odie skrev 2015-05-01 18:30:38 följande:
När man gör den första IVF:n befruktar man de ägg som är bra av de man får ut med spermier, ett sätts in och resten fryses in (Om man vill det) till nytt försök om det första inte lyckas eller till framtida syskonförsök. Insättning kostar ca 10.000 vid syskonförsök eftersom man då redan har ett barn. Då blir det ju med samma donator så att säga :) Tror att de befruktade äggen får ligga i frysen i 5 år är inte helt hundra. Förstår att du inte kan släppa det, vill ju trots allt det jobbiga att våra barn ska vara helsyskon. Även i Danmark är det ingen garanti att få samma donator dock tror jag att man kan säga att man i framtiden vill ha fler barn med samma donator.
Vi har 3 IVF försök eller 6 inseminationsförsök.
Jag önskar er lycka till på biopsin, min värld rasade samman när vi fick negativt besked men nu 3 veckor senare är jag riktigt peppad på att snart efter alla dessa år få ett barn.
Vi hade funderingar på att åka ner till Danmark eftersom allt tar så lång tid här i Sverige (utredningen har tagit ca 12 månader) men nu känner vi oss bekväma med vår läkare, kurator och övrig personal att vi inte kan tänka oss en annan plats än här i Örebro.
Hur fungerar det för er i Uppsala? Trivs ni med läkaren? Har du/ni träffat kurator?
Hallå, jag hoppar in här:). Vi är i exakt samma situation som er. Det var som att få fötterna undanslagna från jorden när vi fick beskedet i september och det definitiva i februari i år. Igår var vi och gjorde vår första insemination med donerade spermier. Det har varit svårt att acceptera att det måste bli på den vägen. Även om den här processen dit är väldigt tung och snårig så måste jag hoppas att resultatet blir bra i slutändan. Och att vi en dag blir lyckliga efter allt det här. Det är därför vi gör det men det betyder inte att vägen dit är enkel.
Ni pratade här om syskonförsök. Jag var tvungen att dubbelkolla igår innan inseminationen att det går att få samma donator till syskon sen. Svaret jag fick var att det alltid går att försöka men att det inte finns någon garanti då spermierna kan ta slut (eftersom man delar donatorn med flera familjer) eller donatorn kan bli för gammal. Det svaret blev jag lite oförberedd på för enligt de jag pratat med tidigare så går det nästan alltid att få samma donator till syskon eftersom man många gånger frågat donatorn om han kan tänka sig att donera fler till syskonförsök. Det fick mig att bryta ihop lite efteråt men efter en stunds tänkande så kom jag på att det ju egentligen inte är någon garanti för någon. Även de som får barn på naturlig väg har ju ingen garanti för att försök till syskon kommer att fungera. Så man får försöka tänka så tror jag.