. Jag hade gjort samma sak för henne om situationen varit den omvända. Hjärta

kram Nesistas
    Jag känner igen mig så väl i det du skriver XD Jag provade mina vanliga byxor härom dagen bara för att berättiga för mig själv att jag köper nytt och mina jeans som jag brukade ha när jag inte ville ha något för tajt glipar mer än 5 cm om jag försöker knäppa dem! Och tuttarna, ja.... Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem... 

Du får ta en bild så vi kan jämföra :P Jag vet faktiskt inte om jag gått upp alls, jag vägde mig inte innan och vet att jag hade gått upp av alla IVF-behandlingar jag gjort. Nu har vikten dock stått stilla sedan jag började väga mig i typ v. 8. Äter fruktansvärt lite så jag tippar på att jag går ner i vikt och Liten går upp...!

Stort tack för kramen, den var precis vad jag behövde. Stor kram tillbaka <3 
  • Cyanea

Ååååh vad väntan var olidlig, men det gick som ni ser bra! Det gick bättre än bra - det gick strålande! Lilla Litens hjärta slår fortfarande så fint. Idag vinkade den lite och försökte träna på att "stå upp" och att gäspa :) Kissnödig var den, och det var fullt med vatten i magsäcken. Två armar, två händer, två ben och två fötter. Liiite större än förväntat, tre mätningar sa att jag "är i vecka 13+5", vilket är tre dar längre än jag faktiskt gått. 

Jag störtgråter fortfarande så fort jag tittar på bilden :'D 

Love is everything - hur har det gått för dig? <3 
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-07-27 16:44:43 följande:

Grattis Cyanea! Vad häftigt att se :)

Ananas skrev 2015-07-27 17:28:57 följande:

Stort grattis Cyanea! Så underbart

helnil_ skrev 2015-07-27 19:58:06 följande:

Åh så roligt :)

Tack tjejer <3 <3 <3
    helnil_ skrev 2015-07-27 19:59:12 följande:

Har ni något tips på var man kan köpa snygga mammakläder förutom HM?

Sorry :( Sitter själv med samma "problem". Jag gick bara runt på rean på stan och provade och köpte ett gäng lite större kläder. Dock är byxorna från H&M. Lindex har väl också? 

• Cyanea
    Love is everything skrev 2015-07-27 20:35:41 följande:

Här är vår lilla fining! Allt såg tipptopp ut och bebis var i exakt samma storlek som den ska. Vi är överlyckliga!

YES!!! Fin liten kotte <3 Grattis!!! 
  • Cyanea
    Semlan1988 skrev 2015-07-28 16:35:55 följande:
    Idag lämnade vi reproduktionsmedicin och kommer i fortsättningen gå till MVC som alla "vanliga" blivande föräldrar. Kottes hjärta tickade på fint och allt såg bra ut! Är beräknad 9 mars 2016 :)
    Jättegrattis till fint VUL!!! Visst är det underbart att få göra det alla andra pratar om att det gör. Det känns liksom som att man plötsligt halkat ur "Barnlöshetsbubblan" och in i "Bebislycke-molnet" :) 
    maka011 skrev 2015-07-28 16:43:58 följande:

Jag försöker att slappna av och inte låta oron ta över. Jag känner ju i hela kroppen att det pågår.

Jättebra. Det är det enda du kan göra. Kroppen jobbar för fullt, din lilla växer och växer och snart kommer du se skillnaden på magen och därefter känna rörelser. Det är så väldigt liten risk att det ska gå fel nu, sannolikheten är mycket större för att allt kommer gå bra. Vet hur det är att oroa sig :( Massor med kramar!!! 
  • Cyanea

Den här dagen började riktigt jävla kasst. När jag satte mig för att äta frukost fick jag jätteont i underlivet, typ som att tappen gjorde ont. Jag fick istället lägga mig och äta frukost och passade på att ringa MVC för att fråga om det är foglossningar på gång eller nåt. Svaret jag fick var istället att jag behövde uppsöka gynakuten omgående, så med tårarna rinnande var det bara att packa in sig i bilen och åka in akut. 

I drygt två timmar fick vi vänta i ovisshet, och jag var livrädd. Tänk om tappen öppnat sig så fostervattnet skulle läcka ut? Tänk om kroppen inte alls är med på att genomföra graviditeten trots att fostret verkar vara det? 

Tillslut fick vi träffa en läkare som kunde konstatera att det inte finns något direkt fel på mig. Ingen UVI, ingen öppen tapp. Eventuellt lite svamp, men då jag inte upplever symptom på det ska jag inte behandla. Vi gjorde ännu ett ultraljud, denna gång ett VUL, och bebis var livligare idag. För säkerhets skull kom en till läkare och gav en second opinion på Bebis, och hon var också positiv. 

Med en märklig blandning av stor skam för att ha uppsökt akuten för ingenting och en enorm lättnad över att det inte är något fel åkte vi hemåt. Maken fick hoppa över jobbet idag då hans supergulliga kollegor ordnade vikarie för honom ifall att något var galet. Han försökte trösta mig med att det faktiskt inte var jag som bestämt att vi skulle in utan MVC. 

Dock tog jag med mig en positiv sak. Ibland pulserar min livmoder. Oftast är det i takt med hjärtat (då är det nog inte alls livmodern, utan det bara känns där), då antar jag att det är min egen puls jag känner bara, men ibland är det i otakt och lite oregelbundet. På VUL kunde jag se att det är när Bebis sprattlar lite extra kraftigt. Då känner jag det som små lätta "puffar". På UL igår sa BM att min moderkaka ligger i bakvägg, så jag antar att jag eventuellt kommer känna rörelser tidigt. 

Lång berättelse som vanligt, förlåt mig, jag behövde bara spy ur mig det här. Jag skäms fortfarande, även om jag vet att jag aldrig kunnat slappna av om de inte kollat att allt var bra. 

• Cyanea

Tack så mycket, nesistas och ananas <3 <3 <3

Jovisst åker man hellre in en gång för mycket än en gång för lite. Jag är nog mest lite butter för att jag verkligen lovat mig själv att inte oroa mig på dessa två veckor efter UL och innan nästa, att riktigt unna mig att vara lugn en stund. Så bra gick det med det :P 

Usch, det låter verkligen som att det var traumatiskt där på slutet nesistas :S Men ja, jag förstår dig precis! Jag har knappt någon mage men ÄLSKAR den redan! Och inte har jag fattat att det faktiskt är ett barn därinne och mer än en tredjedel av graviditeten har redan gått...! Vi behöver kanske lite mer tid att acceptera än de som tar för givet att de ska bli föräldrar. 

Stort grattis till att du är i v. 12!! :D 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015