• Cowgirl

6 missfall...

Kontakta Lennart Blomqvist på Älvsborgs sjukhus i Borås. Han tar emot patienter från hela landet och framför allt så engagerar han sig!

Mitt fjärde missfall är på g (eller vad man ska säga, jag är gravid enligt test men det finns inget levande i livmodern...). En bekant fick efter två helt normala graviditeter fem missfall i rad innan hon lyckades behålla sin lilla dotter. Så det behöver absolut inte vara kört, det vet jag, men visst är det tungt att hela tiden hoppas för att snart bli besviken igen Rynkar på näsan

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Cowgirl

Förutom noggrant UL så har det tagits mängder med blodprov, även ett par på min sambo. Det som är både bra och dåligt med Lennart är att han inte behandlar med "diverse", typ progesteron, kortison osv eftersom det enligt honom inte har bevisad effekt. Många tror ju på dessa metoder "ändå" och det är svårt att inte önska att man faktiskt fick en liten burk med tabletter av något slag. Han menar snarare att det är tillfälligheter som avgör, eventuellt i kombination med omhändertagande (att man känner sig sedd). Dessutom kan man få ingå i hans studie där man lottas till att ta Trombyl eller placebo. Just blodförtunnande är ju poppis bland dem som drabbas av upprepade missfall, men många får ju missfall även med denna typ av läkemedel. Tyvärr Det är ett j-a skit helt enkelt, att bara hoppas på det bästa och inte kunna GÖRA något... Lycka till!

• Cowgirl

Jag har ju haft lätt att bli gravid men inte fått behålla något Nu tänkte vi hoppa över en månad för att se om det gör någon skillnad. Jag har alltid haft superregelbunden mens och trodde därmed att jag skulle ha koll på "säker period 'också så det har varit oskyddat en gång. Borde fått mens igår men den har inte dykt upp, känns dock lite som den är på g och inga grav.symtom. Ja ja, det är nog EGENTLIGEN inte ett eventuellt uppehåll det hänger på, får man hoppas...

Lycka till, allihopa!

• Cowgirl

Åh, denna hemska VÄNTAN... Jag ska försöka få testa progesteronvagitorier tänkte jag, tror tyvärr inte så mycket på utvärtes behandling. Ringde gyn idag och det går inte ens att komma fram där så det var inte så framgångsrikt.

Anledningen till att de är restriktiva med att skriva ut t ex prog och Trombyl är nog att det saknas bra vetenskaplig dokumentation vid användning mot upprepade missfall utan uppenbar orsak. Användning vid t ex IVF är ju en annan sak, då har man oftare ett identifierat problem. Det som är till vår fördel är att de flesta faktiskt lyckas till slut!

• Cowgirl

Grattis till att ha lyckats till slut Kristina!

Funkade det på första försöket med "självmedicineringen"? Har du också haft lätt för att bli gravid men haft svårt för att behålla?

Svar på tråden 6 missfall...