Inlägg från: Solrosen 83 |Visa alla inlägg
  • Solrosen 83

Syskonförsök med pergotime

Någon mer som är igång med syskonförsök och får hjälp med pergotime?

Jag blev gravid med vår dotter i mars 2013 på tredje enkelkuren pergotime. Nu när hon snart blir 1,5 år känner vi att det är dags för syskon så jag har fått pergotime av min läkare igen och är mitt uppe i första kuren.

Hade varit kul om någon annan i liknande situation ville följas åt.

• Svar på tråden Syskonförsök med pergotime
  • Solrosen 83
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-05 21:15:20 följande:
    Vi är i samma situation , eller ja vår dotter på 2,5 blev till utan pergotime men nu har vi försökt väldigt länge så kroppen behöver lite hjälp på traven . Har fått bekräftat att jag har pco , därför jag inte lyckats bli gravid . Kram
    Kul med fler syskonförsök. Kan ju vara lite känsligt för en del när man försöker med syskon. Finns ju de som tycker att man redan har ett barn och inte har lika stor rätt att tycka syskonförsöken är kämpiga. Så inte alltid man känner sig välkommen i trådar. De två trådar som tipsades om här innan verkar ju dock inte alls vara så och jag såg att du också hänger i de.

Vad skönt att din pco inte ställde till det med första barnet. Fick ni försöka länge första gången?
  • Solrosen 83
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-06 08:46:41 följande:

Ja jag tycker de är rätt påfrestande . Alla runtom som frågar när de e dags för syskon osv . Eller tänk inte på det så blir du gravid .

Många förstår nog inte riktigt att det är jobbigt även om vi har henne .

Hehe nä kan jag inte påstå . Jag råkade bli gravid 1,5 månad efter vi träffats , så gick vääääldigt fort där ????.

Försökte ni länge med första ? Jag har inte vetat att jag har pco förens nu i vintras efter utredningen .

Kram

Ja då gick det ju väldigt fort sist :)

Vi fick först vänta 1 år innan vi fick göra utredning. Försökt ju så klar då med men var svårt då min cykel var så otroligt oregelbunden. Sen tog det drygt 4 mån från första läkarbesöket tills jag fick börja med pergo. Konstaterade pco vid först läkarbesöket men ville sen kolla om jag hade egen äl och kolla upp min sambo innan jag fick börja. Sen tog det sig på tredje enkelkuren så totalt sett ca 1,5 år efter jag slutade med p-pillerna
  • Solrosen 83
    Snowflakee skrev 2015-05-06 10:10:18 följande:

Jag blev gravid med sonen på egen hand och han är nu 3½ år och så har vi lillasyster 14 månader som blev till efter andra enkelkuren med Pergotime. NU börjar vi längta efter en tredje så ska kontakta läkaren för att få Perotime utskrivit igen så förhoppningsvis är vi igång och försöker snart också. :) 

Spännande! Hoppas ni snart får tid så ni kommer igång.
  • Solrosen 83

Helt hopplöst att citera inlägg nu också från appen på ett smidigt sätt.

Set är inte så att du försöker använda smileys för det brukar bli konstigt?

• Solrosen 83
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-29 22:14:33 följande:

Hallå ! Jag ringde gyn idag då jag är på cykeldag 43 idag , men ingen mens o inte gravid . Även om jag var på ultraljud i slutet av april ( då sa de att där var en blåsa som var fin och skulle släppa inom de närmsta ). Så sa hon nu att då kan jag inte haft äl . Till min fråga , då bör jag få äl nu före mensen kommer eller ?? Kram

Låter ju tyvärr inte som du haft äl då iaf när mensen inte kommer. Med tanke på att du har pco som jag så är det tyvärr det som brukar bli problemet att äggen inte släpper trots att de växer till sig.

Det kan säkert bli så att du får en sen äl nu innan mensen kommer men tror tyvärr inte det är så troligt. Hormonerna i samband med mensen sätter ju igång kroppen för att det ska bli äl sen och den signalen får den ju inte igen nu. För min del har det alltid varit så vad jag vet att de gånger jag fått spontan äl så har det varit någonstans 14-22 dagar efter mensens första dag. Har ju kunnat ha löngre cykler men då har jag aldrig märkt av någon äl.

Sa gyn något om hur länge du skulle avvakta och vänta in mensen? Kan ju ta provera om den inte kommer av sig själv för att kunna dra igång en ny kur pergo sen.

Jag ska ta gravtest på onsdag om mensen inte kommit då och om det är negativt (vilket jag är helt säker på att det är då jag nog inte haft äl) ska jag börja med provera då.
    Dotter 2013
  • Solrosen 83
    Snowflakee skrev 2015-05-30 09:37:25 följande:

Ja ringde för att få tid hos gyn och få Pergotime utskrivet men tydligen va det kö i 3-4 månader :( Jag ville ju börja nu! Men tror jag fick egen äl igår så nu hoppas jag att det går utan. Hur länge fick ni vänta på att få Pergotime? 

Jag behövde bara vänta ca 1 mån på en tid men bor på en ganska liten ort så är inte så hög belastning på kvinnokliniken här verkar det som.
    Dotter 2013
  • Solrosen 83

Agnesmamma2012: Jag hade nog inte brytt mig om att testa med äl test nu. De är ju rätt dyra.

Vet inte vad man kan göra för att få äggen och släppa. Kan ju alltid vara värt och höra med din läkare om ägglossningsspruta om det kan vara ett alternativ.

Jag vill ju gärna hinna med en omgång till innan sommaren så då blir det provera om mensen inte kommer. Har för mig att min mens kom bara ett par dagar efter jag hade avslutat kuren på 10 dagar.

Dotter 2013
  • Solrosen 83

Agnesmamma2012: Jag mådde inget vidare när jag åt Provera sist har jag för mig. Småillamående och väldigt matt och trött. Var lite bättre andra omgången då jag tog tabletterna på kvällarna istället för mornarna så jag sov när biverkningarna var som värst.

Jag tror inte att Provera gör att mensen drar ut på tiden ytterligare utan den hade säkert dröjt ännu längre sist utan Proveran. Har för mig att de flesta brukar få mens inom ett par dagar från att de tagit hela kuren så är ju inte säkert det dröjer lika länge efter nästa gång.

Jag ska börja min nästa pergokur på cd 5. Så nu får mensen gärna komma snart. Ville helst inte att den skulle komma innan början på juni för kommer vara bortrest en långhelg i mitten på juni och då hade det blivit struligt med vul och även funnits risk att vi missat äl då min sambo inte ska följa med. Skulle mensen komma imorgon kommer jag hem cd 16 så borde vara lugnt då jag aldrig fått äl med pergo före cd 20. Bara nu denna gången som äl uteblev helt då jag hade 3 lyckade kuren 2013.

Jag provade både rosenrot och bidrottninggelé innan vi gjord vår utredning 2012 men märkte ingen effekt av det. När jag började med pergo resonerade jag att jag inte ville blanda in något annat som kan påverka. Man vet ju aldrig hur olika preparat samverkar. Är ju naturläkemedel och inte helt testat. Var rätt dyra också om jag inte minns fel.

Dotter 2013
  • Solrosen 83
    Novembersmile skrev 2015-06-02 21:02:58 följande:

Jag hoppar in. Planerar nr 2. har en son på snart 2 år. Äter primolut nor nu för att få igång mensen. Sen blir det dubbelkur pergotime. :) 

Välkommen!

Då ligger vi rätt lika. Tog min första Provera tablett ikväll. Var sagt att jag skulle vänta till imorgon och då testa och sen börja om negativt. Men bestämde mig för att göra det redan idag för att få slut på den här misslyckade cykeln och få börja om. Vet ju att jag inte haft äl så ingen mening att vänta längre. Läkaren sa ju 3 v från vul men då trodde vi ju kanske att äl redan varit då inga äggblåsor var större än andra trots cd 17.

Nu fasar jag för hur jag ska må av Proveran denna gången då det inte var helt kul för 2 år sen. Hur mår du av Primoluten?
    Dotter 2013
Svar på tråden Syskonförsök med pergotime