• Anonym (Urvriden trasa)

Ångest av att åka hem efter jobbet

Hej!

Jag känner mig så usel och onormal. Jag har tre barn, en son på 3,5 och tvillingar på 1,5. Har börjat på nytt jobb efter föräldraledigheten för två veckor sen och slutar 16.30 på dagarna (innan hämtade jag och pappan dem på dagis vid 14). Problemet är att jag börjar få ångest redan tidigt på eftermiddagen över att jag snart ska hem :( Jag borde ju längta efter min familj och njuta av mina rara barn och så. Men jag ser bara slitet och stressen :(

Äldste sonen har börjat trotsa rekordmycket sen jag började jobba, antagligen för att det är ovant att mamma är borta mera. Han gör saker för att "sabba" så mycket som möjligt, som att slita ner allting i garderoben, dra ner varor från hyllorna i affären och vägrar sova på kvällarna, somnar först vid 23-tiden (!). Jag försöker hinna läsa för honom och mysa så mycket som möjligt som kompensation men jag hinner inte allt jag borde.

Maken är sur och är så trött på allt säger han. Jag har blivit så pessimistisk och gnällig och är inte som jag är egentligen. 

Maken är arg för att jag inte hinner städa så mycket som jag borde, men direkt efter jobbet så dränks jag i allt som behövs göras med barnen, det är som att kastas in i en tombola, vi ska äta middag och helst hinna gå ut också eftersom maken oftast inte går ut med dem efter dagis då det är svårt att klara av tre små själv ur säkerhetssynpunkt men ibland är han en stund på en inhägnad lekplats. Kort sagt är det så mycket som ska kompenseras för när jag äntligen kommer från jobbet.

Själv har jag alltid ont i magen och mår illa på eftermiddagen och kvällen. Har tidigare trott det är fysiskt men eftersom det alltid kommer då så borde det ha att göra med att jag vantrivs och är stressad. Får panikattacker ofta och illamåendeattacker då jag måste låsa in mig på toa medan någon bankar på dörren. Enda gången jag är glad är när någon av våra föräldrar är och hälsar på eller då jag är hemma hos mina föräldrar och hälsar på, förr ville jag bara få vara med min man. Nu är det som om jag inte vill att vi ska vara ensamma, som om vår familj inte är "nog". Vi har inga vänner eller någon som kan vara barnvakt när vi vill göra något kul eller är sjuka för våra föräldrar bor 30 mil bort.

Helst skulle jag bo på jobbet.

Senare i sommar ska jag ha alla barnen sjlälv när maken jobbar. Då kommer jag må ännu sämre. Men man ska ju inte känna så, jag borde ju vara glad över att få umgås med mina barn..? Jag vill mest av allt bara få vara ifred och det känns så onormalt att känna så :(

• Svar på tråden Ångest av att åka hem efter jobbet
  • Alexi

Säg åt dagis på skarpen att barnet inte ska sova! Krävs det, ring dem varje dag vid typ 11.30 och påminn dem!

• Anonym (Jagmed)

Varför kommer inte barnen vara på dagis 15 Tim/vecka när du blir arbetslös då?

Det du säger med gå upp tidigt komma hem vid fem och aldrig ha egen tid är ju vad vuxenlivet är. Hur skulle du vilja ha det då om du inte vill att ni ska jobba?

• Anonym (Anonym känner igen)

Hej! Som jag känner igen mig i det du tar upp! Skriver mer imorgon.

Tack, det var ett mycket tänkvärt svar.

Anonym (Urvriden trasa) skrev 2015-08-19 15:28:31 följande:

Tack, det var ett mycket tänkvärt svar.

(Inlägg #22)

Min ångest börjar också på väg hem...det är där ångesten är..jag kan inte slappna av..bl a...exakt samma här, mår mkt bättre när min familj är här el vi hos dem. Saknar min familj 60 mil bort så jag snart går itu..känns som hela framtiden är ett stort frågetecken och ångesten bara växer..hur har du det nu?

En sak till, detta att komma hem o bara se allt slit o krav...så är det för mig med. Det är som ett mindre berg att bestiga..och ja, man känner sig inte direkt normal då. Som min kollega sa "när jag kommer hem får jag energi"

• Anonym (¤o¤)

Och folk tycker att man är knäpp när man säger att man inte vill ha några barn. Det räcker med 10 min på det här forumet för att man ska få lust att slita ut livmodern.

Anonym (Anonym känner igen) skrev 2015-08-19 16:12:24 följande:

Min ångest börjar också på väg hem...det är där ångesten är..jag kan inte slappna av..bl a...exakt samma här, mår mkt bättre när min familj är här el vi hos dem. Saknar min familj 60 mil bort så jag snart går itu..känns som hela framtiden är ett stort frågetecken och ångesten bara växer..hur har du det nu?

Samma här. Ångesten börjar bli något av ett problem nu och börjar förflytta sig till kroppen så jag får en massa konstiga symtom. Har varit inne på akuten för akut buk men trots CT-röntgen hittades inget, de trodde det var gallsten eller något, men jag tror det är psykosomatiskt. Får panikattacker ibland och har rätt mycket ångest, har fått  börja med SSRi-preparat och hoppas det blir bättre.

Om jag kunde skulle jag nog flytta närmare familjen för att kanske få avlastning någon gång ibland. Just nu hänger ju allt på att man själv är i form.

Har du någon partner som hjälper till? Jag och maken har svårt med hur vi ska dela på ansvaret, det brukar bli att jag tar hand om barnen och han diskar och tvättar, jag försöker städa medan jag passar barnen. När de väl somnat sent på kvällen så orkar jag inte göra något mer, och det är en källa till bråk. Jag förstår inte hur man ska orka allting, det är ju ingen andhämtning någonstans och när de väl somnat borde jag ju städa och vårda förhållandet och ha ett sexliv osv osv. Varje dag när jag vaknar är jag så trött att jag önskar att jag bara kunde sjukskriva mig och få sova ut, men det går ju förstås inte. Man ska ju orka det här, alla andra människor gör det. Jag kanske bara är lite känslig eller lat eller något :(

Känns som vi känner rätt lika..ångest på väg hem, ser bara slitet, trivs bäst m familjen nära..att ens familj inte är nog...så har jag känt länge och det är sån ångest, skuld, skam...

Jag tänker även på dina panikattacker, att du måste låsa in dig. Jag har precis insett arr det är ångest har har, och stt den eskalerar. Ska boka tid hos dr (igen). Jag kan bara börja gråta (av massa anledningar men med ångesten gemensamt)

Svar på tråden Ångest av att åka hem efter jobbet