Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
Hahahahahaha!!!!! X'D
Hahahahahaha!!!!! X'D
Lyckat resultat på KUB idag! Fick nytt BF till 19 januari. Var verkligen fantastiskt att få se den lille leva rövare där inne i magen. <3
Berättade för sonen som är 3 år, att han ska bli storebror & få en bebis. Då var hans första kommentar: "Men.... dom skriker!". haha!
Vi fick inget KUB då vi är ganska unga och man inte ser någon risk hos oss. Men är vi fler härinne som inte ska göra KUB? I så fall, hur gör ni med andra UL? Ska ni vänta till RUL eller kommer ni göra något innan dess?
Kan man vara lugn med att graviditeten går bra trots att man inte ser lillen med egna ögon på lång tid? Kan man "anta" att allt går bra om man inte får konstiga smärtor eller blödningar?
Och ni som gått in i eller över v. 12, vilka symptom har minskat för er? Mina symptom har knappt minskat alls, mer än att jag tycker att brösten är mindre ömma och jag börjat känna hunger för första gången på väldigt länge. Det där med brösten är inget jag läst om ska hända, så jag blir förstås väldigt orolig att det är något hemskt på gång.
Usch, denna eviga oro :(
Cyanea: Vi är inte heller erbjudna KUB, och kommer inte att göra det privat heller. Men det hade ju varit väldigt skönt att få se fostret leva i v. 12. Kan man be om det lr får man snällt vänta på RUL? :)
Just nu är jag mest nojig över vad man får äta/inte äta. Nojar över om jag fått i mig något som innehåller listeria eller toxoplasma. Inte för att jag tror det och risken är väl rätt liten att det ska hända något hemskt, men ändå. Jag måste sluta tänka så mkt, man blir ju knäpp emellanåt :)
Vi har inte blivit erbjudna kub, ingen som ens nämnt det. Så om jag inte vore i så mycket forum så skulle jag inte ens veta vad det var ;) tror att de erbjuder till dem över 35 år här. Jag vet inte om man får om man frågar men det tror jag inte. Jag ska göra mitt andra VUL fredag nästa vecka i vecka 11. Anledningen till att jag kände att jag ville göra ett till var för att mitt var väldigt tidigt iom att kliniken skulle semesterstänga. Det var väldigt svårt att se något, även om läkaren kunde höra hjärtat. Jag tror att man liksom får anta att allt går bra. Det gör det ju för de flesta! Det är himla svårt men samtidigt så kan man ju ändå inte påverka utgången så mycket. För mig är största oron att jag inte fått någon mage. Är ju så många som får tidigt men jag vet ju att det främst beror på svullna tarmar :)
I mitt län blir alla erbjudna KUB oavsett ålder.
Jag tror tyvärr inte att man kan vara helt säker på att allt står rätt till bara för att man inte har smärtor eller blöder. Men hur många UL du än gör så är det ju bara en ögonblicksbild, något kan ju hända strax efteråt. Försök våga tro på att allt ska gå bra, då mår man så mkt bättre! Jag har äntligen börjat släppa lite på oron. Men visst kommer det och går ???? kram till er alla kämpar!
Utöver min formsvacka imorse när jag var väldigt orolig för graviditeten har det varit en rätt bra dag orosmässigt! Jag har varit så optimistisk idag att jag till och med fick tummen ur att införskaffa mina två första par mammabyxor. Oj oj oj vad skönt det var, jag kommer nog aldrig mer att ta av dem ^^ Tack för er pepp tjejer <3
Äggplock eller ägglossning vid IVF är ALLTID 2+0, därför är man i v. 2+5 vid insättningen av blastocyst.
Cynanea: Mina ömma bröst och tröttheten försvann i v. 10 ca och illamåendet under v. 11. Jättenervösa!!
Vi gör inte heller kub, men erbjuds i vårt landsting ett "tidigt" ultraljud v. 13+0. Vi gjorde ett supertidigt för att se att det fanns nåt i v.7 och ett förra veckan (11) och kommer göra det där tidiga via landstinget i v. 14. Bebisen har varit fin och i rätt storlek varje gång! De allra flesta går ju via ivf-kliniken eller sin hemortsläkare och gör ett ganska tidigt ultraljud typ v. 7-8 för att se att allt ser bra ut, att få se det efterlängtade hjärtat. Det har vi gjort alla gånger och jag tror att man nästan kan kräva det när man gått igenom och betalat så mycket. Jag skulle aldrig kunna vänta till RUL! Kolla upp det och det är säkert jättebra med lilla livet ska du se! Det är normalt att symtomen förändras i dessa veckor. Kram!
Love is everything - stort tack för rådet att fråga om ny tid! Jag ringde precis MVC. Tyvärr har deras UL-kunniga semester nu och deras första veckor är helt fullproppade, men hon vaskade fram en tid den 12/8 till mig. Det är ju inte så långt kvar och löser massor med problem för mig! Bland annat syns en liten kula (förmodligen bara tarmar, men tarmarna syns ordentligt) rätt tydligt nu, så jag har oroat mig jättemycket för vad som händer när jag börjar jobba igen, framförallt när eleverna kommer tillbaka. Jag vill inte säga till dem att jag ska ha barn utan att vara riktigt jäkla säker. Så nu får jag ett UL en vecka innan de kommer tillbaka så jag kan förbereda mig i lugn och ro :D
Just det ja, BM sa lite mer än att jag fick en tid som kanske hjälper fler än mig? Hon sa att det är vanligt att man blir orolig så här dags i graviditeten (och det vet ni säkert mer än väl) framförallt när symptom börjar försvinna. Hon sa att det är jättevanligt att symptomen försvinner över en natt, och det kan vara molvärk, illamående, trötthet och även bröstsmärtan. Så tappar ni symptom kring v. 12 - no worries! :) Sånt där tjafs vi alla läst och hört tre tusen gånger men som man ändå inte riktigt kommer ihåg när det krisar ;)
V. 11 idag! :)