-
Men du! Det är är ju ett klart positivt gravtest i mina ögon!! :D Kanske att urinen var mer utspädd idag än igår..? Tog du båda direkt på morgonen? Grafen ser också superfin ut! Ta ett nytt i eftermiddag, om du kan hålla dig från att kissa och se hur det ser ut. Alternativt imorgon bitti, om du kan hålla dig så länge ;)amandakollb skrev 2022-08-16 10:51:06 följande:Absolut, här kommer graf och test, ff tycker att jag är på cd11 och då är det ju tidigt att testa.. men jag tycker jag är på cd13 haha för jag hade två lite högre tempar innan ff satte ut äl. Och om jag är på cd13 borde de absolut va ett starkare streck tycker jag! Plus att resten både igår och idag var typ samma, borde de inte ha blivit lite starkare idag om jag var gravid?
-
Jag vågar mig faktiskt på ett försiktigt grattis utifrån det testet och din graf! Håller tummarna att det ökar ytterligare! :Damandakollb skrev 2022-08-16 12:30:52 följande:ååh tycker du?! jag ser ju att det är ett svaaagt streck, men tycker det var så konstigt att det inte ökat imorse? blev så besviken när det inte gjorde det så tänker direkt att det är en kemisk graviditet :(
jag tänkte faktiskt ta ett till ikväll haha kan inte hålla mig. har 5 stickor kvar, så får bli ett ikväll och sen imorgonbitti, hoppas verkligen det blir starkare då!
hm vet inte om det var utspätt, det enda skillnaden var att igår tog jag testet vid 04.30 och idag vid 07.30. -
Sucken skrev 2022-08-17 14:40:05 följande:
Hej gänget! Hakar gärna på denna tråd. Började använda natural cycles i samband med att jag slutade ta p-piller för 26 dagar sen. Har ätit p-piller sen jag var 18 år (är 33 år nu) för mina oregelbundna och rikliga mens och en del andra besvär. Har diagnosen pcos. Träffade min karl för snart ett år sen och för en månad sen bestämde vi oss att försöka skaffa barn, så därför skaffade jag NC för att förhoppningsvis hitta ägglossningen då min cykel är så oregelbunden. :) Hela dagen igår hade jag en tryckande känsla i nedre delen av magen och testade göra ett ägglossningstest. Har gjort test tidigare i cykeln också, men får alltid spökstreck. Igår var dock strecket lite starkare med inte positivt. Och idag är det spökstreck igen. Jag känner fortfarande lite av den tryckande känslan men inte lika mycket. Kan det här ha varit min ägglossning? Kan man ha "ägglossningskänsla" i typ ett dygn och sen försvinner det? Jag kommer inte ihåg hur det kändes då det var så många år sen sist. =p Hur brukar ni känna inför ägglossning och hur många dagar sitter det i?
Vad kul, välkommen!
Det är väldigt olika hur mycket man känner av sin äl. Innan jag fick barn kände jag det som lite hugg i ena äggstocken i ungefär ett dygn, samtidigt som jag fick älsekret. Efter jag fick barn har jag grymma älsmärtor i flera dagar, så omöjligt att missa den
Jag har förstått att de som har pcos inte alltid får positivt på ältest, så klokt av dig att tempa också, samt att kolla sekretet för att se om du är fertil. Har du fått någon ökning i tempen än? -
amandakollb skrev 2022-08-17 19:48:15 följande:Det hade ökat imorse :D men vågar typ ändå inte ta ut något k förskott? hade velat passera bim och sen göra tidigt ultraljud. Efter det så kan jag tro det!
visst har du bim till helgen? har Du hopp även fast ni bara fick till det 4 dagar innan äl? :)Solklart positivt! Grattis!!!
Eftersom äl blev uppskjuten (pga kemisk graviditet förra cykeln!?) så blir bim inte förrän på typ onsdag nästa vecka. Kan inte påstå att jag har överdrivet mycket hopp, men antar att man aldrig skall säga aldrig
-
Vad störigt att nattjobbet kommer i vägen. Hur många dagar är det? Men du fortsätter med ältesten väl? Tänker att de kan säga en del med :)Sucken skrev 2022-08-18 02:11:29 följande:
Symetrical:
Okej. Jag önskar att jag också kommer lära mig när jag har äl. Det skulle underlätta när man har så oregelbunden cykel. =p
Jag har inte fått någon ökning än och har jag äl nu så kommer det vara svårt att se då jag började jobba natt inatt. Så kommer måsta inaktivera någon temp nu. Vi får se om temperaturen höjs under veckan iaf. Får jag mens om kanske två veckor så var det kanske äl jag kände iaf. =p
-
Jag har alltid tagit ältest med första urinen, enda gången jag fått positivt faktiskt, så det där stämmer inte för alla. Jag tror oavsett att du kan se en tydlig stegring om du väljer att testa vidare. Vad gäller tempning finns det faktiskt dem som det funkar för även vid skiftarbete, så länge det är flera dagar, så man hinner ställa om kroppen. Tycker att du skall fortsätta tempa och i alla fall anteckna tempen nånstans, för att på så vis lära dig hur din kropp funkar vid nattpass :)Sucken skrev 2022-08-18 08:10:18 följande:Jag jobbar 6 dagar natt nu och 12 timmars pass, så hinner inte med äl-testen. Har för mig att man inte ska använda första urinen efter man vaknat och jag åker på jobbet ca 2 timmar efter jag klivit upp, så kommer inte hinnas med. Känns typiskt att det blev såhär, men förhoppningsvis funkar det bättre nästa cykel. Hoppas på graviditet såklart, men lär nog inte hända på första försöket. =p
Spännande med bim nästa vecka. Hoppas på plus då. :) Kul att få se andra få positiva besked!
Tack, vad snällt! Dock låga förväntningar som sagt pga dåligt träffad äl, men inget att göra åt.. -
Vissa har fortsatt hög temp under mensen, men jag tycker absolut att den borde sjunka närmaste dagarna om du inte är gravid..!? Var mensen precis som vanligt? Har du tagit något test? Det finns ju de som får genombrottsblödning och tar det för mens när de egentligen är gravidaSkåne97 skrev 2022-08-18 11:43:20 följande:Jag skrev här innan då jag är helt ny med detta och inte riktigt har lärt mig hur allt funkar än och nu kommer jag med en ny fundering. Såhär ser min graf ut just nu, borde inte tempen sjunka? Eftersom den är såpass hög nu så höjs ju även linjen, jag hade förstått det som att när mensen kommer och speciellt efter så bör den sjunka rejält?
Jag misstänker att jag hade en kemisk graviditet förra cykeln, för jag fick supersvagt på gravtest som sen var blankt två dagar efter. Blödningen tog även ny fart cd 5 och min temp sjönk inte förrän dagen därpå. Grafen ser helt knäpp ut tack vare det! xD -
Andrea929 skrev 2022-08-18 13:04:02 följande:
Hej! Ny här och med natural cycles som jag använt nu i lite mer än en månad. Använde en gratisapp tidigare. Har alltid regelbundna cykler på 28-30dagar och tänkte att det skulle gå ganska ?fort? att skaffa barn när man väl bestämt sig ????. Inne på femte månaden nu utan resultat och börjar bli trött alltså.. eller besviken snarare. Det har ju egentligen inte gått jättelång tid men en stor barnlängtan gör att det känns otroligt långdraget.
Jag var så taggad på denna cykel och började äl-testa i tisdags (beräknad äl fredag) och får ett ganska starkt streck men inte starkare än kontrollinjen. Tänker då att LH håller på att öka och kommer vara ännu starkare på ons (igår). Vaknar på ons av en TEMPSTEGRING från 36,15 till 36,71 (sov 3h längre än vanligt). Äl-testet jag tog sen var mycket svagare än innan. Vi lyckades få till sex på eftermiddan sen men det känns som att det kanske var försent. Har beräknad mens nu 2/9 men NC har inte ändrat min bekräftade ägglossning till onsdag än utan tror fortfarande på fredag (ja, förmodligen pga jag har ändrat lite i datan för jag vägrade tro på den tempstegringen. Vi sov i varmt rum och jag hade lång sovmorgon som kanske kan ha påverkat den tempen). Tempen imorse 36,49.
Någon som lyckats bli gravid genom samlag dagen efter äl?? Det sägs ju att ägget kan befruktas 12-24h efter släpp
Det låter som att du missade peaken på ältesten. När hade ni sex innan igår? Det finns en liten chans att bli gravid dagen efter äl, men större dagarna innan
Gällande att du tog tempen 3 h senare än vanligt lär ha påverkat, dock inte 0,5-0,6 grader. Det finns en bra sida där man kan räkna om sin temp om man tagit den fel tid
https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
Förenklat man man säga att en varje timme fel ger ca 0,1 grad i temp, så tre timmar senare borde ge 0,3 grader lägre, dvs 36,41. Likadant om man tar tempen tidigare, då får man istället lägga på 0,1 grad per timme.
För du in det i NC istället lär den bli mindre förvirrad -
Nc kan ändra sig lite hit och dit, har jag förstått. Själv föredrar jag fertility friend, som jag tycker stämmer bättre.Andrea929 skrev 2022-08-18 14:39:45 följande:
Vi hade inget sex dagarna innan så det var enda chansen denna cykel . Får börja äl-testa ännu tidigare nästa cykel för att inte missa den.
Tack för infon och länken! Nu väntar NC på att bekräfta äl igår ons, men det blir ju också fel eftersom jag redan hade tempökning då. Ägglossning måste skett redan på tisdagen, jag blir gaaaalen haha
Dock kan ju ägget ha släppt natten till onsdagen och då kanske inte ligger var för sent heller
Hade du fertilt sekret på onsdagen? -
Du får hålla mig uppdaterad!Sucken skrev 2022-08-18 15:46:57 följande:
Symetrical:
Kanske får testa med äl-test imorrn då. :) Men jag vet inte riktigt vad jag känner. Har fått en allmän inflammations-känning i tarmarna och kan ju varit det som fick mig att tro att jag började få ÄL. Började äta apiforce för ca 5 dagar sen och efter det kom obehagskänslan i magen. Jag kanske inte tål dom? Funderar på att låta bli dom till nästa cykel och se om värken försvinner.
Yes, blir fortsatt tempning. Sov som en kratta idag, men min temperatur har bara stigit från 36,28 till 36,38 så har fortfarande jämn temperatur. Har inaktiverat den dock. :)