Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Nu när både SD och KD öppnat upp för att samarbeta med pro-ryska och Putinvänliga partier är det på sin plats att påminna om några av Olof Palmes tal från 1968 efter det att Sovjet invaderat Tjeckoslovakien.
"Ännu en gång har det inträffat att i ett kommunistiskt land, en frihetsrörelse stoppats med våld. Det angriparen fruktar är kanske inte endast det tjeckiska folkets självbestämmanderätt, det är också det polska, det östtyska, det bulgariska och måhända framför allt det ryska folkets längtan efter frihet och självbestämmande"
Olof Palme om ockupationen av Tjeckoslovakien, 1968.
"Folkens längtan efter frihet kan icke nedslås med våld. Den kommer att leva och den kommer till sist att segra"
Olof Palme i ett tal i Malmö 21/8 1968, med anledning av Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien.
Det kommer nu flera oroväckande rapporter om diskriminering och rasism i Partiet.
Några exempel:
www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/daniel-danon-s-bojkottar-fullmaktige-i-flen-i-protest-mot-partiet-vi-duger-bara-for-att-knacka-dorr
Daniel Danon (S) bojkottar fullmäktige i Flen i protest mot partiet: "Vi duger bara för att knacka dörr"
Daniel Danon (S) fick flest personröster i Flen men lämnades utanför de tunga uppdragen. Han känner sig diskriminerad av partikamraterna och har i protest lämnat sin fullmäktigestol tom sedan valet.
Han är en av flera socialdemokratiska afrosvenskar i länet som anser sig åsidosatta av partiet.
- Vi från Afrika är bara bra för att knacka dörr och kampanja, men när uppdragen ska fördelas då ska vi inte vara med, säger han.
www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/afrosvenskar-anklagar-socialdemokraterna-for-diskriminering
Afrosvenskar anklagar Socialdemokraterna i Sörmland för diskriminering
Flera socialdemokrater i Sörmland med afrikanska rötter menar att de hålls utanför tunga poster - och anser att det råder en vithetsnorm i partiet.
- Partiet vill ha röster från somalierna men vill inte ge oss en riktig position för att kunna vara med och påverka.
Jag vill hävda att dagens socialdemokrater tappat sitt ursprung och målgrupp... därmed även sitt syfte.
Kan det vara så att "Svensson" fått det för bra för att förstå fördelarna med ursprungliga socialdemokratiska tankarna och att dagens socialdemokrater försöker att på något sätt anpassa sig efter dagens väljare?
Satir, men kan det även vara ett exempel på det jag ovan skriver om?
Jag vill hävda att dagens socialdemokrater tappat sitt ursprung och målgrupp... därmed även sitt syfte.
Kan det vara så att "Svensson" fått det för bra för att förstå fördelarna med ursprungliga socialdemokratiska tankarna och att dagens socialdemokrater försöker att på något sätt anpassa sig efter dagens väljare?
Satir, men kan det även vara ett exempel på det jag ovan skriver om?