• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Ewald01
    FDFMGA skrev 2017-01-24 07:29:36 följande:
    Ja, under förutsättning att de rödgröna blir större än allianspartierna är detta en av flera möjligheter.
    Förutsättningen är väl mer att s+c+mp+L tillsammans når minst 50,1 %

s=29, c=10,1, mp=5 och L=6 ..... inte helt omöjligt .... annars får v stödja regeringen på ngt sätt och kanske finns det inte så mycket som L och v har gemensamt.
  • KarlssonsKalle
    Ewald01 skrev 2017-01-24 22:51:35 följande:

s=29, c=10,1, mp=5 och L=6 ..... inte helt omöjligt .... annars får v stödja regeringen på ngt sätt och kanske finns det inte så mycket som L och v har gemensamt.
    Jag vet inte varför man ska räkna på det då både C och L har klart redogjort att man vägrar samarbeta med S.
  • FDFMGA
    Ewald01 skrev 2017-01-24 22:51:35 följande:

Ja, fast om du tänker dig en blocköverskridande regering så kan den få bättre förutsättningar att fungera om alliansen exkluderar M och S exkluderar MP.

Visserligen inte en majoritetsregering men med goda förutsättningar att kunna söka samarbete både till höger och till vänster.

Nu hinner mycket hända fram till 2018. Själv tror jag att vi kommer att få en global motreaktion mot Trump, det vill säga att högerpopulismen kommer att tappa väsentligt i popularitet under de kommande åren.

Så visst, ditt alternativ är också en möjlighet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-25 09:34:49 följande:
    Ja, fast om du tänker dig en blocköverskridande regering så kan den få bättre förutsättningar att fungera om alliansen exkluderar M och S exkluderar MP.

Visserligen inte en majoritetsregering men med goda förutsättningar att kunna söka samarbete både till höger och till vänster.

Nu hinner mycket hända fram till 2018. Själv tror jag att vi kommer att få en global motreaktion mot Trump, det vill säga att högerpopulismen kommer att tappa väsentligt i popularitet under de kommande åren.

Det mest intressanta är att se hur AK Batra ska krångla sig ur det hon ställt till med..., hur hon än nu gör så kommer hon att bli dissad av någon grupp eller parti.

Och hur ska hon kunna återfå trovärdigheten eller behålla det lilla som är kvar av den, hon får mycket skit från alla håll just nu.
    Medhållet hon har från de längst till höger, är jag tveksam till om det kommer att räcka.
    M är ju långt ifrån lika homogent som det var förr, på den tiden det var ett renodlat men ganska "snällt" högerparti.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Ewald01
    FDFMGA skrev 2017-01-25 09:34:49 följande:

MP kommer det att behövas för att få ihop tickkräckligt stöd.

KD kommer troligtvis att åka ur riksdagen.
  • Flash Gordon

Svensk politik i förändring.

I längden kan man inte ta avstånd från valresultat:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/viktor-barth-kron-i-langden-kan-man-inte-ta-avstand-fran-valresultat/

Här är en prognos: Förr eller senare kommer två nya block, eller maktpoler, att utkristallisera sig i svensk politik. Det är början på det vi ser nu. Problemet för liberalerna, i alla partier och utanför dem, är att ingen av de nya polerna kommer att vara lika liberal som den gamla alliansen var. Exakt hur alternativen kommer att se ut är dock inte spikat, och här har liberalerna själva nu den största nyckeln.

Väljer liberalerna vänstern kommer vi på sikt få ett socialdemokratiskt-socialliberalt block, mot ett konservativt/nationalistiskt. Ungefär som i dagens USA. Väljer de högern blir det ett mer renodlat vänsterblock, mot ett liberalkonservativt med nationalistiska inslag. Som i Danmark.

• TheDummy

Jag tror att (S)ocialdemokraterna kommer att sjunka under 20% de närmaste 10 åren

Jag bygger inte det påståendet på önskemål eller liknande utan snarare på det faktum att samhället i stort fortsätter sin egna kräftgång och sin fortsatta strävan kring ovilja att öppna sig (detta hänger tätt ihop med den politiska utvecklingen).

Alla klagar på att allt är skit, men ingen reflekterar någonsin över faktumet att det är väljarna själva (vi) som har, eller borde ha makten, via våra representanter i riksdagen... Dock fortsätter samhället (vi) att heja på antingen det ena eller det andra laget, som om det vore vilken fotbollsmatch som helst, trots att alla andra försök till det enbart har lett till ännu större skiljaktigheter!

Det är därför såna som jag kommer till makten ca vart 70:e år och rör om i grytan

• FDFMGA
    Ewald01 skrev 2017-01-25 19:33:02 följande:
    MP kommer det att behövas för att få ihop tickkräckligt stöd.

KD kommer troligtvis att åka ur riksdagen.
    Ja, om du nödvändigtvis måste ha en majoritetsregering.

Men det är osannolikt att vi får en sådan efter nästa val.

I vilket fall ska det bli intressant med kommande opinionsundersökningar - alltså seriösa sådana, inte knapptryckarrallyn. Det lär bli en hel del väljarförflyttningar mellan de olika partierna, som kanske delvis tar ut varandra.

Risken är nog störst för M som kan tappa väljare såväl till SD som till C och L och kanske i viss mån också till S.

Spännande att se vilket av partierna i den brunblå röran som gynnas och vilket som missgynnas. Min gissning är att det blir SD som tar fler från moderaterna än det omvända, alltså före detta moderater som gärna ser att fokus ligger mer på det bruna än det blå i röran.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

Håkan Juholt (S), tidigare högt aktad partiledare och statsministerkandidat, har utnämnts till ambassadör på Island:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/01/ambassador-for-nordiska-fragor-och-ambassador-till-reykjavik/

Regeringen har utsett Håkan Juholt till ambassadör i Reykjavik.

Håkan Juholt har under åren 1994 - 2016 varit ledamot av Sveriges riksdag. Inom ramen för riksdagens arbete har han bl.a. varit ledamot av och ordförande i riksdagens försvarsutskott, ledamot av riksdagens OSSE-delegation och av NATO-parlamentarikerförsamling samt ordförande i internationella parlamentarikerforum för lätta vapen. Han har varit ledamot av och ordförande i den parlamentariska försvarsberedningen och tjänstgjort i Försvarsdepartementet som politisk sakkunnig.

Är det inte någon uppgift som saknas i UD:s pressmeddelande?

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?