• odie

Min resa, söker människor med liknande erfarenheter!

Helt plötsligt har jag och min man placerats i en kategori, ofrivilligt barnlösa. Egentligen har vi varit där länge utan att veta om det, men nu har vi en stämpel, svar på vad som inte funkar, svar på varför inte vi kan få barn. Vi är en del av en gruppering som vi inte vill tillhöra.

Människor i vår omgivning har svårt att förhålla sig till vår situation, de flesta försöker bemöta oss med positivitet men det gör det bara värre. När människor är positiva får det mig att känna mig löjlig för att jag är deprimerad. Får mig att känna det som att mitt och min mans problem inte är så allvarligt. Vi får höra om att andra minsann har haft liknande problem och de fått barn, vi får höra om alla alternativ som finns kommer göra att vi blir föräldrar och till och med någon kommentar om att det ju inte är någon som dött i alla fall.

De skulle bara veta om lille ?James? som skulle fötts med min mans fina ögon som skulle krama mig med den knubbighet han ärvt av sin far och det fluffiga håret som vi skulle få klippa en gång i kvarten eftersom det växte så fort.

De skulle bara veta om lilla ?Millie? som skulle charmat alla med sin pappas kinder och leende. Hon hade troligen fått hans taskiga hållning men varit helt perfekt ändå. Även hon skulle fått pappas tjocka hår som vi alla skulle älska och hata.

Dessa två barn som bott i min fantasi i så många år, de dog i torsdags, då dog också det lilla hopp som fanns kvar om att få bära min mans barn och för min man dog hoppet om att få ge mig det enda jag vill ha.

Hur ska vi kunna lämna dessa barn, utan att sörja, och hur kan man sörja någon som aldrig har funnits? I vår omgivning får vi nu höra att vi inte kommer att tänka på att det är ett donatorbarn, att vi kommer att älska den människa som kommit till oss efter en så lång jobbig resa. Självklart kommer vi att älska det barnet mer än allt annat och när hen är här kommer vi inte vilja ha något annat barn än hen då är hen vårt barn. MEN just nu är denna varelse en främling, en individ som jag kopplar till misslyckande och från en främmande person som jag inte valt.

Det finns också en oro kring hur barnet kommer att reagera över sin härkomst senare, det finns oro kring ärftliga sjukdomar- vad ska jag svara läkarna när de frågar om ärftliga sjukdomar när barnet behöver medicin och läkarvård? Jag oroar mig över hur människor i vår omgivning ska se på barnet, kommer det se det som min mans eller kommer det att prata om det som ett donatorbarn precis som människor pratar om barn som är adopterade som adoptionsbarn. För här slutar det positiva pusharna från människor för när par inte kan få sina egna barn tycker människor synd om dem, och beklagar att de fick nöja sig med andra hands alternativet. De kanske inte är så de kommer att säga till oss, men det är så de kommer att tänka, för det var så jag tänkte och kanske kommer att tänka tills jag förhoppningsvis kommer vara gravid.

Sedan är det de som säger att det blir bra för snart är jag gravid, som att det vore någonting som är hundra procent säkert. Det är 40% chans att man blir gravid med IVF, sedan finns det som alltid en chans för missfall därför är jag trött på alla som försöker peppa även om de menar väl.

Sedan kan vi gå till det som inte har varit särskilt centralt när vi pratat känslor men som till vis del är det jobbigaste, vad i denna process är privat? Vi visar upp våra kroppar för främlingar för att genomgå olika undersökningar, ingrepp och behandlingar, vi delar med oss av våra känslor för att försöka få människor i vår omgivning att förstå varför vi inte längre är fulla av liv och varför vi är så ledsna.

Just nu känner jag att ingen kan förstå mig, inte ens min egen man. Vi gör denna jobbiga resa tillsammans men upplever den på olika sätt och hanterar den också därefter. Det gör att jag känner mig så ensam och så blottad trots alla människor runt omkring mig.

Ingen kan förstå att jag känner mig värdelös, egoistisk, känslig, misslyckad och konstig eftersom jag kan få biologiska barn eftersom felet sitter hos min man, men de har aldrig behövt vänja sig vid tanken att behöva bära och föda en främlings barn.

Det förhoppningsvis bättre snart, men det är riktigt tufft just nu.

Försöker sätta ord på min resa, åtta år sedan vi började försöka, nu börjar vi med IVF med donerade spermier. Finns det någon som känner igen sig i det jag skriver som kommit förbi detta som har ett donatorbarn?

• Svar på tråden Min resa, söker människor med liknande erfarenheter!
  • GoC
    Alltannatvarupptaget skrev 2015-06-30 12:18:25 följande:

hej allihopa,

Vi var på sista skjutningen. noll spermier denna gång också. Jag blev faktiskt inte ledsen den här gången. Kändes lixom redan i förväg att de inte skulle hitta några... men vår läkare verkar inte vilja släppa taget om oss än. Vilket jag är JÄTTEtacksam för! Dom vill prova ytterligare behandlingar då min kille ha svarat bra vid hormonstimuleringarna som varit (trots avsaknaden av spermier).

Vår läkare presenterade en ny forskning som har gjorts på killar med ett ämne som ges till Bröstcancer-patienter... I den forskningen har det visat sig att samtliga försökspersoner kunde bilda spermier.... Så jag har fått tillbaka hoppet.   Det låter farligt med Cancermedicin men det är bara en hormon som minskar östrogenen i kroppen, så det är inte farligt att ta tabletterna. Så vi har fått en ny tid om 6 månader... :)

Jag känner mig hoppfull!!  

Oavsett utfallet så hoppas jag på bebis under 2016! biologiska eller inte. Det är dags nu! Längtan är enorm.

'Hur går det för er?

Beklagar beskedet... :( visst är det skönt när man har kunnat "förbereda" sig lite så att nästa besked inte blir samma chock som försöka beskedet. Men spännande där med cancermedicinen! Då håller vi alla våra tummar! Vad är planen om det inte skulle kunna finnas några spermier även efter behandlingen? Jag håller mina tummar för er! Stor kram
  • Alltannatvarupptaget
    GoC skrev 2015-06-30 14:49:54 följande:
    Beklagar beskedet... :( visst är det skönt när man har kunnat "förbereda" sig lite så att nästa besked inte blir samma chock som försöka beskedet. Men spännande där med cancermedicinen! Då håller vi alla våra tummar! Vad är planen om det inte skulle kunna finnas några spermier även efter behandlingen? Jag håller mina tummar för er! Stor kram
    Ja det känns som att det spelar ju ingen roll, det kan ju inte bli sämre för hans produktion. Så länge det inte är farligt för hans hälsa så tycker han att det är OK, han vill det här mer än vad jag vill så jag är tacksam även där.

Skulle behandlingen inte ge resultat så kommer vi att bli remitterade till Uppsala för spermiedonation. 2016 kommer bli ett bra år.

I höst har vi även anmält oss för att gå en adoptionskurs för att få "behörighet" att även adoptera barn. Så vi har Både en Plan A och B OCH C haha Oskyldig Vi vill verkligen bli föräldrar... Hjärta
  • odie

hej allihopa,

Vi var på sista skjutningen. noll spermier denna gång också. Jag blev faktiskt inte ledsen den här gången. Kändes lixom redan i förväg att de inte skulle hitta några... men vår läkare verkar inte vilja släppa taget om oss än. Vilket jag är JÄTTEtacksam för! Dom vill prova ytterligare behandlingar då min kille ha svarat bra vid hormonstimuleringarna som varit (trots avsaknaden av spermier).

Vår läkare presenterade en ny forskning som har gjorts på killar med ett ämne som ges till Bröstcancer-patienter... I den forskningen har det visat sig att samtliga försökspersoner kunde bilda spermier.... Så jag har fått tillbaka hoppet.   Det låter farligt med Cancermedicin men det är bara en hormon som minskar östrogenen i kroppen, så det är inte farligt att ta tabletterna. Så vi har fått en ny tid om 6 månader... :)

Oavsett utfallet så hoppas jag på bebis under 2016! biologiska eller inte. Det är dags nu! Längtan är enorm.

'Hur går det för er?

Beklagar också! Samtidigt är jag glad för att du är positiv! Precis som du säger får ni förhoppningsvis barn 2016!

Här är längtan också stor, den 12/6 ska vi på IVF planeringssamtal och vi hoppas på att allt sätter fart snart efter det! Nu börjar det dock kännas konstigt att befruktat med en okänd mans spermier börjar oroa mig för att det är fel väg att gå.. Har blivit så konstigt nojig hoppas att dessa känslor försvinner snart!

Önskar er lycka till nu!
  • Alltannatvarupptaget
    odie skrev 2015-07-01 08:19:31 följande:
    Beklagar också! Samtidigt är jag glad för att du är positiv! Precis som du säger får ni förhoppningsvis barn 2016!

Här är längtan också stor, den 12/6 ska vi på IVF planeringssamtal och vi hoppas på att allt sätter fart snart efter det! Nu börjar det dock kännas konstigt att befruktat med en okänd mans spermier börjar oroa mig för att det är fel väg att gå.. Har blivit så konstigt nojig hoppas att dessa känslor försvinner snart!

Önskar er lycka till nu!

Tack hörrni!

Så spännande! Det är inte många dagar kvar... (om du menar 12 juli). Jag hade svårt att tänka mig en annan mans spermier i mig. Som du säger så var jag också nojjig. Men jag har försökt (och försöker) aktivt arbeta bort negativa känslor. Så fort jag känner olust eller "hur kommer det här att bli?" så börjar jag fundera på alla dom positiva aspekterna med att få ett barn. Som min kille brukar säga: "Målet är målet inte resan dit", hur det blir till är inte viktigt att det blir ett barn är viktigast. Hjärta

Var stark och fokusera på slutmålet. Man ska självfallet låtas "sörja" över att det inte är ens killes spermier så man ska inte trycka bort känslorna. men som ett känt ordspråk, tiden läker alla sår. Man vänjer sig vid tanken om man får bearbeta den tillräckligt många ggr.

Kram på  er! Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• odie
    Alltannatvarupptaget skrev 2015-07-01 08:32:39 följande:

Tack hörrni!

Så spännande! Det är inte många dagar kvar... (om du menar 12 juli). Jag hade svårt att tänka mig en annan mans spermier i mig. Som du säger så var jag också nojjig. Men jag har försökt (och försöker) aktivt arbeta bort negativa känslor. Så fort jag känner olust eller "hur kommer det här att bli?" så börjar jag fundera på alla dom positiva aspekterna med att få ett barn. Som min kille brukar säga: "Målet är målet inte resan dit", hur det blir till är inte viktigt att det blir ett barn är viktigast.

Var stark och fokusera på slutmålet. Man ska självfallet låtas "sörja" över att det inte är ens killes spermier så man ska inte trycka bort känslorna. men som ett känt ordspråk, tiden läker alla sår. Man vänjer sig vid tanken om man får bearbeta den tillräckligt många ggr.

Kram på  er!

Åh vad tokigt det blev skulle ju vara 12/8! Vad skönt att höra att inte bara är jag som är nojig. Håller med dig det är barnet som är det viktiga och vilka älskade ungar alla i denna tråd kommer att få, så efterlängtade efter många år/månader av kamp/försök och tårar!

2016 blir vårt år!
  • GoC
    odie skrev 2015-07-02 07:14:33 följande:

Åh vad tokigt det blev skulle ju vara 12/8! Vad skönt att höra att inte bara är jag som är nojig. Håller med dig det är barnet som är det viktiga och vilka älskade ungar alla i denna tråd kommer att få, så efterlängtade efter många år/månader av kamp/försök och tårar!

2016 blir vårt år!

Skönt att ni äntligen snart är igång! Men jag förstår dina känslor. Det där med en annan mans spermier... Vi har gjort en insemination och ska göra nästa runt 14/8. Första gick helt ok men nu när man måste gå och vänta dyker så många känslor upp... Jag blur också osäker om det här är rätt väg för mig/oss. Är så otroligt rädd att välja fel väg....
  • odie

Hej igen! Har kommit ganska långt sedan jag skrev detta inlägg i våras, kanske inte så långt på barnfronten, men väldigt långt när det kommer till hur jag ser på det framtida barnet! Ser inte längre ett donatorbarn som något misslyckande, utan som en stor lycka och jag är idag så tacksam för att möjligheten finns! När det kommer till behandlingen är jag idag inne på den tredje dagen med spruta på vår första IVF behandling och är upprymd men samtidigt nervös över allt som kan gå fel, men går allt som det ska blir vi föräldrar till sommaren och när jag tänker på det känner jag verkligen bara glädje och att det inte längre spelar någon roll att det är med hjälp av donator som vi får VÅRT barn. 

Hur går det för er andra? Hjärta

• Alltannatvarupptaget
    odie skrev 2015-09-26 15:48:52 följande:
    Hej igen! Har kommit ganska långt sedan jag skrev detta inlägg i våras, kanske inte så långt på barnfronten, men väldigt långt när det kommer till hur jag ser på det framtida barnet! Ser inte längre ett donatorbarn som något misslyckande, utan som en stor lycka och jag är idag så tacksam för att möjligheten finns! När det kommer till behandlingen är jag idag inne på den tredje dagen med spruta på vår första IVF behandling och är upprymd men samtidigt nervös över allt som kan gå fel, men går allt som det ska blir vi föräldrar till sommaren och när jag tänker på det känner jag verkligen bara glädje och att det inte längre spelar någon roll att det är med hjälp av donator som vi får VÅRT barn. 

Hur går det för er andra? Hjärta

Hej!

Vi har gått på medicinering nu och absolut sista skjutningen är i december.... Det känns jobbigt. Men vi har en plan och en reservplan om det här misslyckas. Plan 1, söka oss till Carlanderska för öppen biopsi (hört att chansen att hitta simmare är större än med nål). Plan 2 donation och plan 3 adoption. Vi är i slutfasen för vår adoptionskurs och det är jättenyttigt, tycker ALLA blivande föräldrar bör gå en sån.... 

Hur går det för er Odie?  

• odie
    Alltannatvarupptaget skrev 2015-11-25 11:08:05 följande:

Hej!

Vi har gått på medicinering nu och absolut sista skjutningen är i december.... Det känns jobbigt. Men vi har en plan och en reservplan om det här misslyckas. Plan 1, söka oss till Carlanderska för öppen biopsi (hört att chansen att hitta simmare är större än med nål). Plan 2 donation och plan 3 adoption. Vi är i slutfasen för vår adoptionskurs och det är jättenyttigt, tycker ALLA blivande föräldrar bör gå en sån.... 

Hur går det för er Odie?  

Håller tummarna för er och om inte annat låter plan 2 och 3 inte heller som det värsta som kan hända! Vad kul med adoptionskurs, skulle nog också behöva gå en sådan!

Det går jättebra, är gravid i vecka 9, ibland oroar jag mig självklart över att spermien är donerad men på något vis är det min och min mans baby.  Var på VUL förra veckan och såg det lilla livet och efter det har jag bara känt massor av kärlek och hoppas så att det inte händer något nu och att vi ÄNTLIGEN blir mamma och pappa i slutet av juni nästa år! Känns som att vi har gjort världens mest längsta och utvecklande resa. Än så länge ångrar jag inte vårt beslut att använda oss av donerad spermie. När min man pussar på magen varje kväll, är det ingen tvekan vem det är som ska bli pappa!

Hoppas på att även ni får svar snart och positiva besked!
  • odie

160616 kom vår dotter till världen och hon är alldeles perfekt och redan pappas tjej! Känner att det var bra att jag bearbetade mina känslor för idag är jag så glad över att vi valde att skapa detta liv via donator! Min man är så fantastisk med henne och det galna är att jag ser fysiska likheter här och var mellan far och dotter! Resan som blev så mycket bättre än vad jag någonsin kunnat tro!

• GoC
    odie skrev 2016-06-18 03:29:39 följande:

160616 kom vår dotter till världen och hon är alldeles perfekt och redan pappas tjej! Känner att det var bra att jag bearbetade mina känslor för idag är jag så glad över att vi valde att skapa detta liv via donator! Min man är så fantastisk med henne och det galna är att jag ser fysiska likheter här och var mellan far och dotter! Resan som blev så mycket bättre än vad jag någonsin kunnat tro!

Stort grattis till er! Så himla härliga nyheter! Vi gick in i v 36 idag och börjar blir nervösa och förväntansfulla för nedkomst! Kram
  • odie
    GoC skrev 2016-06-19 22:35:57 följande:

Stort grattis till er! Så himla härliga nyheter! Vi gick in i v 36 idag och börjar blir nervösa och förväntansfulla för nedkomst! Kram

Tack! <3

Åh så spännande! Dottern föddes i v. 37+6 så ert barn kan ju komma när som helst snart! :) Lycka till när det är dags! <3
  • 999

hej allihopa,

'Hur går det för er?

Hej! Vad heter medicinen? Blev jättenyfiken på om det kanske kan vara något vi kan föreslå för läkaren att skriva ut till min man! Har din man normala hormonvärden och inga kromosomfel?
  • Alltannatvarupptaget
    999 skrev 2016-08-28 22:28:07 följande:

Hej! Vad heter medicinen? Blev jättenyfiken på om det kanske kan vara något vi kan föreslå för läkaren att skriva ut till min man! Har din man normala hormonvärden och inga kromosomfel?

Hej!

Han fick letrozol utskrivet. Han hade inga kromosomfel och normala värden i övrigt. Så han är gåta för läkarna... Lycka till!
  • 999
    Alltannatvarupptaget skrev 2016-08-29 12:48:38 följande:

Hej!

Han fick letrozol utskrivet. Han hade inga kromosomfel och normala värden i övrigt. Så han är gåta för läkarna... Lycka till!

Min man har också normala värden och inga kromosomfel. Men din man blev alltså inte hjälpt av medicineringen vad jag förstått, eftersom ni gått vidare med donerade spermier? Vi ska ta upp detta med vår läkare och se om det är något han kan tänka sig att skriva ut.
  • Alltannatvarupptaget
    999 skrev 2016-08-29 12:54:57 följande:
    Min man har också normala värden och inga kromosomfel. Men din man blev alltså inte hjälpt av medicineringen vad jag förstått, eftersom ni gått vidare med donerade spermier? Vi ska ta upp detta med vår läkare och se om det är något han kan tänka sig att skriva ut.
    Precis... Tyvärr gick det inte iaf... Nästa steg blev donerade spermier för oss... och vi ångrar inte det en sekund. När sorgen har lagt sig ser man bara möjligheter framåt . Vi vill bli föräldrar så det fanns inget annat alternativ. Vi ställde oss även i adoptionskö för ifall det inte skulle fungera med dom donerade spermierna.. men det gick vägen på andra försöket så det var lyckat!

Svar på tråden Min resa, söker människor med liknande erfarenheter!