• Dani84KR

6 missfall...

Hej.

Efter 6 missfall på 2,5 år, är jag påväg att påbörja en utredning. Men väntetiden är lång och jag är sååå trött och deppad. 

Jag känner inget hopp för något positivt resultat. 

Vad kan vara felet, är det någon som varigt i liknande sitts och har en positiv historia att dela med sig?
    Har någon genomgått en missfalls utredning, vad händer under den?

Kram på er 

• Svar på tråden 6 missfall...
  • Lantis86

Jag har "bara" haft 4 missfall, men fick gå igenom en utredning efter mitt 3:e missfall. Tyvärr hittade dom inget fel, vilket jag förstått är ganska vanligt....

Jag lyckades tjata till mig att få testa trombyl och progesteron ändå. Nu är jag gravid för femte gången och är nu i vecka 34, så för mig har i alla fall det fungerat himla bra:)

Beklagar verkligen dina missfall och hoppas att utredningen kan hjälpa dig!!!

• Cowgirl

Kontakta Lennart Blomqvist på Älvsborgs sjukhus i Borås. Han tar emot patienter från hela landet och framför allt så engagerar han sig!

Mitt fjärde missfall är på g (eller vad man ska säga, jag är gravid enligt test men det finns inget levande i livmodern...). En bekant fick efter två helt normala graviditeter fem missfall i rad innan hon lyckades behålla sin lilla dotter. Så det behöver absolut inte vara kört, det vet jag, men visst är det tungt att hela tiden hoppas för att snart bli besviken igen Rynkar på näsan

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Dani84KR
    Cowgirl skrev 2015-05-11 22:22:38 följande:

Kontakta Lennart Blomqvist på Älvsborgs sjukhus i Borås. Han tar emot patienter från hela landet och framför allt så engagerar han sig!

Mitt fjärde missfall är på g (eller vad man ska säga, jag är gravid enligt test men det finns inget levande i livmodern...). En bekant fick efter två helt normala graviditeter fem missfall i rad innan hon lyckades behålla sin lilla dotter. Så det behöver absolut inte vara kört, det vet jag, men visst är det tungt att hela tiden hoppas för att snart bli besviken igen Rynkar på näsan

TACK,
  • Cowgirl

Förutom noggrant UL så har det tagits mängder med blodprov, även ett par på min sambo. Det som är både bra och dåligt med Lennart är att han inte behandlar med "diverse", typ progesteron, kortison osv eftersom det enligt honom inte har bevisad effekt. Många tror ju på dessa metoder "ändå" och det är svårt att inte önska att man faktiskt fick en liten burk med tabletter av något slag. Han menar snarare att det är tillfälligheter som avgör, eventuellt i kombination med omhändertagande (att man känner sig sedd). Dessutom kan man få ingå i hans studie där man lottas till att ta Trombyl eller placebo. Just blodförtunnande är ju poppis bland dem som drabbas av upprepade missfall, men många får ju missfall även med denna typ av läkemedel. Tyvärr Det är ett j-a skit helt enkelt, att bara hoppas på det bästa och inte kunna GÖRA något... Lycka till!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • che71

Hej!
    Vill ge er hopp!
    Jag fick barn efter 6 missfall....läs min presentation.
    42 år var jag när vi lyckades (efter nästan 4 års försök att få barn)o vår lilla flicka är nu 1 år.
    Efter de första 3 missfallen fick jag missfallsutredning som visade APC resistens o fick prova att ta Fragminsprutor vid graviditet, men bara det hjälpte inte.
    Det blev immunutredning o behandling via Aten med prednisolon, Fragmin o
    IL (intralipid)-dropp o trombyl, samt progesteron (o tomatjuice o fiskolja)
    Det längsta vi kom innan var v 11 o då hade vi sett hjärtat slå på VUL några veckor innan missfallet.
    så det kan gå
    kram

• Ellen85

Mitt tredje missfall är nu på g.. Har försökt i nästan ett år innan jag blev gravid! Såklart överlycklig då men sen kom miss fall på missfall inom loppet av sju månader!! Håller på att gå sönder i själen.. Varför kan jag inte behålla att barn efter vecka 5?? Någon Som vet något?! Har endometrios oxå.. Kram till alla er som försöker jag vet vilket helvete det är!!!

• Lantis86
    Ellen85 skrev 2015-06-15 23:34:57 följande:

Mitt tredje missfall är nu på g.. Har försökt i nästan ett år innan jag blev gravid! Såklart överlycklig då men sen kom miss fall på missfall inom loppet av sju månader!! Håller på att gå sönder i själen.. Varför kan jag inte behålla att barn efter vecka 5?? Någon Som vet något?! Har endometrios oxå.. Kram till alla er som försöker jag vet vilket helvete det är!!!

Se till att få en utredning nu!! Nästa graviditet se till att få testa progesteron och trombyl... Kan fungera... Beklagar verkligen dina missfall, vet hur fruktansvärt det är att behöva gå igenom:( Massor med kramar, håller tummarna för dig!
  • Ellen85
    Lantis86 skrev 2015-06-16 05:29:15 följande:

Se till att få en utredning nu!! Nästa graviditet se till att få testa progesteron och trombyl... Kan fungera... Beklagar verkligen dina missfall, vet hur fruktansvärt det är att behöva gå igenom:( Massor med kramar, håller tummarna för dig!

Skönt att det går bra i din graviditet nu!! Äntligen ! :) är verkligen glad för din skull! Jo jag ska ringa imorgon och få en utredning.. TACK! Massor med kramar!!
  • Dani84KR

hej.

Väntar fortfarande på kallelse från sjukhuset.

men i morse kom de ett positivt ägglossnings test ... första sedan senaste missfallet.

ska man skydda sig eller köra på? tänk om detta ägg e det ägget! 
    det är så svårt att veta vad man ska göra.

kram

• Ellen85
    Dani84KR skrev 2015-06-20 10:08:33 följande:

hej.

Väntar fortfarande på kallelse från sjukhuset.

men i morse kom de ett positivt ägglossnings test ... första sedan senaste missfallet.

ska man skydda sig eller köra på? tänk om detta ägg e det ägget! 

det är så svårt att veta vad man ska göra.

kram

Det är mycket delade meningar kring om man ska vänta eller inte men jag kommer köra på, det kan ju faktiskt vara guldägget som är påväg! Jag har läst om många som fått en lyckad graviditet direkt efter missfall. Är du redo psykiskt skulle jag köra på (om man någonsin kan känna sig redo psykiskt när man fått upprepade missfall som vi :/ ) men en läkare sa att man skulle inte ha ägglossning om kroppen inte var redo och det väljer jag att tro på. Sen säger ju en del att missfallsrisken kan öka något, men den risken är jag isf beredd att ta. Svårt de där! Håller verkligen tummarna för att din nästa graviditet resulterar i en liten bebis! Man har trots allt bra chanser att få en lyckad graviditet trots många upprepade missfall!
Svar på tråden 6 missfall...